ZBOG SANKCIJA RUSIJI BIĆE SKUPLJE GORIVO: Naša država je dobro snabdevena, prati se uticaj novog embarga na cene derivata
EVROPA bi mogla da se suoči sa nestašicom dizela i rastućim cenama naftnih derivata zbog antiruskih sankcija EU koje su stupile na snagu u nedelju, 5. februara. Na ovo je upozorilo Ministarstvo energetike Mađarske, a slična ocena stiže i od nemačkih ekonomista.
Briselski embargo pogađa i našu zemlju. Srbija je dobro snabdevena gorivom, ali, kako ukazuje resorna ministarka Dubravka Đedović, postoji bojazan kako će novi paket sankcija da se odrazi, pre svega, na tražnju, a onda i na cene. Ni srpski analitičari ne očekuju nestašice kod nas, ali smatraju da je po pitanju kretanja cena potrebna doza opreza, jer ono što se dešava na evropskom tržištu utiče i na naše.
- Mi pratimo situaciju i uradićemo sve da tržište Srbije i građani budu zaštićeni i da ne dođe do velikih pomeranja cena - ukazala je ministarka. - To se, pre svega, čini stvaranjem velikih zaliha u našim skladišnim kapacitetima, kako bi se svi osećali sigurnije.
Ona ističe i da država kontroliše cene goriva kako bi zaštitila građane, i da će to nastaviti da čini u zavisnosti od kretanja na svetskom tržištu. Evropska unija je od 5. februara zabranila uvoz naftnih derivata iz Rusije. Takođe, ni oni koji su dobijeni preradom ruske nafte ne mogu da se izvoze iz zemalja EU koje prerađuju ovu sirovinu. Istovremeno, uvedeno je i ograničenje od 100 dolara po barelu za ruske derivate koji se prodaju uz premiju i 45 dolara po barelu za one koji se prodaju uz popust. Ove nove barijere stižu nakon embarga na uvoz ruske sirove nafte i ograničenje cene na 60 dolara po barelu, koji se primenjuje od 5. decembra.
Kako je objasnilo mađarsko ministarstvo energetike, polovina potražnje EU za dizel gorivom do sada je bila pokrivena iz ruskih izvora. Zbog sankcija, Evropa sada mora da se osloni na druge udaljenije izvore, poput Indije, Bliskog istoka i Kine, što znači da će sada dobijati gorivo iz tih regiona i po mnogo višim cenama, što može dovesti do narušavanja sigurnosti. I nemački mediji prenose istu ocenu njihovih stručnjaka, koji napominju da je dizel gorivo sada deficitarno na svetskom tržištu.
Stručnjak za energetiku u "Dilojtu" Željko Marković smatra da ukoliko bi došlo do poremećaja u ponudi i tražnji na evropskom tržištu, to bi moglo da utiče na cenu dizela, kako u Evropi tako i u Srbiji. On ističe da ne očekuje da u našoj zemlji može doći do nestašice goriva.
- NIS ima modernu rafineriju u Pančevu i ima kapacitet da zadovolji potrebe srpskog tržišta za naftnim derivatima, bez uvoza - objašnjava Marković. - Tu su i druge kompanije, koje uvoze gorivo i plasiraju ga kroz svoju maloprodajnu mrežu, ali njihovo učešće je u manjem procentu. Svedoci smo i da prethodne sankcije, koje se odnose na rusku sirovu naftu, nisu izazvale poremećaj na našem tržištu.
NEMA POMOĆI NI SA BLISKOG ISTOKA
NAKON zabrane uvoza ruske nafte, Evropska unija se suočava sa nestašicama, piše "Blumberg". Kako ocenjuje ova medijska kompanija, posle embarga na naftne derivate iz Rusije EU mora da pronađe alternativne izvore snabdevanja, što bi moglo da bude prilično izazovno. Tri nove rafinerije na Bliskom istoku mogle bi pomoći EU da zameni 600.000 barela ruskog dizela dnevno, ali su se one suočile sa brojnim kašnjenjima. Nijedna od njih još nije u punom kapacitetu i moglo bi biti još više zastoja. Kako je ocenio analitičar robe u Londonu u kompaniji Renaissance Energy Advisors Ahmed Mehdiju, Evropa neće imati koristi od dodatnih barela do kraja ove godine.
Urednica sajta "Energija Balkana" Jelica Putniković ukazuje da su svi napravili zalihe naftnih derivata, Evropa, Srbija i region, i da ne treba očekivati nestašicu, a u prvo vreme ni poskupljenje.
- Što se tiče cena, sve će zavisiti od kretanja nafte na berzama i koliko će biti derivata u ponudi na evropskom tržištu, pre svega dizela i gasnog ulja - objašnjava Putnikovićeva. - Videćemo kako će se ponašati tržište.
Ona ukazuje i da od kada je Evropa počela da uvodi sankcije na ruske energente, počela je i da smanjuje uvoz iz Rusije. Zato su evropske rafinerije počele da traže druge dobavljače.
- Mnoge zemlje, poput Turske, Indije, Kine i Saudijske Arabije prerađuju rusku i drugu naftu i reeksportuju u Evropu - navodi naša sagovornica. - Ali to je povećalo troškove, transport traje duže i to je već ranije uticalo na poskupljenje dizela.