ZBOG NATO NA NIŠANU RUSKOG PVO? Neuobičajeno je to što su vojni lovci, bez razloga, susreli "Er Srbiju"
JEDINA avionska veza Evrope sa Moskvom, letovi "Er Srbije" iz Beograda i ka njemu, sve češće se odvijaju pod pritiskom. Učestale su dojave o podmetnutoj bombi, zbog koje poletanje kasni i nekoliko sati. Pre samo tri dana, u sredu, srpski avion, koji je vraćao putnike iz Moskve, oko same granice sa Letonijom presreo je NATO lovac. Delove izveštaja pilota sa ovog leta pročitao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Let je najpre kasnio tri sata i 20 minuta, i to zbog dojave o podmetnutoj bombi.
- Nedaleko od ruske granice sa Letonijom upozoreni smo da probamo da vizuelno identifikujemo avion pored našeg - čitao je Vučić. - Pored je bio vojni lovac. Išao je pravcem sleva nadesno, ali bez ugrožavanja bezbednosti našeg aviona. Onda je brzo nestao iz vidokruga. Posada "Er Srbije" imala je vizuelni kontakt sa nečim što su identifikovali "ili kao Fantom F-15 ili kao eurofajter". Izveštaj je na kraju konstatovao da borbeni avion "nije ugrozio bezbednost letenja", da je bio dovoljno daleko, ali i da su se "piloti nakon ovog susreta nelagodno osećali".
Ovim primerom predsednik Vučić je ilustrovao sa kakvim se sve pritiscima susreće "Er Srbija", ali i Srbija, jer je jedina zemlja koja nije uvela sankcije Rusiji. Najavio je i da će Srbija tražiti objašnjenje od NATO.
- Radi se o veoma nestandardnom i neuobičajenom događaju, posebno imajući u vidu činjenicu da je već na početku let odložen, i to tri sata i 20 minuta - smatra Petar Vujinović, osnivač portala "Tango siks". - To se desilo na moskovskom aredoromu zbog dojave o podmetnutoj bombi. Posada je već na poletanju bila uznemirena. Taj lovac, koji su piloti uočili, verovatno je lovac jedne od NATO zemalja, koja je na stalnom dežurstvu iznad baltičkih zemalja. Te zemlje nemaju svoja ratna vazduhoplovstva. Iako je moguće da vojni avion presretne putnički, to se radi jedino kada za to postoji potreba. To može da se desi u slučaju da se putnički avion ne javlja na frekvenciju kontrole leta ili zbog nekih vanrednih događaja. Na primer, kada je tokom leta prijavljena bomba. Budući da ovde nije bila prijavljena bomba tokom leta, već na poletanju, nije postojao razlog za presretanje aviona. I zbog toga je to jako uznemirujuća situacija. Treba imati na umu i nezabeleženu frekvenciju prijavljivanja bombi "Er Srbiji", koja traje već nekoliko nedelja.
Upućeni nam objašnjavaju da svaka država ima dežurne lovce avione. Reaguju ne samo ukoliko avion izgubi vezu sa kontrolom leta već i u slučaju da je predmet otmice. U akciji su i pratnji i ukoliko stiže neki visoki zvaničnik. Ono što je u ovom incidentu specifično jeste činjenica da se, osim što nije postojao nijedan formalni razlog za presretanje, sve desilo uz samu granicu NATO države sa Rusijom. To bi u najgorem scenariju moglo da izazove i reakciju ruskog protivvazdušnog sistema. Srećom, to se nije dogodilo.
OPET PRATNja
AVION "Er Srbije" koji je u petak leteo iz Sankt Peterburga ka Beogradu, iznad teritorije Litvanije, ispratili su borbeni avioni sa oznakama Belgije. Srpska letelica je bezbedno stigla do beogradskog aerodroma u 13.50. Kako prenose mediji, bilo je najavljeno da će naš avion imati ovu pratnju, ali nikome iz "Er Srbije" nije jasno zašto to rade.
IRANSKI CIVILI KAO F-14
STRAVIČNA avionska nesreća desila se 1988. godine, kada je iranski avion, let 655, srušila raketa lansirana sa američke raketne krstarice. Incident se dogodio u iranskom vazdušnom prostoru iznad iranskih teritorijalnih voda. Poginulo je svih 290 putnika. Američki izgovor za rušenje aviona bio je da je radarski sistem u njemu prepoznao vojni F-14 tomket, koji koristi iranska ratna avijacija.
PRETNjE
TOKOM nedelje, u jednom danu lažne dojave o podmetnutim bombama odložile su letove "Er Srbije". Samo nekoliko sati kasnije, neko je prijavio eksplozivnu napravu i u njihovim prostorijama, u poslovnici "Er Srbije" kod Crkve Svetog Marka. Nacionalna avio-kompanija, od početka rata u Ukrajini, skoro svake nedelje, a često i više puta nedeljno prima uznemirujuće poruke. A svaka podrazumeva detaljnu kontrolu KD ekipa i kašnjenje leta.