"FIJAT" PRAVI NOVU "PANDU"? Glasne spekulacije da će kragujevačka fabrika proizvoditi električne automobile, ali još nema potvrde
DRŽAVNI vrh i predstavnici kompanije "Stelantis" trebalo bi 28. aprila da predstave petogodišnji plan za kragujevačku fabriku "Fijat" i da najave proizvodnju novog električnog modela automobila. Ovo u razgovoru za "Novosti" kaže Zoran Miljković, zamenik predsednika Samostalnog sindikata "Fijat plastik" Kragujevac, ističući da su to nezvanične informacije. Slična saznanja, koja je potvrdilo nekoliko anoniminih izvora, prenosi i portal "Infokg". S druge strane, Saša Đorđević, predsednik Samostalnog sindikata "Fijat krajsler automobili", ističe da bi on voleo da je tako, ali da zasada nema nikakvih zvaničnih nagoveštaja.
- O tome bruji ceo "Fijat", trebalo bi 28. aprila da dođe jedan od direktora "Stelantisa" i neko iz državnog vrha - navodi Miljković. - Očekuje se da će tada biti najavljena proizvodnja novog modela na električni pogon, a priča se da bi to mogao da bude "fijat panda".
Đorđević kaže da svi u Kragujevcu čuju te priče, ali da je oprezan, jer ni sa poslovne linije "Fijat" nema nagoveštaja za to. Od početka godine, kako navodi, zaposleni su radili samo po dva, tri dana u mesecu, a u aprilu je to bilo 12. i 13.
- Prošle godine je bilo veće angažovanje, a kako će biti dalje zavisi u kom pravcu će se stvari razvijati - navodi Đorđević. - Jasno je da je ovo neodrživo. Nadam se da je to samo prelazni period i da ćemo raditi novi model o kome se priča. To bi značilo i nova zapošljavanja. U jeku proizvodnje modela 500L imali smo i treću smenu, koja je kasnije napustila fabriku, jer se smanjio obim proizvodnje. Ako bi se radio novi model, to bi značilo da se opet vraćamo na tri smene.
Informaciju o tome, kako navodi, iščekuju i kooperanti, koji izrađuju različite komponente za "Fijat". U kragujevačkoj fabrici zaposleno je oko 2.300 radnika, a isto toliko, ili nešto više, ima i podizvođača. Zaposleni u "Fijatu" sa ovim smanjenim brojem radnih dana dobijaju 65 odsto od plate. Kako ukazuju i Miljković i Đorđević, ostaje da se sačeka 28. april kada će se sve znati. Najavljuje se da bi radnici tada trebalo da prime platu i da dobiju bonus efikasnosti u iznosu od 10.000 dinara. Prema Miljkovićevim rečima, "Fijat plastik" je i dalje u štrajku. Mašine su, kako navodi, izmeštene, pa branike montiraju u kragujevačkoj fabrici. Profesor Ekonomskog fakulteta Ljubodrag Savić je oprezan kada su u pitanju najave o proizvodnji novog modela.
- To smo toliko puta do sada čuli - kaže Savić. - Ukoliko se na tome radi, onda je prava prilika da se popravi ugovor koji je sa "Fijatom" potpisan 2008, jer je loš za Srbiju. Ja sam surovi ekonomista, država je sa tim ugovorom na gubitku. Ona plaća poreze i doprinose, "Fijat" daje neto platu, a ne plaća ni opštinske takse. Srbija je dala 350.000 kvadratnih metara poslovnog prostora, garantovala za kredit, izgradila potrebnu infrastruksturu. "Fijat" je trebalo da bude nosilac srpske privrede, a nije, nema multiplikativnog efekta. Dolazak jedne takve fabrike trebalo je da prati otvaranje još 10 do 15 srpskih koje bi radile poluproizvode, to se nije desilo. Sada je "Fijat" uslužna radnja.
UGOVOR PREDVIĐAO I 300.000 VOZILA
SEPTEMBRA 2008. predstavnici Vlade Srbije i "Fijat grupe" potpisali su ugovor o zajedničkom ulaganju u kragujevačku fabriku "Zastava" vredan oko 950 miliona evra. U novoj zajedničkoj kompaniji "Fijat" ima 67 odsto vlasništva, a država Srbija 33 procenta. Ugovorom je precizirano da ta kompanija preuzima imovinu fabrike "Zastava" u Kragujevcu, pri čemu će početna investicija "Fijata" iznositi oko 700 miliona evra, a srpske vlade više od 200 miliona evra. Bilo je planirano da proizvodni kapacitet fabrike bude 200.000 automobila godišnje do kraja 2010. sa mogućnošću povećanja na 300.000.
DRAMATIČAN PAD
NAJVEĆI broj vozila kragujevački "Fijat" je proizveo 2012. i 2013. godine, od 116.000 do 118.000 modela 500 L. Lane je sa trake izašlo tek oko 25.000 ovih automobila.