SVAKA TREĆA PRITUŽBA OSNOVANA: Narodna banka Srbije tokom prošle godine razrešila 1.764 žalbe građana
ČAK 64 miliona dinara spaseno je zahvaljujući žalbama građana na rad banaka. Naime, prethodne godine Narodna banka Srbije je nastavila da razrešava žalbe korisnika banaka.
Prema podacima NBS, do sredine decembra rešene su 1.764 pritužbe korisnika. Oko trećine se ispostavilo da su klijenti imali pravo. Za 70 odsto žalbi ispostavilo se da su bez osnova.
Kako u Narodnoj banci kažu, najveći broj pritužbi odnosio se na postupanje banaka - 994 pritužbe. Od tog broja 36 procenata bilo osnovano i rešeno u korist klijenata banaka.
- U ovim postupcima, za korisnike je ostvaren direktni finansijski efekat od oko 64 miliona dinara - kažu u NBS. - Vrednost zaključenih sporazuma u postupcima posredovanja iznosi oko pet miliona dinara.
Kako u saopštenju Centralne banke stoji, otklanjanje nepravilnosti po pojedinačnim pritužbama korisnika u većini slučajeva podrazumeva da banke te nepravilnosti otklanjaju i u odnosu na druge korisnike.
- U suprotnom, Narodna banka Srbije preduzima dalje mere u kontrolnim postupcima - navode u saopštenju koje se odnosi na rezultate rada prethodne godine. - U okviru tih kontrolnih postupaka trenutni direktni materijalni efekat je oko 22 miliona dinara, s tim da će taj efekat do kraja godine biti znatno veći, jer banke još uvek preduzimaju aktivnosti na osnovu mera NBS iz ove godine.
Nezavisno od kontrolnih postupaka, NBS preduzimala je i mere kod kojih su efekti višegodišnji, a od kojih su izdvojili dve.
- Prva je u slučaju jedne banke gde je na osnovu stava NBS za korisnike te banke ostvarena ušteda od oko 1,7 miliona evra godišnje - kažu u NBS. - Druga mera se odnosi na sve banke u vezi s prevremenom otplatom kredita, čiji je ukupan efekat za korisnike koji prevremeno otplaćuju kredit oko pet miliona evra na godišnjem nivou.
Za poslednje tri godine, u nedavno objavljenom izveštaju NBS, stoji da je rešena 3.421 pritužba, da je u 900 slučajeva nepravilnost otklonjena u toku postupka po pritužbi. Doneta su 33 rešenja i 75 nalaza, a sprovedena 21 kontrola, napisano devet pismenih opomena i sedam novčanih kazni. U korist klijenata vraćeno je 310 miliona dinara.
PRIMEDBE
KAO i u ranijim izveštajima, najveći broj pritužbi na postupanje banaka po pravilu se odnosio na platne usluge - više od polovine. A najveći broj na probleme sa platnim karticama. Klijent se prvo žali finansijskoj ustanovi, koja je dužna da razmotri prigovor i dostavi jasan odgovor u roku od 15 dana.