BATERIJA EKO-AUTA KAO ČUVAR KILOVATA: Četvorotočkaši kao energetski resurs koji će biti višestruko iskorišćen

Е. Б. ТАЛИЈАН 22. 11. 2021. u 13:00

KO kupi električni automobil, od njega će moći i da zaradi! To se već uveliko dešava u zemljama zapadne Evrope gde vlasnici iznajmljuju bateriju ovog automobila distributivnom sistemu za balansiranje elektromreže i zarađuju dok je njihov četvorotočkaš parkiran.

Foto arhiva

Kako u razgovoru, za "Novosti", objašnjava dr Marko Batić iz Instituta "Mihajlo Pupun", eko-vozilo ima resurs koji može biti višestruko iskorišćen:

- Na primer, u Holandiji i Belgiji vozači praktično iznajmljuju svoju bateriju za balansiranje elektromreže i to im se plaća - kaže Batić. - Postoji kompanija koja je posrednik, a vozači se putem mobilne aplikacije prijavljuju i navode da se nalaze na određenom punjaču. Kažu koliko sati će biti parkiran auto i da na kraju dana žele isti kapacitet popunjenosti baterije.

U zemljama EU je ovako nešto moguće jer ima mnogo električnih automobila, dok ih u Srbiji i dalje ima malo, premda su ljudi zainteresovani. Za prvih sedam meseci ove godine kod nas je prodato 1.727 električnih i hibridnih putničkih vozila, a lane u istom periodu 3,6 puta manje, odnosno 482 eko-auta. Subvencije su bile 5.000 evra po automobilu, ali je odobrenih 30 miliona dinara bilo premalo za sve zainteresovane. Za ovu godinu izdvojeno je četiri puta više, čak 120 miliona.

Naš sagovornik dodaje i da se u zemljama EU uveliko koristi mogućnost da se baterija automobila puni iz solarnih panela domaćinstva.

- Na spoljni zid kuće prikače se kutija i punjač koji izgleda kao na pumpi, a jedan deblji kabl povezan sa panelom ide do automobila. Kada dođete kući, parkirate vozilo i stavite da se puni. Taj "pametan" sistem umesto vlasnika, u skladu sa njegovim potrebama, odlučuje kako na optimalan način da se troši proizvedena energija, kada se puni auto, kada se koristi u kući, ili eventualno izvozi na mrežu.

U Institutu "Mihajlo Pupin", kako ističe, sa međunarodnim timom rade na razvoju takvih inteligentnih platformi koje treba da upravljaju korišćenjem energije. Baterija u vozilu je kapaciteta od 20 do 50 kilovat-sati, što je dovoljno za dva-tri dana potrošnje u domaćinstvu. Batić ukazuje da ona može da se iskoristi i kao izvor energije u slučaju kratkoročnih restrikcija i nepredviđenih situacija. To je značajna količina koja podiže energetsku bezbednost potrošača.

- Postoje i akumulatorske baterije za domaćinstva, koje omogućavaju upravljanje potrošnjom i optimalno iskorišćavanje lokalno proizvedene energije, što donosi i uštede - navodi Batić. - One liče na frižider, sličnih su dimenzija i obično se smeštaju u podrum ili ostavu. Baterija služi da uskladišti energiju iz elektromreže u trenucima kada je jeftinija, noću, ili kada se proizvodi lokalno u kući, iz solara, vetra ili nekog drugog izvora, a da se koristi kada je potrebna.

Batić ističe da bi domaćinstva koja planiraju da ugrade solarne panele trebalo da imaju i ovu bateriju ukoliko hoće na optimalan način da iskoriste energiju, premda to nije neophodno da bi koristili energiju sunca.

Interesovanje građana za solarne panele je poraslo od kada je država najavila da će subvencionisati njihovu ugradnju za domaćinstva kako bi proizvodila struju za sopstvene potrebe. Trenutno je u toku konkurs za opštine i gradove koji će učestvovati u realizaciji, a nakon toga sledi javni poziv za domaćinstva. Građani će moći da proizvode kilovate iz solarnih panela kada ima najviše sunca, da tu struju isporučuju u sistem, a da je troše kada im odgovora. Ukoliko u jednom mesecu proizvedu više nego što su potrošili, višak mogu da iskoriste u narednom.

BEZ PRODAJE

U JAVNOSTI se ranije moglo čuti da će domaćinstva imati mogućnost da višak struje i prodaju. Ipak, bar zasada, država neće dodeljivati subvencije za tu namenu, već isključivo za energiju koju će građani koristiti za sopstvene potrebe.

Pogledajte više