SAD GRICKALICE PAKUJU U 33 GRAMA: Proizvođači smanjili sadržaj ambalaže raznih vrsta flipsa i čipsa

E. B. T.

20. 10. 2022. u 10:00

PROIZVOĐAČI su počeli da prodaju flipsove i čipsove u sve manjim količinama. Sada su u ponudi pakovanja ovih tzv. snek proizvoda sa minijaturnim sadržajem od 25, 30, 33 ili 37 grama?!

Foto UNSPLASH

Sve je više proizvoda sa smanjenim količinama koje odstupaju od standardnih na koje su potrošači navikli, a to kod kupaca izaziva veliko nezadovoljstvo. Čitateljka "Novosti" Sonja Janković iz Beograda zaključuje da su pakovanja sve manja, a cene sve više.

- Baš sam se iznenadila kada sam primetila da grickalice pakuju po 25 ili 33 i 37 grama - priča Jankovićeva. - Šta to znači, pa oni gledaju da nas zakinu gde god stignu. Nama potrošačima smeta i kada pakuju 40 ili 90 grama, jer sve to odstupa od standardnih pakovanja, ali ovo od 33 ili 37, stvarno ne znam šta bih rekla.

Ovim marketinškim trikom, smanjivanja ambalaže artikala, kompanije zloupotrebljavaju navike potrošača i na prikriven način povećavaju njihove cene. Razlog za to je što kupci brzo primete poskupljenje proizvoda, ali ne obraćaju previše pažnje na količinu proizvoda.

Foto Shutterstock

Ta pojava je prisutna niz godina i na evropskom i na našem tržištu, a posebno se zahuktava u vreme inflacije. Poznata je pod nazivom "šrinkflacija", od reči "šrink" što na engleskom jeziku znači skupljanje. Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije ističe da ovo predstavlja zloupotrebu navika potrošača, ali da nije kažnjivo ukoliko su svi podaci o proizvodu jasno navedeni na deklaraciji. Toj organizaciji, putem njihovih profila na društvenim mrežama, svakodnevno stižu žalbe kupaca zbog prakse proizvođača da smanjuju ambalažu.

- To predstavlja marketinški trik, jer proizvođači računaju na navike kupaca koji obično ne proveravaju težinu proizvoda, niti čitaju deklaraciju, već očekuju da određena veličina ambalaže ima količinu na koju su navikli - navodi Dragić.

- Smanjivanjem sadržaja na prikriven način poskupljuje proizvod, jer se za istu cenu dobija manja količina nego ranije. To je zloupotreba navika potrošača, ali kako su svi podaci o težini proizvoda jasno istaknuti na pakovanju, to nije nezakonito.

Prema njegovim rečima, ovoj praksi se ne može stati na put, jer je direktiva Evropske unije od pre deset godina dala slobodu proizvođačima da legitimno mogu da promene gramažu ili zapreminu proizvoda. Od toga profitiraju proizvođači i trgovci, a na štetu potrošača. Jedino što kupci mogu da urade je da ne kupuju takve proizvode.

Nemački potrošači su nedavno bojkotom artikla kaznili jednog proizvođača sosa za špagete koji je ambalažu smanjio sa 500 mililitara na 400. Ali, to je teško primenjivo kod naših kupaca.

- Mi nismo takav narod, vezani smo za proizvod i ne obraćamo pažnju ni kada se smanjuje njegov kvalitet niti pakovanje, i nastavljamo po navici da ga koristimo - kaže Dragić.

- Bojkot bi mogao da utiče na proizvođača da promeni odluku, ali to je na potrošaču kao pojedincu.

I KIKIRIKI KALIRAO

VELIKI je broj primera proizvoda kojima je smanjena količina, a među njima su i kesice kikirikija od 40 ili slanih štapića od 45 grama. Pakovanje smrznutog povrća je prvo sa pola kilograma kaliralo na 450, a sada se "skupilo" na 400 grama. Sir pakuju u kutije od 450 i 900, kafu u ambalažu od 175 i 180 grama. Majonez se sa 200 grama smanjio na 190 i 178 grama. Kod pojedinih proizvođača flaša mineralne vode nije više 1,5, nego je 1,35 litara. Kupci se posebno žale na sve tanje čokolade, koje se sada prodaju i u pakovanjima od 75 i 85 grama. Sapuni sada imaju 90 grama, pakovanja mleka za telo 675 mililitara, deterdžent za sudove 450 mililitara.

Pogledajte više