PONOVO VOZOM DO ZAGREBA I LJUBLJANE: U prvom kvartalu 2022. godine opet železničko povezivanje triju država
OD proleća ove godine, posle višegodišnje pauze, ponovo će krenuti voz od Beograda, preko Zagreba, do Ljubljane, otkriva, za "Novosti", prof. dr Nebojša Bojović, dekan Saobraćajnog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Reč je o trasi Beograd - Šid - Vinkovci - Zagreb - Dobava - Ljubljana. Vozovi bi saobraćali tri-četiri puta nedeljno, uz noćnu liniju koja odgovara privrednicima koji putuju u Sloveniju. Planirana je cena karte od dvadesetak evra u jednom pravcu.
Prema rečima Bojovića, u početku bi to bila pilot-linija, koja bi postala stalna, za šta postoji neophodna železnička infrastruktura, kao i interesovanje putnika. Potrebno je samo poboljšati tehničko stanje pruge od Rume do Šida, u cilju povećanja brzine vozova. U projekat su uključeni nadležni iz srpskih železnica, a održano je nekoliko sastanaka sa kolegama iz susednih država.
- Nadamo se da će već u prvom kvartalu 2022. godine biti uspostavljena jedna linija prema Ljubljani, kasnije ka Filahu u Austriji, a do sredine godine još jedna - kaže profesor Bojović. - U 2023. godini očekujemo još dve dnevne linije istom trasom. Jednu, sa produženjem od Ljubljane do Ciriha, a drugu do Ljubljane kao biznis voz.
Profesor Bojović ističe da postoji realni interes da se što pre uspostavi železnički saobraćaj ka glavnim gradovima Hrvatske i Slovenije. On dodaje da će elegancija putovanja koje pruža železnica, privući i deo putnika koji su sada prinuđeni da koriste sopstveni, autobuski ili avionski prevoz. Za početak je planirano da se "pozajme" garniture, iako postoje naše koja mogu da voze do Ljubljane.
- Verovatno da je dobro iznajmiti najmanje dve garniture, koje mogu da se napajaju iz dva različita strujna izvora, kako bi se izbegla zamena lokomotiva zbog prelaska na jednosmernu struju u Sloveniji - objašnjava naš sagovornik. - Zamena lokomotiva izrazito komplikuje situaciju i onemogućava da se koriste novi vozovi, koji već nekoliko godina postoje u železničkom parku Srbije.
U posao će biti uključene i evropski instituti, koji se bave železnicom i saobraćajem, radi brže realizacije. Brzina vozova od Rume do Šida trenutno je zadovoljavajuća, ali bi trebalo preduzeti mere da oni idu brže. Tako se na relaciji Beograd centar - Stara Pazova - Ruma voz kreće od 100 do 120 kilometara na sat, a na delu pruge od Rume do Šida od 30 do 50, od Šida - državna granica - (Tovarnik) od 80 do 100 kilometara po desnom koloseku. Na relaciji (Tovarnik) - državna granica - Šid - Ruma - Stara Pazova - Beograd centar, brzina je od 100 do 120 kilometara po levom koloseku.
PREDNOST
- MOĆ železnice je u ekonomičnosti i ekologiji. O tome najbolje govori da se već sada više od 20 odsto saobraćaja u Nemačkoj odvija železnicom, a da je evropski plan da se do 2050. godine, to poveća na 55 odsto ukupnog saobraćaja - kaže profesor Bojović. - U vrlo skorom periodu očekujemo veliki skok železničkog saobraćaja, odmah po završetku pruge Beograd - Budimpešta. A to je samo početak.
VEĆ U REDU VOŽNjE
- U POSTOJEĆEM evropskom redu vožnje već postoji trasa, samo je treba aktivirati - kaže prof. Bojović. - Svakog drugog vikenda u decembru se pravi novi evropski red vožnje. Postoji vreme koje je zauzeto za kretanje voza od Beograda do Ljubljane.
Na ovoj relaciji je, u doba SFRJ saobraćalo po pet vozova dnevno.