OTVORENI BALKAN ZA BRŽI PROLAZ ROBE: Zasebna traka zasad obezbeđena samo na prelazu Preševo-Tabanovci
PREKO granica članica CEFTA sporazuma iz Zapadnog Balkana, već dve godine roba može ubrzanom procedurom.
Osmišljeni sa idejom da prevaziću zastoj nastao početkom pandemije, "zeleni koridori", koji određenim artiklima obezbeđuju prioritetan tretman, funkcionišu i dalje. Kroz najave carinskim službama na granicama sa Bosnom i Hercegovinom, Crnom Gorom i Severnom Makedonijom. Ideja, na kojoj se još radi, jeste da se na sličan način omogući protok i sa zemljama Evropske unije.
U slučaju južnog suseda, Severne Makedonije, proradila je i zasebna traka. Ona je, međutim, prokrčena kroz projekat "Otvoreni Balkan", pa njome zasad ide roba iz zemalja potpisnica - Srbije, Severne Makedonije i Albanije.
- Granični prelazi nisu infrastrukturno opremljeni i ne omogućavaju punu primenu "zelenih koridora" - objašnjava Aleksandar Radovanović iz Centra za regionalnu saradnju PKS. - Akcionim planom za uspostavljanje zajedničkog regionalnog tržišta zacrtano je proširenje te inicijative na EU. Unutar regiona mi ubrazavamo protok, ali se brže pravi gužva na prelazima sa EU. Na prelazu Preševo-Tabanovce postavili smo zajedničku kontrolu i odvojili kolonu, ali za članice "Otvorenog Balkana". Ključno je da se koridori prošire na EU, ali ne bi značilo mnogo ako bude samo za medicinsku opremu i lekove. Oni su dogovoreni, ali taj deo se još ne primenjuje.Treba obezbediti odvojene trake. Bilo bi dobro da povežemo informacione sisteme sa EU da bi se omogućila najava robe.
"Zeleni koridori" su najpre uspostavljeni na graničnim prelazima Preševo, Sremska Rača, Gostun i carinsko-kontrolnom punktu Merdare za posebne grupe robe. Kasnije je ova inicijativa proširena na sve drumske prelaze sa CEFTA stranama. Kako saznajemo u Upravi carina, još je neizvesno koja će zemlja EU prva primeniti ovaj mehanizam. Od zemalja članica zasada su zainteresovanost izrazile Grčka i Mađarska.
- Inicijativa za proširenje "zelenih koridora" na prelaze sa EU nastala je u cilju redovnog snabdevanja tržišta određenom robom, pre svega robom za ličnu zaštitu i lekovima, u vreme vanrednih okolnosti i poremaćaja u prekograničnom kretanju - objašnjavaju u Upravi carina. - Realizacija je osmišljena kroz povezivanje uspostavljenih "zelenih koridora" unutar EU i unutar CEFTA. Dogovoreni su drumski granični prelazi koji treba da povežu "zelene koridore" EU i zapadnobalkansku šestorku, a to su u Republici Srbiji: Batrovci, Horgoš, Kelebija, Vatin i Gradina.
KAKO SE UBRZAVA PROLAZ
U UPRAVI carina objašnjavaju da se najavna informacija obezbeđuje pre prispeća robe na navedene granične prelaze. Ukoliko roba podleže kontroli inspekcijskih službi, i njima se informacija o robi dostavlja pre prispeća robe, na elektronske adrese koje su ove službe prethodno odredile. Ubrzanje se ogleda u tome što transportna sredstva za određenu vrstu robe koja se nalazi na spisku imaju prioritet prolaska preko granice.