EPS ĆE TUŽITI "EFEKTIVU": Nove varnice između javnog preduzeća i udruženja za zaštitu potrošača zbog obračuna kamata

E. B. T.

19. 07. 2021. u 11:00

ELEKTROPRIVREDA Srbije najavila je da će podneti krivičnu prijavu protiv udruženja "Efektiva" zbog, kako se ističe, netačne i zlonamerne tvrdnje njihovog predstavnika Jovana Ristića da to javno preduzeće građanima više puta obračunava kamatu na stara dugovanja, takozvanu "kamatu na kamatu".

Foto N. Fifić

Oni najoštrije demantuju ove navode i preciziraju da na dug obračunavaju zateznu kamatu na način propisan zakonom.

- Izjave predstavnika "Efektive" nisu tačne i očigledno da posle izgubljene bitke u vezi sa stavkom "trošak garantovanog snabdevača", ovo udruženje otvara novi front radi sopstvene medijske promocije - ističe javno preduzeće. - To neopravdano zbunjuje građane i šteti EPS.

Prethodno je upravo ta stavka na računu "trošak garantovanog snabdevača", koja iznosi 142,62 dinara na mesečnom nivou, podigala buru u javnosti. Pojedine organizacije tvrde da taj izdatak nije obrazložen i da nema jasnih i preciznih informacija koju uslugu potrošač plaća, kao i da se kroz njega naplaćuje štampanje i dostavljanje računa, što je suprotno Zakonu o zaštiti potrošača. U EPS su istakli da se ovim navodima građani dovode u zabludu i naglasili da su sve stavke na računu zakonite, kao i da ih je odredilo regulatorno telo - Agencija za energetiku.

Oprečna sudska praksa izazvala je dodatnu pometnju u javnosti. Jedna presuda Osnovnog suda u Prijepolju, koju je potvrdio i Viši sud u Užicu, da EPS nema pravo da naplaćuje taj izdatak, bila je povod da pojedine organizacije počnu da pozivaju građane da podnose tužbe protiv ovog javnog preduzeća. U EPS ističu da je presuda iz Užica izuzetak i da to potvrđuju 202 odbačene tužbe od ukupno 206.

- To pokazuje i poslednja presuda Višeg suda u Beogradu kojom je potvrđena presuda Prvog osnovnog suda - navode u tom javnom preduzeću. - Njihovo obrazloženje je da iskazivanjem i naplatom troška garantovanog snabdevača EPS ne krši zakon. Posle odluka Vrhovnog suda građani moraju da budu obavešteni da samo oni snose troškove izgubljenog spora.

Iz ovog preduzeća podsećaju da je garantovano snabdevanje regulisana delatnost i da posluju bez marže, odnosno bez zarade. Ako bi se ukinula ova tarifa, kako navode, ne bi bio smanjen konačan račun kupca, nego bi se taj trošak prebacio na neki drugi tarifni element.

Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) poručuje građanima da ne žure sa tužbama protiv EPS, već da sačekaju presudu Vrhovnog kasacionog suda. Oni pozivaju sud da se što pre izjasni o ovom spornom pitanju, jer je jedini nadležan da to učini. Mladen Alfirović, šef pravnog tima tog udruženja, upozorava građane da bi u slučaju da nesmotreno uđu u spor sa EPS mogli da ga izgube i da budu izloženi dodatnim izdacima. Kako dodaje, naplaćivanje troškova štampanja i dostavljanja računa potrošačima nije u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, ali, kako iz EPS kažu da taj izdatak nije sadržan u "trošku garantovanog snabdevača", a tu stavku je odobrila Agencija za energetiku, NOPS ne želi da zauzima stav, već će sačekati odluku Vrhovnog kasacionog suda.

IZDACI ŠTAMPANjA I SLANjA

TROŠAK garantovanog snabdevača je sastavni deo regulisane cene električne energije i ne odnosi se na izdatke izdavanja i slanja računa, već pokriva deo opravdanih troškova snabdevača - objašnjavaju u EPS. - Tačnije, pokriva pet odsto svih opravdanih troškova garantovanog snabdevača, koje odobrava Agencija za energetiku.

EPS ukazuju da slične stavke postoje i u računima za struju elektroprivreda u regionu, u Hrvatskoj i BiH. Agencija za energetiku navodi da EPS ima pravo na ovaj trošak.

Pogledajte više