SNIŽENJA NA "CRNI PETAK" LUDOM RADOVANJE: N Sport oglasio povoljne cene za artikle koje nije imao u ponudi
DAN ili sedmica sniženja, poznat pod nazivom "crni petak", umesto obećanih neverovatnih popusta doneo je veliko razočaranje potrošačima koji su planirali da ostvare uštedu.
U kupovini putem interneta posebno je bilo izraženo lažno oglašavanje visokih sniženja i odbijanje porudžbina.
Čitateljka "Novosti", Snežana Pavlović, požalila nam se da je poručila četiri proizvoda u onlajn prodavnici N Sport i da su joj tokom nedelju dana sukcesivno otkazivali jedan po jedan sa obrazloženjem da "nije dostupan u njihovoj ponudi zbog velikog interesovanja".
Jedan artikal je platila karticom, a za ostale je navela da će pouzećem. Međutim, novac joj nije vraćen ni nakon devet dana, iako se sam trgovac obavezao da to učini u roku od sedam dana.
- Kada sam naručivala, za svaki proizvod je bilo navedeno da je dostupan u svim bojama i veličinama - kaže Pavlovićeva.
- Kako je moguće da posle nema nijednog. Pre će biti da je u pitanju običan mamac za kupce, jer je za te artikle bilo oglašeno sniženje od 70 odsto. Oni sami navode da će porudžbinu da obrade u roku od 24 sata, a meni su samo trenerku otkazali u tom roku, dok su porudžbine za jedne patike odbili nakon tri, za druge posle pet i za duks tek osmog dana.
Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) objašnjava da se u slučaju naše čitateljke radi o nepoštenoj poslovnoj praksi i prekršaju prodavca, jer to predstavlja dovođenje kupca u zabludu.
- Što se tiče samog oglašavanja popusta, trgovac je u obavezi da obezbedi dovoljne količine robe za prvi dan sniženja, a nakon toga je sve prepušteno njegovoj volji - kaže Dragić.
- Ali, ne može na sajtu da bude oglašeno da imaju proizvod, a da ga u realnosti nemaju. To je dovođenje potrošača u zabludu. Taj marketinški trik trgovci često koriste.
On ocenjuje kao neverovatno da im je bilo potrebno osam dana da odgovore da artikal nemaju na stanju, a imaju automatski uvid u zalihe. Kako dodaje, oni nisu ispoštovali ni svoju politiku da obrade zahtev za jedan dan.
- I ovo, kao i prekoračenje roka za refundaciju novca za proizvod koji je plaćen, a nije isporučen, jer ga nemaju, jesu prekršaji koje treba prijaviti tržišnoj inspekciji - kaže Dragić.
- Sami su se obavezali da vrate uplatu u roku od sedam dana, a to ima istu snagu kao ugovor, zato što sve što usaglase trgovac i potrošač predstavlja ugovorni odnos.
On navodi i druge primere, da se često dešava da trgovci oglase popust koji je veći od onog koji su nameravali da ponude. Da li je u pitanju namera da bi se privukli kupci, ili greška prodavca prilikom obračuna sniženja, to može da se nagađa.
- U takvoj situaciji trgovci koriste obrazloženje da taj proizvod nemaju na stanju i otkazuju porudžbinu kupca - objašnjava Dragić.
- Međutim, nakon dva do tri sata taj isti artikal je ponovo u onlajn ponudi, ali ovoga puta je popust manji i cena je viša. To predstavlja kršenje zakona, jer je trgovac u obavezi da ga proda kupcu koji ga je poručio po oglašenoj ceni.
Tokom "crnog petka" društvene mreže su bile preplavljene brojnim komentarima nezadovoljnih potrošača koji nisu uspeli da ostvare oglašeni popust ili realiziju onlajn kupovinu.
BROJNE PRITUŽBE
VELIKI broj nezadovoljnih potrošača zbog lažnih sniženja tokom "crnog petka" žalio se Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije - kaže Marko Dragić iz NOPS-a. - Bilo je drastičnih "pumpanja" cena pre oglašavanja popusta, da bi onda ta sniženja delovala kao velika. A u praksi, trgovci su samo vraćali prethodne redovne cene.
On ističe da su mnogi oglašavali popuste do 50 odsto, a proizvodi su bili sniženi minimalno, u proseku od 10 do 15 procenata. Ne treba zaboraviti, kako ističe, da ima trgovaca koji su poštavali sve popuste.
N SPORT: NE GARANTUJEMO ZA STANjE NA ZALIHAMA
KOMPANIJA N Sport u odgovoru našim novinama, ističe da su svi oglašeni proizvodi bili u ponudi, ali da je tražnja bila izuzetno velika, tako da se roba rasprodala u kratkom roku.
- N Sport ne garantuje za stanje zaliha u svakom trenutku, s obzirom na tehnička organičenja koja se odnose na merenje stanja u realnom vremenu prilikom internet prodaje - ističe ova kompanija.
- Zato zadržavamo pravo da prikažemo i cenu artikla koji se u momentu prikazivanja ne nalazi na zalihama.
Kako naglašavaju, povraćaj novca Snežani Pavlović obavljen je 28. novembra, a dalji tok refundacije regulisan je poslovnom politikom banke.