LOKALNE PRUGE "PUTUJU" U OTPAD: Trase koje će se ugasiti već decenijama se ne koriste, najviše njih je u Vojvodini
OD Banatskog Petrovog Sela do Ade, baš kao od Sente do Kanjiže, ili od Sombora do Bačkog Brega, vozom se ne može ravno 44 godine.
Sa odlukom "Infarstrukture železnice" da ove, kao i još 12 lokalnih pruga demontiraju, sklone i prodaju kao sekundarne sirovine, umire svaka nada da će se nekad i moći.
Ovo železničko preduzeće odlučilo je da u naredne dve godine demontira oko 435 kilometara starih pruga u Srbiji, na kojima se železnički saobraćaj decenijama ne odvija i nisu predviđene za dalje korišćenje. I gotovo sve ugašene trase se nalaze u Vojvodini - čak 400 kilometara. Kada koloseci odu u "staro gvožđe", oslobodiće se 590 hektara zemljišta u 26 opština.
Profesor sa Departmana za saobraćaj Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu Gordan Stojić napominje da je ovo preduzeće pre odluke moralo da sprovede analizu stanja i procenu tržišta, a nije siguran koliko je ozbiljno to urađeno.
- Potrebe stanovništva da putuju i potrebe privrede nisu nestale - ističe Stojić. - Tokovi putnika i robe postoje. Oni su prešli na drumski saobraćaj, jer im je pouzdaniji od železničkog. Tehnički fakultet je radio studije za potrebe opština i došli smo do zaključaka, između ostalog, da je pad broja prevezenih putnika u direktnoj vezi sa padom broja putničkih vozova. Kvalitetna analiza tržišta bi pokazala da regionalni železnički saobraćaj ima svoje mesto. Glavni koridori verovatno neće zadovoljiti potrebe privrede, koja je, ipak, locirana dalje od njih. Treba gledati iz ugla zadovoljenja potreba stanovništva i preduzeća. Kada se izgrade koridori, svi bi trebalo da pređu da žive u Beograd, Novi Sad i Niš.
"Infrastruktura železnice", s druge strane, poručuje da je reč o prugama čije funkcionisanje i održavanje ni na koji način nije bilo isplativo, a bilo kakve nove investicije i popravke nemaju ni ekonomsko, ni saobraćajno opravdanje. Ugovor o prodaji ostataka demontiranih pruga potpisali su sa kompanijom ZGOP iz Novog Sada. Stići će im šine, skretnice, delovi i kolosečni pribor.
- Reč je o oko 25.000 tona sekundarnih sirovina, čijom prodajom će "Infrastruktura železnice Srbije" zaraditi nešto više od 302 miliona dinara - kažu u ovom preduzeću. - Prethodnih decenija bilo je više pokušaja da se uradi ovaj veliki posao i reši problem starih pruga u Srbiji, ali su se svi završavali neuspešno. Ovog puta, javna prodaja sekundarnih sirovina sa starih pruga je dugo, pažljivo i detaljno planirana, što je dovelo do uspešne realizacije i potpisivanja odgovarajućeg ugovora. Sektor za nabavke i centralna stovarišta "Infrastrukture železnice Srbije", uz punu podršku poslovodstva kompanije, na taj način sproveo je jednu od najvećih javnih prodaja u Srbiji u poslednjih deset godina.
PRAGOVI OPASNI PO PRIRODU
UGOVOROM o prodaji sekundarnih sirovina sa ovih petnaest pruga predviđena je i obaveza demontaže, transporta i deponovanja železničkih pragova, prema aktuelnim zakonskim rešenjima koja regulišu ovu oblast, saopštava "Infrastruktura železnice".
- To znači da će oko 350.000 otpadnih drvenih železničkih pragova, koji po poslednjoj klasifikaciji predstavljaju opasan otpad, biti ustupljeni na dalje raspolaganje kompaniji koja je taj posao dobila na tenderu Ministarstva za zaštitu životne sredine. Vrednost otpadnih drvenih železničkih pragova, koji će na ovaj način biti uklonjeni, uglavnom sa teritorije Vojvodine, iznosi oko 6,8 miliona evra.
OČEKUJU PRIHOD OD 21 MILION EVRA
INFRASTRUKTURA železnice Srbije prodaje 40.000 tona sekundarnih sirovina, sa planiranim prihodom od 1,83 milijarde dinara. Reč je o starim šinama, kolosečnom priboru, skretnicama... Ugovor su potpisali sa kompanijom Metalfer Steel Mill iz Sremske Mitrovice, u zajedničkoj ponudi sa firmom "Eko unija SN" iz Stare Pazove. U ovoj godini od prodaje sekundarnih sirovina dogovoren je prihod od oko 21 milion evra.
Početna cena na ovoj javnoj prodaji iznosila je 1,46 milijardi dinara, pa je između početne i ugovorene cene ostvarena razlika u iznosu od 373 miliona.