"ŽICA" IDE U ZABORAV: Fiksna telefonija beleži pad broja korisnika i potrošenih minuta

B. Ca.

15. 10. 2021. u 12:00

DOK je pre pet godina u Srbiji bilo 2,5 miliona pretplatnika fiksne telefonije, danas ih je oko 2,39 miliona. Tada se u proseku "stabilnim" dnevno razgovaralo oko 12 minuta dnevno, danas četiri do pet puta manje. Mobilni su definitivno potisnuli fiksne telefone koji uglavnom opstaju u domaćinstvima gde je uslov za pojedine pakete operatera bio obaveza pretplate za fiksni telefon, ili zbog nostalgije.

Foto N. Fifić

Da su telefoni "preko žice" često samo kućni inventar koji se gotovo i ne koristi svedoči podatak da je "Telekom Srbija" od mesečnih naknada lane naplatio 11,2 milijarde dinara, a od ostvarenog saobraćaja svega tri milijarde. Pre decenije, prihod od fiksne telefonije tri tadašnja operatera, "Telekoma", "Oriona" i "Telenora" bio je 35,7 milijardi dinara, a trećina je bila od pretplate. U toku 2011. godine razgovaralo se preko žice oko osam milijardi minuta. Još dublje u prošlost, 2005. godine, pričali smo čak 17,3 milijarde minuta!

Prema izveštajima Regulatorne agencije za elektronske komunikacije i poštanski saobraćaj, broj korisnika svakog meseca smanji se za desetak hiljada. Pre pet godina bilo ih je za oko 100.000 više, u odnosu na početak milenijuma i za milion. Od 2005. do 2014. godine RATEL je zabeležio smanjenje sa 17,3, na 6,4 milijarde minuta.

- Od aprila do kraja juna 2016. godine fiksnim smo razgovarali 1,4 milijarde minuta, a ove godine u tom periodu - 630 miliona minuta - podatak je RATEL-a. - U drugom kvartalu prošle godine je 2,42 miliona pretplatnika u fiksnoj telfoniji pričalo 860 miliona minuta.

Čini se da se fiksnom posle veka i po korišćenja, definitivno bliži penzija. Samo u toku četiri posmatrana meseca preko centrale smo pričali za 230 miliona minuta manje. Godišnje čak oko 700 miliona. U domaćinstvima gde fiksni i dalje postoji, i kada zazvoni niko ne juri da se javi. Najčešće je sa druge strane žice neko od trgovaca svega i svačega ili anketara.

Bez obzira na to što fiksna telefonija beleži konstantni pad, navike su ostale iste.

- Poslednja statistika za drugi kvartal ove godine kaže da su 87 odsto pretplatnika fiksne telefonije fizička lica, odnosno privatni korisnici - kažu u RATEL-u. - Nacionalni saobraćaj učestvuje sa 94 odsto. Telefonski pozivi iz fiksne mreže najčešće su upućeni ka fiksnoj, a u međunarodnom saobraćaju preovlađuju dolazni pozivi.

ISTORIJA

PRVI telefon u Srbiji zazvonio je u Beogradu, desilo se to 14. marta 1883. godine, zahvaljujući upornosti Pante Mihajlovića, svojevremeno šefa "Simensove" njujorške filijale i prijatelja Mihajla Pupina. Prvo "alo" čulo se iznad kafane "Tri lista duvana", gde su se nalazile prostorije ministra vojske Teše Nikolića. Maja 1887. proradila je prva centrala, a prvi pretplatnik bio je novinar Ljuba Bojović. To se dogodilo sedam godina posle otkrića Aleksandra Grahama Bela.

ZAPRATITE NPORTAL NA FEJSBUKU

Pogledajte više