DUNAV ZAKOČIO PREVOZ UGLJA I GORIVA: Nizak vodostaj otežava, pa čak i obustavlja transport energenata
UVOZ goriva i uglja u Srbiju Dunavom je otežan, a na pojedinim tačkama i onemogućen zbog izuzetno niskog vodostaja.
U Srbiji može da se plovi, ali je transport kroz Bugarsku obustavljen, a problematičan je i iz pravca Budimpešte.
Kako stručnjaci objašnjavaju za "Novosti", u julu je smanjeno dopremanje derivata iz inostranstva, ali snabdevanje našeg tržišta nije ugroženo. "Naftna industrija Srbije" radi punim kapacitetom i plasira veće količine goriva već duže vreme.
- Osim toga, NIS ima operativne i strateške rezerve, tako da je sada tržište mirno - objašnjavaju naši sagovornici. - Alternativno, derivati mogu da se dopremaju i železnicom, ne bi bilo ni prvi ni poslednji put, ali je to skuplja varijanta.
Dugotrajna suša i visoke temperature uzrok su izuzetno niskog vodostaja i barže koje imaju dubok gaz ne mogu da plove, ili moraju da smanje teret, a pojedine tačke na Dunavu su i potpuno neprohodne. To je onemogućilo i uvoz uglja u Srbiju preko rumunske luke Konstanca, jer delom Dunava u Bugarskoj ne može da se plovi. Kako je ranije najavio predsednik Aleksandar Vučić, država preko Kine nastoji da nabavi dva miliona tona ovog energenta, a planirano je da upravo ovom plovnom trasom stigne u našu zemlju.
RASTE POTROŠNjA
POTROŠNjA goriva u Srbiji porasla je za 13 odsto - ističe Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije. - To se delom može objasniti time što su nam se vratili potrošači koji su derivate kupovali u BiH i Severnoj Makedoniji ili naši transporteri, koji su ga nabavljali u Mađarskoj. Istovremeno, potrošnja goriva raste i u regionu.
Srbija je ponudila Bugarskoj pomoć i bageri bi već od ove nedelje trebalo da krenu sa interventnim radovima na spornom delu Dunava u toj zemlji, jer je taj put od strateške važnosti za obe države. Naša delegacija na čelu sa ministrom saobraćaja Tomislavom Momirovićem boravila je tim povodom u petak u Sofiji. U međuvremenu će transport ovog izuzetno važnog energenta za proizvodnju struje biti preusmeren na železnicu. Dogovoreno je da će bugarska železnička infrastruktura dati prednost našem kargo saobraćaju, kojim će stizati ugalj za EPS.
Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović navodi da su brojne barže i brodovi koji nose derivate nafte za našu zemlju zarobljeni, sa jedne strane iz pravca Konstance i Bugarske, a s druge iz praca Budimpešte, jer i u Mađarskoj postoji jedna tačka koja nije plovna. On ukazuje da se značajan deo goriva doprema iz uvoza, te da, ukoliko njega nema, snabdevenost može biti ugrožena.
- Potrošači su sigurni i na svim pumpama mogu da dođu do goriva, ali je na veleprodajnom tržištu veći problem - ističe Mićović. - Od nastanka ukrajinske krize, ili je problem bio u dostupnosti derivata ili cenama, a sada je u nivou Dunava. Kompanije se odmah okreću drugim vidovima prevoza, s tim što svaka železnička kompozicija dovozi daleko manje derivata nego što mogu brodovi. Nema ni dovoljno vagona da bi mogao da bude zamenjen transport Dunavom.
Uključen je, kako navodi, i drumski prevoz i derivati se uvoze auto-cisternama, ali je to izuzetno skupo. On navodi da rizici postoje u čitavoj Evropi.
- Možemo samo da utičemo na to da ih smanjimo - kaže Mićović. - Država treba da poveća zalihe koje bi mogle da odgovore na neki veći poremećaj.