STOP ZA NASRTLJIVE PRODAVCE! Za uznemiravanje kupaca telefonom propisane novčane kazne i do 50.000 dinara

B. Caranović

07. 09. 2021. u 09:01

IZMENE Zakona o zaštiti potrošača trebalo bi pred poslanicima da se nađu danas, a ako budu usvojene doneće nekoliko novina koje će obradovati većinu kupaca u Srbiji.

Foto V. Danilov

Vlada je usvojila predlog ovog akta, koji građani iščekuju od 2019. godine, verujući da će sada lakše ostvarivati prava.

Nakon današnje sednice, potrošački sporovi bi trebalo da se brže i jednostavnije rešavaju vansudski, jer je predviđeno obavezno prisustvo trgovaca. Među izmenama o kojima se dosta govori je pravljenje registra "Ne zovi" u kojem bi trebalo da se nađu svi potrošači koji ne žele da ih nasrtljivi prodavci uznemiravaju telefonom, nudeći im razne proizvode i usluge. Značajna stavka biće obavezan proračun za usluge koje su skuplje od 5.000 dinara, čime je prihvaćena sugestija našeg lista, jer su "Novosti" u više navrata pisale o paprenim majstorskim računima i predložile obavezan predračun.

Među udruženjima za zaštitu potrošača mišljenja su podeljena, pa dok jedni imaju velika očekivanja, drugi poručuju da nove odredbe bez njihove primene u praksi kupcima neće doneti ništa novo. Kako kažu, postoji niz stavki koje nisu unete u ove izmene, iako su u skladu sa praksom Evropske unije, a čak su nekada i postojale u našim ranijim zakonima o zaštiti potrošača, koje su u silnim izmenama ispale.

Potrošači očekuju da ubuduće efikasno reše problem u besplatnom vansudskom postupku. Do sada prodavci nisu morali da budu prisutni na vansudskom poravnanju, pa i ne čudi podatak Ministarstva trgovine da su od 22.213 evidentiranih potrošačkih prigovora prošle godine, samo dva rešena vansudski.

Prema rečima Petra Bogosavljevića iz Pokreta za zaštitu potrošača, vansudsko rešavanje je postojalo i ranije kao opcija, ali se nije primenjivalo i trgovac ni po ovom propisu neće morati da prihvati predlog.

Za one koji prekrše stavke novog Zakona o zabrani direktnog oglašavanja telefonom, faksom ili elektronskom poštom, ako potrošač nije dao svoj pristanak na to, slede kazne do 50.000 dinara. Kako Bogosavljević, međutim, kaže, ni po dosadašnjem Zakonu to nije bilo dozvoljeno.

- Pravo je pitanje da li će državne nadležne institucije obezbediti mehanizme da se zakon poštuje - kaže naš sagovornik. - Bez toga, bilo da su kazne ili drugi način u pitanju, neće biti promena u korist potrošača.

Značajna stavka biće obavezan proračun za usluge koje su skuplje od 5.000 dinara. Mnogima se dešavalo da ih majstor posle popravke šokira cenom svog rada, a sada će trgovac morati da pripremi račun specifikacijom i pribavi pisanu saglasnost kupca za pružanje usluge.

Kako su iz Nacionalnog saveza organizacije potrošača NOPS rekli, podržavaju nova rešenja, ali takođe podvlače značaj efikasnog sistema primene tih normi. I oni poručuju da i sada u praksi izostaje sankcionisanje trgovaca koji obavljaju nepoštenu poslovnu praksu.

VANSUDSKA REŠENjA

Rad tela za vansudsko rešavanje sporova, koji potrošačima treba da obezbedi brzo zadovoljenje pravde, finansiraće se iz budžeta. Postupak će biti besplatan za obe strane, a ako odbiju da učestvuju, za trgovce slede kazne. U mnogim zemljama u inostranstvu postoje sudovi za "bagatelne sporove", gde se sudije isključivo bave potrošačkim sporovima, i kako Bogosavljević kaže, daju izvanredne rezultate.

"ISPALI" REZERVNI DELOVI

JEDNA od stavki koja se nije našla u izmenama Zakona je obaveza da proizvođači na tržišta različitih zemalja plasiraju robu identičnog kvaliteta. Sada mnogi u države zapadne Evrope plasiraju kvalitetnije proizvode, nego u istočne zemlje. Ni obaveza proizvođača da obezbedi rezervne delove za tehniku, za koju je rok sada samo dve do pet godine, odnosno dok ne istekne rok za reklamaciju, nije produžena. Dužnost proizvođača da sedam godina od poslednjeg prodatog uređaja obezbedi delove, ispala je iz ranijih izmena domaćeg Zakona o zaštiti potrošača Srbije i nije vraćena ni sada.

Pogledajte više