HLEB SA ISTEKLIM ROKOM PRODALI PO VIŠOJ CENI: Trgovci mame popustima proizvoda na rafu, a na kasi, poput slučaja "Arome", kucaju drugačije
PROIZVOD kome je istekao rok ne sme da se nađe u prodaji. Trgovac ne može da naplati višu cenu od one koja je za određeni artikal navedena na rafu. A sve se to desilo čitaocu "Novosti" Milanu Jovanoviću, koji je oštećen na oba načina. U jednoj prodavnici trgovinskog lanca "Aroma" u Pančevu kupio je hleb kome je dan ranije istekao rok trajanja, a platio ga je i 15 dinara više. Našoj redakciji se obratilo više potrošača koji su ranije imali slično iskustvo u drugim megamarketima.
- Pokušali su za čeri paradajz da mi naplate 150 dinara više od cene koja je navedena na rafu - priča nam Danijela Bogunović iz Beograda. - Čim sam kupila, shvatila sam šta su uradili i tražila sam da isprave grešku. Desilo se i da su mi pavlaku za koju je oglašen popust naplatili 10 dinara skuplje i onda su objašnjavali da sitnim slovima ispod cene piše da je akcija istekla dan ranije.
Ona ističe da se za kupovinu u marketima sprema kao za odlazak na front, opremljena digitronom i lupom, kao i da uvek pažljivo prati šta ukucava kasirka. U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) kažu da su takvi prekršaji u prehrambenim marketima različitih trgovinskih lanaca brojni i da dobijaju mnogo prigovora kupaca kojima su na kasi robu naplatili skuplje od navedene cene na rafu.
- To je marketinški trik kojim se potrošači dovode u zabludu - objašnjava Marko Dragić iz NOPS. - Mada su u pitanju sitni iznosi, kada se to pomnoži sa velikim prometom, jasno je da trgovci ostvaruju neverovatnu dobit. Poseban problem je kada su u pitanju skuplji proizvodi. Ređe, ali se to dešava i prilikom prodaje bele tehnike, a tu je razlika u iznosu i po nekoliko hiljada dinara. Potrošači imaju pravo da zahtevaju da kupe proizvod po ceni koja je navedena na rafu i da im se novac vrati ukoliko su oštećeni. Ako to kasir ne može da učini, mogu da traže od poslovođe, a mogu i čitav slučaj da prijave nadležnoj inspekciji.
Jovanović kaže da je 20. oktobra kupio hleb u marketu "Aroma" u Pančevu za koji je naznačeno da košta 120,99 dinara.
- Kupio sam nekoliko proizvoda i nisam obraćao pažnju - navodi naš sagovornik. - Tek kasnije sam na računu video da su mi naplatili 134,99 dinara, a na pakovanju hleba i traku sa datumom, odnosno da je rok trajanja istekao dan ranije. U pitanju je mala razlika od 15 dinara, ne bih to tražio da mi vrate, ali sam nezadovoljan takvim odnosom trgovca.
Dragić objašnjava da proizvod sa isteklim rokom trajanja ne sme da se nađe na rafu i da je to, takođe, prekršaj. Do situacije da je jedna cena artikla naznačena, a druga naplaćena obično dolazi kada trgovac oglasi popust ili akciju.
- Navedeno sniženje, pogotovo kod skupljih proizvoda, znatno utiče na ekonomsku odluku potrošača da li će da kupi određeni artikal - objašnjava Dragić. - Da li trgovci uvek tendenciozno navode jednu cenu proizvoda na rafu, a onda više naplaćuju na kasi ili je u pitanju neažurnost i manjak kadrova, o tome je besmisleno diskutovati. Ko želi da se bavim ovom delatnošću, u obavezi je da obezbedi adekvatnu radnu snagu i da u skladu sa zakonom posluje i poštuje prava potrošača.
NEJASNO GDE ZAVRŠAVA RAZLIKA
KAZNE za sve vrste prekršaja koje su definisane Zakonom o zaštiti potrošača kreću se od 300.000 do dva miliona dinara - kaže Marko Dragić iz NOPS-a. - Nadležna inspekcija odlučuje da će prvo opomenuti ili sankcionisati prodavca odmah. Trgovac je u obavezi da na nedvosmislen, jasan i lako uočljiv način istakne cenu proizvoda ili usluge. Kod prekršaja, kada je na rafu naveden niži iznos za proizvod, a viši otkucan na kasi postavlja se pitanje i kako trgovci vode to u knjigama.
Ako su oglasili da je proizvod na popustu, a prodaju ga po redovnim cenama, da li oni uzimaju tu razliku, da li je time i država oštećena zbog neplaćanja većeg poreza, to, kako navodi, ostaje nejasno.