ZA VOZ DALEK DRUGI PRAVAC: Posle iskakanja kompozicije sa amonijakom, traže se rešenja za transport

S. B.

29. 12. 2022. u 10:11

SVA roba koja je do nedelje, kada je kod sela Sopotski Han sa pruge iskliznuo voz sa 20 cisterni amonijaka, od kojih su se četiri prevrnule, najverovatnije će ubuduće morati da se transportuje - drumom.

V.Ć.

Bar dok se ne popravi ovaj deo, inače stare pruge, ako se na tome uopšte bude radilo do rekonstrukcije koloseka, koja bi, kako je najavio Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, trebalo da počne najkasnije 1. juna.

Svakog dana prugom Niš - Dimitrovgrad ove godine išlo je u proseku 11 teretnih vozova. Opasne materije su bile tek u jednom do dva voza dnevno, jer je za šest meseci ove godine, 48 kompozcija vozilo takav tovar. Ova trasa je deo međunarodne pruge, koja našu zemlju spaja sa Bugarskom. Alternativni železnički pravac bio bi znatno duži i vodio bi preko Rumunije ili Grčke.

Kako je pruga, koja se inače koristila samo za teretni saobraćaj, i to maksimalnom brzinom od 30 kilometara na sat, sada ne samo van funkcije, nego i nepristupačna, savim je verovatno da će oni koji mogu, robu u narednom periodu voziti drumom.

Prilaz pruzi prvo treba da se raščisti, a onda da se počne sa uklanjanjem cisterne, iz koje je amonijak curio i posle akcidenta u nedelju.

Foto MUP SVS

Inače, teret srpskim prugama vozi više operatera. Kada je reč o državnom, "Srbija kargu", od Niša do Dimitrovgrada, svakog dana pređe u proseku pet njihovih vozova. U njima su najčešće ugalj, mazut, kontejneri...

- Na pruzi Niš - Dimitrovgrad prosečno je mesečno, u prethodnih godinu dana, saobraćalo 347 vozova, a na pruzi Niš - Dimitrovgrad 48 koji prevoze opasne materije - kažu u "Infrastrukturi železnica Srbije". Alternativni pravci su mnogo duži, što bi vreme i dužinu putovanja teretnih kompozicija između Srbije i Bugarske značajno povećalo. Prvi alternativni pravac je preko Rumunije do Temišvara, a odatle preko Vršca za Srbiju. Drugi alternativni pravac je preko Grčke i Severne Makedonije, ali je prema našim saznanjima propusna moć ovog transportnog pravca mala.

U Privrednoj komori Srbije objašnjavaju da im se članovi još nisu žalili zbog prekida transporta na ovom pravcu. Navode da naše kompanije, ipak, češće pribegavaju drumskom prevozu.

- Kod nas roba pre svega ide kamionima - kaže Bojan Stanić iz PKS. Ugalj ide železnicom, i možda gorivo.

Železnički prevoznici, međutim, pojašnjavaju da za one koji koriste robni transport prugom nije jednostavno da se prebace na drumski. Da bi nadomestili jedan voz, morali bi da angažuju 20 kamiona. S druge strane, nezgode na ovom delu pruge koja je sada van upotrebe zbog akcidenta, toliko su česte, da je popravka neophodna i svi je jedva čekaju.

Pogledajte više