VARAJU SA PARFEMIMA, ALI I ODEĆOM: Nova lista od 435 prodavaca koji rade na crno, ne postoji mogućnost vraćanja ili zamene

E. B. TALIJAN

21. 04. 2022. u 11:18

NOVA lista od 435 prodavaca za koje se sumnja da prodaju robu na crno putem instagram i fejsbuk profila dostupna je javnosti na zvaničnim stranicama Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) i Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine.

Foto Shutterstock

Ove dve organizacije nastavile su sa evidentiranjem trgovaca koji ne posluju u skladu sa zakonom i ponovo upozoravaju građane da ukoliko pazare od takvih prodavaca, teško će moći da ulože reklamaciju i ostvare svoja prava. Kako raste potražnja u onlajn kupovini, tako se povećava i broj neregistrovanih trgovaca, i zato kupci treba da budu oprezni.

- Država je oštećena za milione dinara na mesečnom nivou od neplaćenog poreza - ističe Marko Dragić iz NOPS-a. - To su profili na društvenim mrežama sa najvećim brojem pratilaca i ako svaki peti kupi neki proizvod, ti trgovci ostvaruju veliku dobit, i nelojalna su konkurenciju svima koji rade u skladu sa zakonom. Dovodi se u pitanje i poreklo proizvoda koje nude. Time bi inspekcija trebalo da se bavi, a mi ćemo im dostaviti spisak onlajn prodavaca koji smo evidentirali.

On navodi da je provera obuhvatala i trgovce koje su prijavljivali potrošači koji su imali loše iskustvo. U najvećem broju slučajeva, kako ističe, radi se o prodaji odeće i obuće, kao i parfema i različitih suplemenata koji se koristi kao dodaci ishrani.

- Građani se najviše žale, jer nisu dobili odgovarajući kvalitet koji su naručili i što u stvarnosti proizvod nije kao na slici - kaže Dragić. - Uglavnom su imali probleme i zbog više cene od prvobitno dogovorene. Zatim, kupljenu robu ne mogu da vrate ili zamene, ili nije uopšte stigla, i slične teškoće.

Ove probleme, kako ukazuje, kupci imaju i sa registrovanim prodavcima, ali oni mogu da ostvare svoja prava. Oni koji pazare od trgovaca koji rade na crno, to čine na sopstveni rizik, jer u tim situacijama odredbe Zakona o zaštiti potrošača ne mogu da se primene.

- Zato je ostvarivanje njihovih prava znatno otežano - navodi Dragić. - Prodaja na crno treba da se prijavi inspekciji i da se podnese tužba za naknadu štete ukoliko je moguće identifikovati osobu koja je prodala robu. Međutim, retko ko se upušta u to, uglavnom svi odustaju.

Prodavci koji trguju putem interneta, prema Zakonu o elektronskoj trgovini, obavezni su da na vidnom i dostupnom mestu naznače poslovno ime, adresu sedišta, kontakt podatke, matični i PIB broj, kao i detaljne podatke o ceni proizvoda, koji uključuju i troškove dostave i ostale manipulativne troškove. Kada onlajn prodavac poseduje sve te podatke, i ukoliko su tačni, kako ističu u NOPS-u, smatra se da posluje u skladu sa zakonom. Prilikom kupovine, u toj situaciji, primenjuju se odredbe Zakona o zaštiti potrošača i drugih propisa koji regulišu prodaju van poslovnih prostorija.

Povodom crne liste trgovaca koju su objavili, NOPS i Udruženje potrošača Vojvodine navode da je pretpostavka da na spisku postoje i trgovci koji su, eventualno, i registrovani, a tu su se našli, jer ne poštuju zakon. Oni ukazuju i da će svaki onlajn prodavac koji dostavi dokaz da posluje u skladu sa Zakonom, biti uklonjen sa liste.

Iz NOPS-a upozoravaju i da je borba sa ovim trgovcima koji rade na crno veliki izazov, jer za pet minuta može da se napravi neki profil na društvenim mrežama i oglasi prodaja robe. Zato, kako ističu, državni organi i inspekcije moraju da idu u korak sa vremenom i sa tehnološkim inovacijama, kako ne bismo došli u situaciju da zakoni postanu neprimenjivi u praksi.

SPISAK NIJE KONAČAN

"CRNI" spisak trgovaca nije konačan, već se svakodnevno ažurira - navode u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije.

- Proveravali smo profile na društvenim mrežama koji imaju najviše pratilaca, ali ima i drugih koji krše zakon i zato nastavljamo evidentiranje.

Oni ističu i da je veliki broj onlajn trgovaca sa prethodne crne liste ugasio svoje profile, a nekolicina je prešla u legalne tokove poslovanja i registrovala svoje firme. NOPS poziva potrošače koji imaju bilo kakav problem sa prodavcima na društvenim mrežama da im dostave njihove profile.

Pogledajte više