ODUZIMAJU 23 LICENCE? Putnici podneli 203 prijave protiv turističkih agencija

E. B. T.

28. 07. 2022. u 15:00

NADLEŽNA inspekcija je ove godine podnela 23 predloga za oduzimanje licence za organizovanje turističkih putovanja, a od građana su im stigle 203 prijave koje se odnose na agencije.

Foto: Privatna arhiva

Građani su se najviše žalili zato što im nije obezbeđen odgovarajući smeštaj u skladu sa ugovorom, a konkretno zbog loših uslova, promenjene lokacije i sličnih situacija. Zatim, zbog ponude zamenskog putovanja za ono koje je otkazano ili nije realizovano usled kovida, kao i na doplatu, odnosno povećanje cene prevoza.

Ovaj poslednji razlog je postao aktuelan ovog leta, jer je gorivo poskupelo u odnosu na period kada je sklopljen ugovor o putovanju. U turističkoj inspekciji ističu da agencija može da podigne cenu, a putnik ima pravo na umanjenje, samo ako je to pravo ugovoreno. Osim toga, mora da obrazloži razloge za korekciju i da dostavi obračun, kao i da putnika obavesti najamanje 20 dana ranije.

- Agencija može da  poveća cenu, odnosno putnik ima pravo da je umanji, u slučaju da je došlo do promene cene goriva ili drugih izvora energije, promene postojećih taksa ili uvođenja novih, uključujući boravišne, avio-takse ili takse za ukrcavanje ili iskrcavanje u lukama i na aerodromima i zbog deviznog kursa koji se odnosi na turističko putovanje - objašnjavaju u inspekciji. - O tom povećanju organizator mora da obavesti putnika na razumljiv i neobmanjujući način i pruži dokumentovano obrazloženje za to i obračun. To obaveštenje se putniku uručuje na papiru ili elektronskim putem, sa potvrdom prijema, najmanje 20 dana pre puta.

Kako naglašavaju, ukoliko je to poskupljenje veće od osam odsto od cene aranžmana, agencija nema pravo na jednostranu korekciju. Ukoliko putnik nije saglasan sa tim, ima pravo da jednostrano raskine ugovor bez plaćanja naknade. U tom slučaju, agencija će refundirati sve uplate primljene od putnika odmah, a najkasnije u roku od 14 dana od trenutka raskida. Podneto je, kako navode, 13 prijava putnika protiv turističkih agencija koje su se odnosile na povećanja cena aranžmana zbog doplate za gorivo, a kontrole po tim žalbama su u toku.

VEĆINA ŽALBI OPRAVDANA

OD 203 prijave građana, koje su u toku ove godine podnete protiv turističkih agencija, inspekcija je utvrdila da je 156 osnovano.
- U 47 slučajeva postignut je dogovor i putnicima je vraćen novac u iznosu od 1.545.370 dinara - navode u inspekciji. - U ostalim slučajevima opravdanih prijava, gde putnicima nije vraćen novac, inspektori su protiv agencija preduzimali zakonom propisane mere.

Smeštaj u kojem je završila devojka koja je sa društvom otišla na odmor u Kušadasi, preko poznate turističke agencije za mlade GO2, šokirao je sve koji su na društvenim mrežama pogledali objavljene fotografije. Prostorije ne zadovoljavaju ni osnovne uslove, i deluje da nije ni zdravstveno bezbedno boraviti u njima. Ona je uplatila 280 evra i doplatu od 15 evra zbog poskupljenja goriva. Kako je rekao njen brat, ispostavilo se da do poslednjeg trenutka nije znala gde će biti smeštena, ali je naknadno saznala da je druga grupa po istoj ceni dobila pristojan hotel sa bazenom.

- To mi je mlađa sestra, koja je prvi put sama otišla na more - naveo je brat. - Devojka nije znala kako da se snađe, a na svaku žalbu samo su rekli da je jedino moguće da im malo očiste sobu.

Ovo je samo jedan u nizu primera nezadovoljnih putnika koji je dospeo u medije i ilustruje sa kakvim problemima mogu da se suoče građani kada krenu na letovanje, pa se umesto na željno čekanom odmoru, nađu u noćnoj mori. S druge strane, Aleksandar Seničić, direktor JUTA, povodom ovog događaja kaže da nije baš tako:

- Sobe nisu sjajne, odmah da kažem, kakva je cena takav je i hotel. Posle prve noći deo grupe se žalio i ponuđen im je premeštaj u drugi hotel. Što se tiče ove devojke, bili su u kontaktu sa njenim roditeljima i ona je odlučila da ostane zbog celog društva. Dakle, nije htela da se premešta u drugi objekat.

On je istakao da putnik uvek ima pravo na žalbu ili da raskine ugovor i ocenio da u ovoj situaciji postoji osnovan razlog da devojka podnese reklamaciju po povratku s puta i da traži delimičnu naknadu za neispunjenje ugovora:

- Ako agencija ne reši putnikovu žalbu, oni mogu da se obrate našoj arbitraži. Ako se ne reši ni tu, putnik može da traži sudski proces.

Pogledajte više