NE VOZITE BRZO DA VAM LEPOTA NE PROMAKNE! "Novosti" u patroli sa neimarima koji grade Moravski koridor, prvi digitalni auto-put u Srbiji

Софија БАБОВИЋ 01. 05. 2022. u 08:02

ŠTA vas očekuje na prvih 27 od 112,4 kilometra budućeg Moravskog koridora, koji je sa 2.900 radnika, 1.027 jedinica mehanizacije i 153 transportna sredstva najveće gradilište u jugogistočnoj Evropi, otkrivaju "Novosti" u patroli sa neimarima.

Foto S. Babović

Naša ekipa uverila se da je na terenu skoro 16 potpuno dovršenih kilometara prvog digitalnog auto-puta Pojate-Preljina, koji će kroz srce Srbije spojiti Rasinski, Raški i Moravički okrug i sedam gradova i opština (Ćićevac, Varvarin, Kruševac, Trstenik, Vrnjačku Banju, Kraljevo i Čačak), kao i Koridor 10 na istoku sa Koridorom 11 na zapadu.

Ukoliko dolazite iz pravca Beograda, skrenućete kod Pojata i već na prvom kilometru auto-puta očekuje vas most. I to će biti samo jedan od čak 10 mostova, koliko ih ima do lokacije Koševi kod Kruševca, koji prelazi preko tri reke: Zapadna i Južna Morava, reka Rasina. Zemljani radovi na prvoj od tri deonice Moravskog koridora završeni su blizu 90 odsto od zacrtanog plana. A samo za te radove bilo je potrebno ugraditi čak tri miliona kubika materijala!

- Izvode se i zemljani radovi na odbrambenom nasipu u zoni Kruševca, čija je dužina 8,1 km i gde je stepen izvedenosti - 70 odsto, pri čemu je interesantan podatak da je tu potrebno ugraditi čak 435.000 kubnih metara materijala - napominje za "Novosti" Leonid Vuković, šef projekta Moravskog koridora i naš vodič kroz prve završene kilometre. - Na ovoj deonici je, pored izgradnje 10 mostova, predviđeno i podizanje osam nadvožnjaka i jednog podvožnjaka, a u toku su radovi na 17 objekata.

 

Na svakom kilometru zatičemo neimare konzorcijuma "Behtel-Enka", kome je poveren krucijalan infrastrukturni projekat. Majstore nalazimo u raznovrsnim poslovima: radovima na zatvorenom i otvorenom sistemu odvodnjavanja, na zaštiti trupa auto-puta od poplava, na izmeštanju i osiguravanju komunalne infrastrukture, izradi temelja za objekte koji će služiti za napajanje električnom energijom. Rade na stubovima za izmenjivu saobraćajnu signalizaciju, a deo majstora zadužen je za "digitalizaciju" auto-puta, kako bi svaki putnik mogao da, osim besplatnog interneta, dobije svaku važnu informaciju o stanju na putu.

Leonid Vuković / Foto S. Babović

Samo dva kilometra dalje nailazimo na denivelisanu raskrsnicu Ćićevac, jednu od 11 na celom koridoru. Ona mogućava direktnu vezu sa državnim putem drugog A reda br.1, a pored Ćićevca, povezuje i Varvarin. Tu su skoro svi radovi pri kraju i graditelji se pripremaju za asfaltiranje. Ukoliko želite da "siđete" sa Moravskog koridora, prvu narednu šansu imate na raskrsnici Kruševac-istok, na 20. kilometru auto-puta, kao i 1,5 kilometar dalje, na raskrsnici Kruševac-zapad.

Zapadna Morava, izlistala priroda i potpuna neobičnost:tirkizna veštačka jezera nastala usled ilegalnog iskopavanja šljunka očekuju vas u međuvremenu. Ravničarska, ali vrlo dinamična trasa tokom koje će zbog atraktivnog pogleda biti bolje da ste na mestu putnika, a ne vozača, prati vas sve do 13. kilometra i najdužeg mosta na prvoj deonici koji natkriljuje Zapadnu Moravu: dužine 596 metara, sa 16 raspona. U tom trenutku, sa leve, prelazite na desnu stranu Zapadne Morave i te obale držaćete se i u narednih 13 kilometara.

- Stepen izvedenih radova na mostu iznosi 90 odsto i trenutno se izvode radovi koji prethode hidroizolaciji na revizionim stazama i ugradnji, postavljanju ivičnjaka - precizira sagovornik "Novosti". - Uopšte, pored izazova koji se odnosi na opsežne aktivnosti na eksproprijaciji trasa auto-puta, delova zemljišta za regulaciju Zapadne Morave za pozajmišta i odlagališta materijala, obimne geoistražne radove, topografsko snimanje terena i na kraju priprema same tehničke dokumentacije, ishodovanje dozvola odgovarajućih da bi došli u fazu izvođenja, možda najveći izazov bio je usklađivanje tehničkih rešenja auto-puta sa hidrotehničkim uređenjem Zapadne Morave.

Novosti

Sa najdužeg mosta prve deonice Moravskog koridora vidi se jasno državni put Kruševac-Kraljevo, kao i kružni tok dobro poznat putnicima koji putuju ka Pomoravlju ili Kopaoniku. I to nije jedina tačka gde će se skoro "dodirivati" državni put prvog B reda br. 23 sa auto-putem Pojate-Preljina. Ukoliko već sutra krenete državnim putem, Moravski koridor možete videti i kod Stalaća i kasnije od sela Makrešane na teritoriji Kruševca. S obe strane puta sve do prvog izlaska za Kruševac nailazimo na neimare, kamione, transportna sredstva koja prevoze materijal.

Ukoliko prikočite i otvorite prozor auta, čućete uglavnom engleski jezik. Više od 1.000 stranih radnika radi na izgradnji auto-puta i svi se osećaju kao kod kuće. To nam poručuju i na poslednjem mostu prve deonice, koji je sa 96 metara jedan od manjih i praktično vas uvodi na poslednji kilometar prve deonice Moravskog koridora.

- Bio je nešto jednostavniji za izgradnju, koristili smo grede od 30 metara, koje se montiraju sa dva krana, a blizina glavnog puta obavezivala nas je da fokusirano pratimo saobraćaj - predočava za "Novosti" Edin Lubura, inženjer zadužen za stručni nadzor na izgradnji mostova. - Najzahtevniji most bio je onaj koji smo prošli na 16. kilometru, pre svega usled postojanja dve krivine: potrebno je bilo da se zadovolji crtež i inženjerski proračuni, centrifugalna i centripetalna sila.

Edin Lubura / Foto S. Babović

Nadomak Kruševca, Lubura nam otkriva šta će biti glavna lepota Moravskog koridora, koji će, uprkos nedostatku visinskih razlika, biti verovatno najzanimljiviji u Srbiji: 78 mostova, značajne promene okruženja i priroda kroz koju prolazite. I posle prvih 27 kilometara sagledavamo i osnovni nedostatak budućeg auto-puta: stizaće se brzo. Od Pojata do Čačka putovaćete bar dva sata kraće nego danas, a za nešto više od 70 minuta, pri brzini od 130 kilometara na čas, sva lepota Srbije će vam - promaći.

ŠTA SE DEŠAVA OD KRALjEVA DO ČAČKA

NA deonici 2, od Koševa do Adrana, trenutno se radi na dva mosta preko Zapadne Morave (na 29. i 48. kilometru), radovi na 7,5 km trase (raščišćavanje terena, izgradnja nasipa). Radovi na toj deonici počeli su u decembru 2021. godine, dok su radovi na deonici 3, od Kraljeva do Preljine, počeli u maju iste godine i tu je otvorena trasa u dužini od 27 kilometara. Radi se i na izgradnji 22 objekta, završeno je oko 25 odsto zemljanih radova, a uporedo se radi na zaštiti komunalnih instalacija i trupa budućeg auto-puta.

Foto S. Babović

KAKO SE REGULIŠE ZAPADNA MORAVA?

MORAVSKI koridor je celom svojom dužinom praktično u dolini Zapadne Morave, koja je u prošlosti plavila i ostavljala značajne posledice po ljude, objekte, imanja. Tehnička regulacija ove reke kroz projekat podrazumeva izgradnju: 60 km hidrotehničkih objekata, 23 km potpuno novog korita, 12 km regulacije postojećeg, 4 km jednostrane obaloutvrde i čak 22 km rekonstrukcije postojećih i izgradnje novih odbrambenih nasipa.

Foto S. Babović

INTERNET BESPLATAN, VOZAČIMA STIŽU OBAVEŠTENjA

DIGITALNI auto-put predviđa sistem u kome će svi digitalni uređaji na trasi biti međusobno povezani radi ostvarivanja brze i pouzdane razmene informacija, a sve sa krajnjim ciljem omogućavanja bezbednog i komfornog korišćenja auto-puta.

- Tako će budući korisnici biti u prilici da besplatno koriste bežični internet, razne vrste sadržaja na odmorištima i parkiralištima, a ono što je najznačajnije na izmenjivoj saobraćajnoj signalizaciji dobijaće informacije i upozorenja o eventualnim problemima na samom auto-putu i o situaciji u saobraćaju - objašnjava za "Novosti" Leonid Vuković. - Digitalizacija se radi po deonicama, to su tzv. završni radovi u okviru radova na izgradnji. Izgradiće se kablovska kanalizacija, kroz koju će proći optički kablovi i povezati sve ove digitalne uređaje, metro-stanice, brojače saobraćaja, naplatne stanice, stanice za bežični internet, svi oni će biti povezani u jednu celinu.

Foto S. Babović

Pogledajte više