ISPRAVNI APARATI MORAJU U ĐUBRE: Ovlašćeni servisi menjaju pokvarene delove samo dve godine od isteka garancije

B. Caranović

02. 09. 2021. u 13:54

ČESTO i zbog sitnog kvara, malog loma, gotovo nove "mašine" moraju u smeće.

Foto Depositphotos

Nestašica rezervnih delova za male i velike kućne aparate, kao i kratki rokovi obaveze proizvođača i distributera da obezbede popravku, oterali su mnoge uređaje na deponiju.

Iz sličnog razloga je Beograđanka Ivana K. morala da zameni ispravan usisivač novim, jer se više ne proizvode filteri za model koji ima. Kako nam je ispričala, usisivač marke "gorenje" - vck1500 ea cyclonic, radio je besprekorno godinama, uz obaveznu redovnu zamenu hepa filtera, svake godine. Kada je, međutim, pre nekoliko dana pokušala da kupi novi hepa filter u ovlašćenom servisu slovenačkog "Gorenja", rečeno joj je da takav više ne može da se kupi.

- Objasnili su mi da je model usisivača koji imam prestao da se proizvodi u junu i da više ne postoji mogućnost da mi obezbede filter, niti drugi rezervni deo - objašnjava Ivana. - Na moje pitanje, da li to znači da sada ispravan uređaj mogu da bacim i da mi ne preostaje ništa drugo nego da kupim nov - dobila sam potvrdan odgovor.

Zakon o zaštiti potrošača, usvojen 2011. godine, nažalost nije na strani potrošača, već više ide naruku proizvođačima i zastupnicima, kada je reč o ovom problemu - garancije i rezervnih delova. On ne predviđa obavezu trgovca, a ni uvoznika da obezbedi rezervne delove nakon isteka roka odgovornosti za nesaobraznost. Rok je dve godine nakon prodaje.

- To je mnogo drugačija "politika" od one na koju su navikli žitelji stare socijalističke Jugoslavije - kaže kivna sagovornica. - Tada su proizvođači ili uvoznici bili dužni da sedam godina nakon prodaje poslednjeg uređaja moraju da obezbede rezervne delove. Izmenama zakona, reformama umesto napretka, imamo nazadnije akte, pa je iz propisa koji bi trebalo da štiti potrošača "zaboravljena" ova odredba da proizvođač mora da obezbedi servis i delove sedam godina od prodaje uređaja.

Da "Gorenje" više nema nikakvu obavezu da zameni istekle delove posle dve godine, potvrdila nam je Dubravka Ilić iz ovlašćenog servisa u Beogradu.

- Sve dok su uređaji u garanciji, a to je dve godine za male kućne aparate i pet godina za belu tehniku, moramo da obezbedimo rezervni deo - objašnjava Ilić. - Ako u tom periodu, iz nekih razloga ne možemo da zamenimo pokvareni segment, takav aparat automatski menjamo za nov. Sa druge strane, naša jedinstvena servisna mreža je izuzetno snabdevena i vrlo često imamo delove i za uređaje dvadeset godina unazad. Dešava se u malom broju slučajeva da više ne mogu da se pronađu i tada je istina jedina opcija, kupovina nove tehnike. Servisi ove kompanije su čak i mnogo snabdeveniji od mnogih drugih proizvođača, kod kojih gotovo za sve uređaje odmah po isteku garancije više nema oživljavanja.

Majstori i električari, koji rade privatno, često se dovijaju na razne načine da "ožive" uređaje, traženjem delova u inostranstvu, ali iz godine u godinu, popravke su, kažu, sve teže.

SERVISI SE SNALAZE

DOVIJAMO se na razne načine da popravimo kvarove, koristimo maštu i bukvalno ponekad od štapa i kanapa pravimo delove, kada ne mogu da se nađu ni kod nas ni u inostranstvu - kaže serviser malih kućnih aparata Goran Vukadinović. - Većina kupaca već je naviknuta da im aparati "crknu" čim istekne garancija i da rezervne delove gotovo izvesno neće naći u servisima, pa odmah kupuju novo. Mnogi i ne znaju da postoje ovakvi servisi. Najteže je doći do plastičnih delova, malih, sitnih, dok do motora i ozbiljnijih komponenata još nekako i može da se dođe.

Pogledajte više