UPECAN SA LAŽNE STRANICE "POŠTE": Beograđaninu S. K. fišing prevaranti sa interneta skinuli sa bankovne kartice 340.000 dinara
TRENUTAK nepažnje koštao je Beograđanina S. K. 340.000 dinara. Internet prevaranti su zloupotrebivši logo "Pošte Srbije", preko lažne stranice ovog preduzeća, iskoristili podatke sa platne kartice koje je ostavio i "očistili" mu tekući račun.
Iz Narodne banke Srbije i "Pošte" upozoravaju na česte situacije fišinga i apeluju na oprez prilikom davanja podataka koji mogu da budu zloupotrebljeni.
Očekujući pošiljku iz Amerike, našeg sagovornika nimalo nije iznenadio SMS da preko linka koji mu šalju plati carinu, od 4,48 evra da bi preuzeo paket. Nije primetio da je upravo internet stranica na koju je doveden bila lažna.
- Čim sam ukucao podatke sa kartice i CVC, stigla mi je poruka od banke sa jedinstvenim kodom kojom se autorizuje transakcija - kaže S. K. - Nekoliko sati kasnije, međutim, stiglo mi je na mobilni 15 notifikacija da mi je sa računa podignuto ukupno oko 340.000 dinara. Kako su mi iz banke odgovorili, ispostavilo se da sam unosom podataka sa platne kartice, kao i jednokratne lozinke koju su mi poslali na mobilni zapravo bio žrtva fišinga. To je oblik prevare neovlašćenog preuzimanja podataka sa platne kartice, koji su u ovom slučaju upotrebljeni da "otvore" aplikaciju novčanika na mom mobilnom. Poslao sam pritužbu i banci i Narodnoj banci Srbije. Čekam odgovor, ali su mu iz banke sugerisali da ne očekujem odštetu.
Iz Narodne banke Srbije su nam rekli da po Zakonu o platnim uslugama, rizik zloupotrebe platne kartice veći od 3.000 dinara preuzima banka. Međutim, to se, kažu, ne odnosi na slučajeve prevara, kada su sami korisnici dali podatke, unoseći ih na lažni sajt, nakon čega su zloupotrebljeni.
- Tada je odgovornost na korisniku - kažu u NBS. - Bez obzira na sve veće garancije koje uživaju korisnici platnih usluga, oni moraju takođe da budu svesni odgovornosti za svoje postupke. Kada je reč o podacima koji se odnose na zloupotrebu platnih kartica, prema do sada obrađenim podacima Narodne banke Srbije u toku 2022. godine rešeno je 35 pritužbi u vezi sa zloupotrebom platnih kartica. Od toga je osnovanih bilo 15, a 20.
Kako kažu, iako plaćanje na internetu nosi pogodnosti za korisnike i olakšava njihovo svakodnevno funkcionisanje, donosi i određene rizike. I u slučaju korišćenja platnih kartica, ali i svih drugih finansijskih usluga, naglašavaju da korisnici moraju da postupaju oprezno.
- Upravo iz navedenog razloga Narodna banka Srbije je nedavno, u okviru svoje rubrike "Korisno je da znate", građanima ukazala o čemu bi trebalo da vode računa prilikom kupovine na internetu: (https://nbs.rs/sr_RS/scripts/showcontent/index.html?id=18556) - poručili si iz NBS.
"POŠTA" UPOZORILA
DA napad na našeg sagovornika nije usamljen slučaj, potvrdili su nam u JP "Pošta Srbije".
- Detektovali smo sredinom novembra novi pokušaj zloupotrebe imena Pošte kojim se građanima putem lažnih i prevarnih SMS poruka i stranica, sugeriše da njihova pošiljka nije mogla biti isporučena, jer nisu plaćene carine - rekli su nam u ovom preduzeću. - Ceo slučaj odmah je prijavljen Nacionalnom CERT-u. Skrećemo pažnju da nikada na ovaj način ne komuniciramo sa korisnicima i upozoravamo da nikada ne zahtevamo ovakav način plaćanja za isporuku bilo koje vrste pošiljaka. Za bilo kakve nedoumice, dostupan je broj kontakt-centra 0700 100 300 i 011 3607 788, koji je na raspolaganju radnim danima od 8 do 20 časova i subotom i nedeljom od 8 do 15 časova.