KOLA KUPUJEMO VIŠE NEGO PRE PANDEMIJE: Koji su faktori najviše uticali na potražnju za četvorotočkašima na tržištu Srbije
PRODAJA putničkih automobila u prvom kvartalu ove godine je za 29,8 odsto porasla u odnosu na isti period lane. Ovo pokazuju najnoviji podaci Republičkog zavoda za statistiku koji se odnose na broj prvi put registrovanih vozila u našoj zemlji. Na ovaj skok potražnje, kao vid kompenzacije, najviše je uticao njen prošlogodišnji pad izazvan pandemijom.
Ali, da rast kupovine nije posledica samo ovog faktora pokazuje poređenje sa periodom pre korone. Prodaja automobila je za 12,74 odsto veća u ovom nego u istom tromesečju 2019. godine, i za 21,66 odsto u odnosu na 2018.
U prvom kvartalu je u našoj zemlji prvi put registrovano 44.596 putničkih vozila. Kako RZS navodi, najbrojnije marke proizvođača su "folskvagen", "opel", "pežo", "fijat" i "audi". Kod onih novijeg datuma na drumovima dominiraju četvorotočkaši veličine motora do 1.399 kubika. Zastupljenost vozila sa benzinom kao pogonskim gorivom, veća je od onih sa dizelom. U odnosu na starosnu strukturu, od 44.596 prvi put registrovanih, 88 odsto njih je starije od dve godine, osam procenata automobila je proizvedeno lane, a četiri odsto ove godine.
Petar Živković, generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije, ističe da je prodaja novih vozila porasla, dok je kupovina polovnjaka trenutno zastala. Na obe pojave najveći uticaj imaju okolnosti izazvane pandemijom.
- Lane je zbog situacije sa koronom prodaja vozila drastično pala, ljudi su se uzdržavali od kupovine zbog velike neizvesnosti, a sada je sve oživelo, pa je ovaj skok očekivan - navodi Živković. - Ni ove godine nije bilo sajma, ali su svi prodavci organizovali neke akcije. Prodaju je pospešilo i obnavljanje voznog parka velikih firmi, kao i subvencije za električna i hibridna vozila.
Što se tiče polovnjaka, Živković ističe da su u odnosu na vreme pre korone u proseku poskupeli od 10 do 20 odsto, kao i da je njihova prodaja u zastoju. Na to je uticalo njihovo poskupljenje na inostranom tržištu zbog nestašica, novi obračun poreza i carina prilikom uvoza, ali i strah vozača od novih propisa u vezi sa merenjem izduvnih gasova, čija je primena trebalo da startuje 5. jula, ali je odložena.
- Sve to će tržište uskoro da reguliše, neki prodavci imaju previše vozila i ne isplati im se da to drže, s druge strane, prodaja novih vozila u EU je skočila i ubrzavaće se - ocenjuje Živković. - To znači da će biti više polovnjaka u ponudi i može se očekivati da će u narednom periodu pojeftiniti.
Nebojša Ivanović, iz jedne poznate auto-kuće, ističe da je ranije većina carinila vozila prema fakturama dobavljača iz inostranstva, a one su bile niže u odnosu na katalog AMSS, koji sada služi kao osnova za obračun dažbina. Direktor jednog beogradskog auto-placa Borko Čarkilović navodi da su ranije pojedine špedicije prilikom carinjenja imale odstupanja i do 60 odsto u odnosu na kataloške cene, ali da je to sada ukinuto.
- Dažbine su sada veće za 100 i 150 odsto - navodi Čarkilović. - Na primer, za auto "kija sportidž" iz 2012. godina, pre poskupljenja one su iznosile 1.000 evra, a sada su 2.200 evra. Ipak, na dalje podizanje krajnjih cene polovnjaka utiče i situacija na tržištu, koja je prilično loša i što se tiče nabavke u Evropi i prodaje.
POVOLjNI USLOVI
KOMERCIJALNI direktor u kompaniji "Fijat Krajsler" u Srbiji Igor Ševo navodi da je ukupna prodaja novih putničkih automobila na tržištu za prva tri meseca porasla 9,5 odsto u poređenju sa istim periodom lane:
- Ovaj fenomen možemo tumačiti činjenicom da je bilo znatno manje suzdržavanja od potrošnje nego u prvim danima krize. Korišćeni su povoljni uslovi kupovine. Odsustvo sajma nije se previše odrazilo na obim, jer su se auto-kuće pobrinule da interno organizuju specijalne ponude.