I BAKALUK IZ FOTELJE: U našoj zemlji oko četiri miliona potrošača kupovalo preko interneta

S. B.

02. 06. 2022. u 10:51

NE mora ni haljina, patike, trenerka, pa ni svaka trešnja - da se proba. Sve je to postojalo i ranije, ali nas je pandemija definitivno naučila da se u kupovinu može, ne u radnju, već na internet. Onlajn prodaja poslednjih godina uzima maha. Na razvijenim tržištima se skoro približila prometu u standardnim prodavnicama, dok u Srbiji od 15 do 20 odsto robe kupci biraju iz svog doma.

Foto Shutterstock

Na teritoriji Srbije trenutno ima oko četiri miliona potrošača koji su kupovali putem interneta. Stručnjaci navode da je odnos onlajn i tradicionalne kupovine pola-pola, a da se do 2024. godine očekuje rast internet prodaje veći od 20 odsto. Pet najvećih trgovaca u Srbiji lane su preko e-komerca ostvarili prihod od 100 miliona evra. Pre dve godine su bili na polovini tog iznosa.

- U Evrpskoj uniji e-komerc u proseku čini 30 odsto ukupne trgovine - ističe Zorana Milidrag, predsednica E-komerc asocijacije. - Često se pominje rizik u kupovini. Apsolutno je bezbedno ukoliko se kupuje od legalnih prodavaca. Vidi se po samom sajtu. Gleda se da li stoji logo firme, da li se nudi plaćanje platnim karticama, koji su uslovi povraćaja robe. Ljudi su, međutim, skloni da biraju neverovatne cene i onda se razočaraju. Ukoliklo je neka ponuda neverovatno dobra, verovatno je neistinita. Uvek pitam ljude da li bi kupovali na kartonskim kutijama u mračnim ulicama.

Ma koliko delovalo neverovatno da će srpski potrošači pristati da kupuju voće i povrće bez pipkanja i detaljne provere, i to se dešava. I prehrambeni lanci nude isporuke na kućnu adresu, kućni prag, pa i kad je lift pokvaren. I imaju sve više kupaca. Ono što ovi potrošači ne tolerišu jeste da naručena roba ne stigne.

- Jedan od izazova je obezbediti svu potrebnu robu - kaže Milana Majkić, rukovodilac elektronske trgovine u kompaniji "Delez Srbija". - Mi to nudimo u Beogradu i odskora u Novom Sadu. Tokom pandemije, najveći je izazov bio obezbediti limun i banane. Mi beležimo trocifren porast prodaje robe preko e-komerca. On sada čini jedan odsto naše trgovine.

VEĆA PONUDA POLOVNOG

RAZLIČITE su teorije kako će se e-komerc razvijati u budućnsoti. Ivan Minić, konsultant u oblasti elektronskog poslovanja, veruje da će se dogovarati redovne isporuke. Bakaluk bi mogao po automatizmu da stiže jednom nedeljno.

Zorana Milidrag pretpostavlja da će i u Srbiji jačati onlajn prodaja polovnih stvari. To je uveliko trend u razvijenijim zemljama.

Pogledajte više