KOD MAJSTORA NA CRNO NEMA REKLAMACIJE: Dejanu Markoviću fasadu ofarbali različitim nijansama, a betonska ploča i izolacija popucale
GRAĐANI koji angažuju majstore koji rade na crno nisu zaštićeni zakonom ukoliko zanatlija napravi neku štetu, niti mogu da reklamiraju uslugu.
Svoja prava mogu da ostvare jedino ukoliko su uposlili radnike sa registrovanom firmom. U tom slučaju su majstori dužni da za svoje radove i popravke obezbede potrošačima garanciju od dve godine. Račun je dokaz da je zanatlija u tom periodu odgovoran za pruženu uslugu i građani mogu da je reklamiraju ako nisu zadovoljni.
Zato potrošači prvo treba da provere da li majstori legalno rade, kako ne bi završili sa problemom koji ima čitalac "Novosti" Dejan Marković. On je angažovao radnike na crno za adaptaciju kuće od 200 kvadrata. Za to im je, uredno, u skladu sa dogovorom isplatio oko 12.000 evra. Međutim, dobio je fasadu koja je ofarbana u različitim nijansama, popucalu betonsku ploču i napuklu izolaciju.
- Već četiri meseca ih jurim i ne uspevam da rešim problem - kaže Marković. - Nisam razmišljao da li su registrovani ili nisu, jer do majstora se, ionako, teško dolazi. Ljudi čekaju mesecima. Očekivao sam fer odnos, da će, ako su napravili greške, to i ispraviti. Oni rade već godinama na crno i nastaviće. Ko zna koliko ljudi je oštećeno.
U Nacionalnoj organizaciji potrošača ističu da u ovoj situaciji, Marković može samo privatno da tuži majstore ili da ih prijavi tržišnoj i poreskoj inspekciji.
- U slučaju da ih prijavi neće moći da ostvari nikakvu naknadu, već će samo majstori biti kažnjeni - objašnjava Jovanovićeva. - Savet potrošačima je da prvo provere da li su radnici registrovani. Takođe, pre obavljanja radova treba od majstora da traže specifikaciju, kolika je cena njihovih usluga da se ne bi iznenadili.
Ona naglašava da su zanatlije u obavezi da daju račun za obavljeni posao i da je to garancija potrošačima da u naredne dve godine, ako nisu zadovoljni uslugom, mogu da je reklamiraju. Ukoliko majstor ne ispunjava ovu obavezu ili neosnovano skrati rok garancije, potrošači mogu da ga prijave tržišnoj inspekciji. Građani koji angažuju majstore na crno, kako ističe, to rade na sopstveni rizik.
BEZ DOGOVORA SLEDI SUD
POTROŠAČI u određenim situacijama imaju pravo da traže i naknadu materijalne štete koja nastane tokom izvođenja radova, ako su angažovali registrovane majstore koji su im izdali račun za obavljeni posao - ističe Nikica Jovanović iz NOPS-a. - Ukoliko se ova kompenzacija ne dogovori sa radnikom, onda jedino sudskim putem može da se ostvari.
SAVET
GRAĐANI mogu da pokušaju da se zaštite od bahatosti neregistrovanih radnika, tako što neće platiti ceo iznos dok sav posao ne bude gotov. U zavisnosti od visine duga majstorima, može da postoji nada da će popraviti šta su zabrljali. Ipak, najsigurnije je raditi sa registrovanim zanatlijama.