VOZILA SVE SKUPLJA, NOVA SE ČEKAJU 8 MESECI: Novi udar na auto-industriju zbog sukoba na istoku Evrope
VOZILA su sve skuplja, a kupci na novi automobil u Srbiji čekaju i po osam meseci, uz neizvesnost da li će i tada stići i koliko će ih, na kraju, platiti.
Pojedini uvoznici na našem tržištu ne garantuju ni rok isporuke, niti cenu potrošaču koji je platio kaparu za četvorotočkaša iz salona. Srećom, mali broj je takvih, većina se trudi da posluje fer i profesionalno.
Problemi sa globalnog tržišta, neizbežno se odražavaju i na naše domaće. Stručnjaci procenjuju da će se takav trend na svetskom nivou nastaviti najmanje do kraja godine. Ovo je rezultat novog udara na auto-industriju i problema nastalih zbog sukoba u Ukrajini. Očekuje se rast potražnje za polovnim automobilima, ali se postavlja pitanje koliko će kupaca moći da ih priušti. Na globalnom nivou ovaj sektor se dve godine suočavao sa nedostatkom čipova i drugih elemenata koji su smanjili proizvodnju, usporili isporuke i doveli do skoka cena i novih i polovinih vozila. Zbog sukoba na istoku Evrope, situacija se dodatno komplikuje, jer su nedostupne izuzetno važne sirovine za izradu automobila.
Petar Živković iz Asocijacije automobilskih novinara Srbije ukazuje da pojedini uvoznici u našoj zemlji uspevaju da neke modele novih vozila isporuče i u roku od mesec ili dva.
- Neverovatno je da ima firmi koje ne garantuju ni kada će isporučiti automobil, niti njegovu cenu, a još je neverovatnije da ima kupaca koji na to pristaju - ukazuje Živković.
- Cene su toliko otišle gore, da smo mi pretraživanjem zvaničnih cenovnika uspeli da nađemo samo tri, četiri osnovna modela koja koštaju manje od 14.000 evra. U Srbiji su i dalje dizel vozila mnogo traženija od benzinaca.
BEZ POPUSTA NA SAJMU
SAJAM automobila u Beogradu, kao što je i najavljeno, ove godine će se održati od 12. do 15. maja. Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin ističe da ovoga puta neće biti rasprodajnih lagera.
- Predstaviće se nove tehnologije, hibridna i električna vozila - navodi Belin.
- To je za nas budućnost, a za čitavu Evropu uveliko sadašnjost i mi ne možemo da budemo van toga.
On ističe da sada problem predstavlja i popravka automobila, jer se isporuka nekih običnih delova čeka i po dva do tri meseca. Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, Milan Belin, navodi da je u prva tri meseca ove godine prodat, gotovo, isti broj automobila u našoj zemlji kao i lane u istom periodu. Čitav sektor auto-industrije je, kako navodi, pogođen. Poskupljenje energenata i repromaterijala i nedostupnost bitnih komponenti utiču na proizvodnju vozila.
- Vrlo je neizvesna situacija po pitanju ponude automobila, a to će potrajati, najmanje, do kraja godine - navodi Belin.
- Proizvođači koriguju cene na mesečnom nivou zbog poskupljenja svih inputa, energenata, struje, nafte, kao i čelika, aluminijuma, koji imaju značajan udeo u proizvodnji automobila.
S obzirom na veću potražnju, a manju ponudu, raste i cena četvrotočkaša. Isto važi, kako navodi, i za nova i za polovna vozila.
- Nova vozila se sada duže čekaju, ranije je bilo oko četiri meseca, sada se to prolongira, na šest i osam, sa neizvesnošću da li će biti i tada - precizira Belin.
* * * * * * * * *
Svetski analitičari smatraju da će se alternativne zalihe komponenti za vozila teško naći
KADA PADNE POTRAŽNjA I CENE NEOPHODNIH DELOVA ĆE PASTI
UKRAJINA je jedan od najznačajnijih proizvođača neona, plemenitog gasa koji je potreban za izradu čipova, a u toj zemlji se izrađuju i kritično bitne elektro-komponente i kablovi za automobile. Rusija, sa udelom od 38 odsto u globalnoj proizvodnji paladijuma, neophodnog za katalizatore, drugi je najvažniji snabdevač posle Južne Afrike.
"Dojče vele" piše da je Ruska Federacija treći po veličini proizvođač nikla, koji je potreban za izradu litijum-jonskih baterija za električna vozila. Cene ova dva metala su dramatično skočile. Nikl je sa 20.000 do 25.000 dolara po toni, poskupeo na više od 100.000 dolara nakon što je počeo sukob u Ukrajini. Njegova cena je od tada ponovo pala, analitičari očekuju da će do sredine godine biti oko 34.000 dolara. Rusija je, kako navodi Asošijeted pres, i veliki proizvođač aluminijuma i sirovog gvožđa koje se koristi za pravljenje čelika. U međuvremenu, za samo nekoliko nedelja cene te legure su porasle sa 900 dolara po toni na 1.500 dolara.
Ova američka novinska agencija prenosi ocenu analitičara da pronalaženje alternativnih zaliha može biti gotovo nemoguće. Kako navode, Mark Fultrop smatra da će dostupnost novih vozila u Severnoj Americi i Evropi ostati veoma ograničena, a cene visoke, sve do 2023. godine.
- Intenziviraće se tražnja za polovnim automobilima, koji će zadržati cene na visokom nivou, što će, takođe, biti nedostupno za mnoga domaćinstva - smatra Fultrop. - Na kraju, viskoka inflacija, za hranu, gorivo, kiriju i ostale potrepštine, onemogućiće veliki broj običnih kupaca da priušte novo ili polovno vozilo. Potražnja bi tada opala, a tako na kraju i cene.