OSIGURANJE TELEFONA, MAMAC ZA KORISNIKE: Da li usluga koju nude neki mobilni operateri štiti potrošače od neželjenih troškova
POJEDINI operateri nude svojim korisnicima osiguranje mobilnog uređaja, koje bi trebalo, navodno, da ih zaštiti od neželjenih troškova u slučaju da dođe do njegovog oštećenja. Međutim, neprijatno iskustvo Beograđanka Danijele Bogunović, koja se obratila našoj redakciji, pokazuje da joj 13 meseci plaćanja osiguranja po 250 dinara, nije donelo nikakvu uštedu. Kada se sve sabere, popravku operateru platila je isto kao što bi bilo kojeg drugog građanina, bez osiguranja, to koštalo u ma kojem servisu.
Kako je objasnila, tokom 13 meseci osiguranju je uplatila 3.250 dinara, a tražili su joj za učešće još 4.700, što je ukupno 7.950 dinara. U servisima širom Srbije popravka oštećenog ekrana košta od 5.000 do 10.000 dinara.
U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije smatraju da je u pitanju marketinški trik, lepo predstavljena ponuda, koja treba da namami korisnika da plaća tu uslugu i upozoravaju građane da sve dobro provere.
- Uzela sam telefon Honor 9X na rate, u okviru paketa koji imam kod mobilnog operatera, a uz to su mi ponudili i uslugu osiguranja uređaja u slučaju oštećenja, koje se na mesečnom nivou plaća 250 dinara, koju sam prihvatila - objašnjava naša sagovornica. - Rekli su mi, ako osiguram telefon, neću morati da brinem ako se, na primer, razbije ekran, što se često dešava, pogotovo u porodicama koje imaju mlađu decu, kao što je naša. Tada mi nisu naglasili da osiguranje ne pokriva 100 odsto štete i da će biti potrebno da platim učešće.
Osiguranje je, kako navodi, plaćala 13 meseci do trenutka kada joj je zatrebala ta usluga. Kada je njena ćerka oštetila ekran na telefonu, otišla je u poslovnicu mobilnog operatera sa uređajem. Međutim, saznala je da prvo treba direktno da se obrati osiguravajućoj kući, da bi aktivirala tu uslugu. To joj, kako ističe, nije bilo jasno, jer je sa operaterom potpisala da će plaćati tu uslugu, a onda je bila prinuđena da "juri" firmu za osiguranje.
- To je bio petak i servisi osiguravajuće kuće nisu radili, tako da sam samo izgubila vreme - kaže Danijela. - Kada sam, konačno, stupila sa njima u kontakt, saznala sam da osiguranje ne pokriva 100 odsto štetu, već da treba da platim učešće u troškovima. Obračunali su da je to 4.700 dinara. Međutim, nisam dobila nikakvo objašnjenje na osnovu čega se visina tog iznosa formira. Pitam se, koliko korisnika prihvati da tako plaća osiguranje, a nikad im se i ne ošteti uređaj. Kolika se zarada na taj način ostvari?
U NOPS upozoravaju građane da pažljivo čitaju šta potpisuju.
- U slučaju osiguranja, treba obavezno da provere šta obuhvata ponuđeni paket i koje troškove pokriva - objašnjava Marko Dragić iz NOPS. - To je lepo predstavljena ponuda pojedinih mobilnih operatera, marketinški trik kojim se služe da naplate uslugu. Oni lepo zarade, a potrošačima se ne povećava stepen zaštite, jer će platiti isto kao u nekom servisu.
ČEKAJUĆI U REDU
BILO bi jednostavnije da sam ekran popravila u nekom servisu, jer ne bih toliko vremena utrošila, a pri tom bih isto platila, ako ne bi bilo i jeftinije - kaže Danijela Bogunović. - Zbog aktiviranja usluge osiguranja, morala sam da se obraćam direktno osiguravajućoj kući, što sam saznala kada sam otišla kod mobilnog operatera. Kada sam to obavila, ponovo sam morala da idem u poslovnicu operatera i opet čekam u redu da bih predala telefon na popravku. I, na kraju sam još jedanput otišla da bih podigla popravljeni uređaj. Sve ukupno, izgubila sam više sati, računajući čekanje u redu u poslovnici i čekanje telefonskog operatera.