PROKOP VIŠE NIJE SKADAR NA BOJANI: Celokupan kompleks trebalo bi da bude gotov u 2025. godini (FOTO)
ZA deset dana konačno se ulazi u završnicu dugo najavljivane, decenijama ičšekivane, izgradnje glavne železničke stanice Prokop.
Kako je predsednik Srbije Aleksandar Vučić preksinoć najavio, radovi na izgradnji "Beograd centra", nove glavne železničke stanice, kreću 8. avgusta, a radi se o najvažnijem kapitalnom projektu za narednih nekoliko godina. Završetak celokupnog kompleksa očekuje se u 2025.
Prošlo je više od pola veka kada su osvanuli prvi novinski natpisi sa temom selidbe Glavne železničke stanice i gradnjom nove - "Beograd centar". Među prvim tekstove o novoj stanici Prokop napisao je naš penzionisani novinar Miloš Miljković, tada na početku svog višedecenijskog staža. Posle njegovih najava, generacije novinara "Novosti" i ostalih redakcija počinjali su karijere na istom mestu - Skadru podno Topčiderskog brda.
Jedan od takvih naslova bio je "Mineri udarili temelj", objavljen u našem listu 8. oktobra 1977. godine, kada je reporter izvestio o početku gradnje nove železničke stanice "Beograd". Gotovo pola veka kasnije očekuje se novi početak, ali ovoga puta na završnici.
- Od 1945. postoje tendencije da se formira nova železnička stanica u Beogradu, dok smo svedoci da se od 1971. gradi železnička stanica Prokop - kaže za "Novosti" ministar građevinarstva Tomislav Momirović. - U prethodnih nekoliko godina smo realizovali velike investicije na osnovnoj železničkoj infrastrukturi kako bismo "udarili" što bolje temelje daljoj modernizaciji železničkog sektora u Srbiji. U avgustu konačno počinjemo sa radovima na izgradnji stanične zgrade "Prokop" koja će biti površine oko 6.000 kvadrata.
Kako Momirović kaže, izgrađeni objekat neće biti samo klasična železnička stanica, već novi urbani centar tog dela Beograda. Nakon kompletne izgradnje železničke stanice Prokop, za godinu i po dana, formiraće se novi poslovni i rezidencijalni centar u samom centru Beograda. Železnička stanica biće savremenog izgleda, gde će putnik biti u centru pažnje.
Ideja o stanici Prokop datira još iz sedamdesetih godina. Za vreme mandata gradonačelnika Branka Pešića, počelo se sa izgradnjom Beogradskog železničkog čvora, čime je predviđeno izmeštanje Glavne železničke stanice sa pozicije čeone stanice na Savskom trgu. Radovi su obustavljeni 1980, u narednom periodu bilo je nekoliko neuspešnih pokušaja, da bi projekat "Beograd na vodi" 2014. definitivno pripremio selidbu Glavne železničke stanice iz Savamale. Posle 42 godine od početka, 26. januara 2016, završena je stanica, a naredne 2017. - stupanjem na snagu novog reda vožnje "Srbija voza", "Beograd centar" je postao polazna stanica za unutrašnji saobraćaj u Srbiji.
- Do sada su realizovane Faza 1 i međufaza projekta izgradnje železničke stanice "Beograd centar" - kažu u Ministarstvu građevinarstva. - Rekonstruisani su saobraćajni, građevinski i elektrotehnički infrastrukturni kapaciteti za prijem, otpremu i upravljanje saobraćajem vozova. Obezbeđeni su uslovi za organizaciju putničkog saobraćaja na teritoriji Beogradskog železničkog čvora. Trenutno je u realizaciji Faza 2 projekta koja je, radi lakšeg sprovođenja, podeljena u tri etape.
Kako naši sagovornici kažu, u toku su finalni radovi na izvođenju za prvu etapu koja predviđa postavljanje kompletne ploče, za šta je iz budžeta Srbije izdvojeno oko 11 miliona evra. Završetak prve etape je u avgustu. Druga etapa obuhvata projektovanje kapaciteta staničnog kompleksa "Beograd centar" - Prokop ispod centralnog dela ploče koji u svom sastavu ima sve službene i tehničke sadržaje kao i servisne funkcije za putnike koji pristupaju stanici sa donjeg staničnog trga.
U pitanju su poslovi na izgradnji prvog i drugog staničnog koloseka sa pripadajućom kontaktnom mrežom i peronom, fasade, zidova i instalacija u prostorijama ispod centralne ploče sa uređenjem i opremanjem unutrašnjeg prostora sa svim objektima uključujući i prostore prvog staničnog perona.
- Novac za prilagođavanje tehničke dokumentacije i izvođenje radova u vrednosti od oko 25 miliona obezbeđen je u okviru Projekta modernizacija železničkog sektora - prva faza, koji se finansira sredstvima Svetske banke i Francuske agencije za razvoj - kažu u Ministarstvu. - Početak radova ispod dela ploče se očekuje sredinom sledeće godine i planirano je da traju godinu i po dana. Treća etapa obuhvata zajedničku izgradnju stanične zgrade sa drugim komercijalnim sadržajima.
KAPITALNA BRZA PRUGA DO NOVOG SADA
- NAJVEĆI rezultat čvrste podrške konačnom osavremenjavanju železničke infrastrukture je izgradnja brze pruge od Beograda do Novog Sada i uvođenje u saobraćaj najmodernijih "soko" brzih vozova za brzine do 200 km/č - kaže Momirović i dodaje da je železnica najekonomičniji i najbrži način transporta. - Ako se uzme u obzir i ekološki aspekt i uticaj koji železnica ima na smanjenje emisije CO2, jasno je koliko je važna izgradnja brze pruge do Novog Sada. Za manje od pet meseci, prodato je više od 650.000 karata, što je jasan pokazatelj da železnicu vraćamo na mesto koje joj je oduvek pripadalo.
SADRŽAJI VREDNI OSAM MILIONA EVRA
REPUBLIČKA direkcija za imovinu je u julu 2019. godine objavila javni poziv za zainteresovane za zajedničku izgradnju zgrade železničke stanice "Beograd centar", parkinga i pratećih komercijalnih sadržaja. - objašnjavaju u Ministarstvu. - Kao strateški partner je izabrana firma Railway City Beograd - Stari grad, koja je završila izradu projekta za građevinsku dozvolu i pribavila rešenje o građevinskoj dozvoli i uskoro se očekuje početak radova na izgradnji stanične zgrade u vrednosti oko osam miliona evra. Rok za završetak radova na staničnoj zgradi i ostalih pratećih sadržaja po ugovoru sa strateškim partnerom je godinu i po dana.