BRZA PRUGA „JURI“ PREMA LOVĆENCU: Dok putnici uživaju u komforu brzih vozova na relaciji Beograd - Novi Sad, građevinari ne staju
OD 19. marta, kada je brzi voz „Soko“ iz Beograda svečano pristigao u obnovljenu železničku stanicu u Novom Sadu, a zatim na istoj relaciji počeli da saobraćaju i brzi regio i regio-ekspres vozovi sa ukupno 42 putnička polaska dnevno, do danas je ugodnost putovanja do 200 kilometara na sat iskusilo nekoliko stotina hiljada putnika. Za to vreme građevinari ne staju, brza pruga svakodnevno napreduje od Srpske Atine prema granici sa Mađarskom.
Trasa od Novog Sada do mađarske granice dugačka je 108,1 kilometar i zahtevnija je od prethodne. Od novosadske stanice do Kelebije uklanjaju se stari koloseci i kontaktne mreže. U toku su pripremni radovi, a radiće se najpre faza do Lovćenca, dugačka pedesetak kilometara. Pored radova na infrastrukturi, do Lovćenca će biti izgrađeno i 16 nadvožnjaka.
- Sama trasa na ovom delu imaće dve velike „galerije“ gde se koloseci ukrštaju. Takođe, železničke stanice na ovoj deonici koje su pod zaštitom Zavoda za kulturu biće rekonstruisane u skladu sa projektom, a na nekim mestima biće izgrađene nove – rekao je „Novostima“ Nemanja Kisin, dilomirani inženjer građevine, zadužen za deonicu Novi Sad – Lovćenac.
Inženjer Kisin napominje da je reč o pruzi za velike brzine kojom će se vozovi kretati i brže nego na relaciji Beograd - Novi Sad. Deonica do Lovćenca biće ograđena kao auto-put da bi se izbegla potencijalna pretrčavanja, preskakanja, pa i uništavanja pružnih koloseka i vozova.
Celom dužinom trase od Novog Sada do mađarske granice biće izgrađeno ukupno 49 podvožnjaka, nadvožnjaka i sličnih objekata. Posle nadvožnjaka završenog početkom godine u Kisačkoj ulici u Novom Sadu, ovih dana započeti su radovi na nadvožnjaku u Partizanskoj ulici u ovom gradu, pošto dosadašnji ne odgovara zahtevima brze pruge.
LETI KAO PRAVI „SOKO“
PREDSTAVNICI kineskog izvođača radova priznaju da im u početku nije bilo jasno zašto najbrži srpski voz nosi baš ime „Soko“, ali su im srpske kolege ubrzo objasnile da je reč o najbržoj ptici izuzetne brzine i oštrine vida. Sada prijatelji iz Kine znaju i zašto Srbi imaju izreku „oko sokolovo.“
- Novi nadvožnjak biće zapravo dupli most sa po dva koloseka, a raspon konstrukcije iznosiće 42 metra. Ako sve bude kako treba, biće završeno do kraja novembra - najavljuju inženjer Kisin i njegova koleginica Aleksandra Milosavljević, master inženjer građevine i asistent na ovom projektu.
Glavni izvođači radova na trasi Novi Sad – Lovćenac su Kompanije „Krik“ i „China Communications Construction Company“. Angažovani su i podizvođači, dve kineske kompanije, koje po potrebi u posao uvode i srpske podizvođače. U ovom poduhvatu angažovan je izuzetno veliki broj radnika. Završetak brze pruge od Novog Sada do Subotice planiran je za 2025. godinu.
POZIV STUDENTIMA
SA gradilišta brze pruge Novi Sad - Subotica putem „Novosti“ upućen je poziv studentima završnih godina građevine da volontiraju na ovom, najvećem gradilištu u našoj zemlji, te da ne propuste priliku da tajnu svoje buduće profesije saznaju od iskusnih kineskih i srpskih kolega. Najzad, kada pruga bude završena, u budućim decenijama treba je održavati, a taj posao ostaće upravo novim generacijama inženjera.