VARAJU SA PARFEMIMA, ALI I ODEĆOM: Nova lista od 435 prodavaca koji rade na crno, ne postoji mogućnost vraćanja ili zamene
NOVA lista od 435 prodavaca za koje se sumnja da prodaju robu na crno putem instagram i fejsbuk profila dostupna je javnosti na zvaničnim stranicama Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) i Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine.
Ove dve organizacije nastavile su sa evidentiranjem trgovaca koji ne posluju u skladu sa zakonom i ponovo upozoravaju građane da ukoliko pazare od takvih prodavaca, teško će moći da ulože reklamaciju i ostvare svoja prava. Kako raste potražnja u onlajn kupovini, tako se povećava i broj neregistrovanih trgovaca, i zato kupci treba da budu oprezni.
- Država je oštećena za milione dinara na mesečnom nivou od neplaćenog poreza - ističe Marko Dragić iz NOPS-a. - To su profili na društvenim mrežama sa najvećim brojem pratilaca i ako svaki peti kupi neki proizvod, ti trgovci ostvaruju veliku dobit, i nelojalna su konkurenciju svima koji rade u skladu sa zakonom. Dovodi se u pitanje i poreklo proizvoda koje nude. Time bi inspekcija trebalo da se bavi, a mi ćemo im dostaviti spisak onlajn prodavaca koji smo evidentirali.
On navodi da je provera obuhvatala i trgovce koje su prijavljivali potrošači koji su imali loše iskustvo. U najvećem broju slučajeva, kako ističe, radi se o prodaji odeće i obuće, kao i parfema i različitih suplemenata koji se koristi kao dodaci ishrani.
- Građani se najviše žale, jer nisu dobili odgovarajući kvalitet koji su naručili i što u stvarnosti proizvod nije kao na slici - kaže Dragić. - Uglavnom su imali probleme i zbog više cene od prvobitno dogovorene. Zatim, kupljenu robu ne mogu da vrate ili zamene, ili nije uopšte stigla, i slične teškoće.
Ove probleme, kako ukazuje, kupci imaju i sa registrovanim prodavcima, ali oni mogu da ostvare svoja prava. Oni koji pazare od trgovaca koji rade na crno, to čine na sopstveni rizik, jer u tim situacijama odredbe Zakona o zaštiti potrošača ne mogu da se primene.
- Zato je ostvarivanje njihovih prava znatno otežano - navodi Dragić. - Prodaja na crno treba da se prijavi inspekciji i da se podnese tužba za naknadu štete ukoliko je moguće identifikovati osobu koja je prodala robu. Međutim, retko ko se upušta u to, uglavnom svi odustaju.
Prodavci koji trguju putem interneta, prema Zakonu o elektronskoj trgovini, obavezni su da na vidnom i dostupnom mestu naznače poslovno ime, adresu sedišta, kontakt podatke, matični i PIB broj, kao i detaljne podatke o ceni proizvoda, koji uključuju i troškove dostave i ostale manipulativne troškove. Kada onlajn prodavac poseduje sve te podatke, i ukoliko su tačni, kako ističu u NOPS-u, smatra se da posluje u skladu sa zakonom. Prilikom kupovine, u toj situaciji, primenjuju se odredbe Zakona o zaštiti potrošača i drugih propisa koji regulišu prodaju van poslovnih prostorija.
Povodom crne liste trgovaca koju su objavili, NOPS i Udruženje potrošača Vojvodine navode da je pretpostavka da na spisku postoje i trgovci koji su, eventualno, i registrovani, a tu su se našli, jer ne poštuju zakon. Oni ukazuju i da će svaki onlajn prodavac koji dostavi dokaz da posluje u skladu sa Zakonom, biti uklonjen sa liste.
Iz NOPS-a upozoravaju i da je borba sa ovim trgovcima koji rade na crno veliki izazov, jer za pet minuta može da se napravi neki profil na društvenim mrežama i oglasi prodaja robe. Zato, kako ističu, državni organi i inspekcije moraju da idu u korak sa vremenom i sa tehnološkim inovacijama, kako ne bismo došli u situaciju da zakoni postanu neprimenjivi u praksi.
SPISAK NIJE KONAČAN
"CRNI" spisak trgovaca nije konačan, već se svakodnevno ažurira - navode u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije.
- Proveravali smo profile na društvenim mrežama koji imaju najviše pratilaca, ali ima i drugih koji krše zakon i zato nastavljamo evidentiranje.
Oni ističu i da je veliki broj onlajn trgovaca sa prethodne crne liste ugasio svoje profile, a nekolicina je prešla u legalne tokove poslovanja i registrovala svoje firme. NOPS poziva potrošače koji imaju bilo kakav problem sa prodavcima na društvenim mrežama da im dostave njihove profile.