TRGOVCI PRVI ZA DIGITALIZACIJU: Marko Čadež na skupu "Digitalizacija u industriji"
DIGITALNA tranformacija privrede u Srbiji je uveliko u toku, a najveće interesovanje za digitalizaciju vlada u sektorima trgovine, turizma i ugostiteljstva, dok je taj proces kompleksan u metalskoj industriji i poljoprivredi. Ovo je danas izjavio predsednik Privredne komore Srbije (PKS) Marko Čadež.
Prema njegovim rečima, na onlajn skupu "Digitalizacija u industriji", u organizaciji Nemačko-srpske privredne komore, pred srpskom industrijom je puno posla u oblasti digitalizacije. Kako kaže, samo 12,6 odsto preduzeća u Srbiji iz prerađivačkog sektora je uvelo tehnologije industrijskih robota, 31,6 odsto je uvelo planiranje i upravljaljanje proizvodnjom uz pomoć računara, a tek 2,8 odsto preduzeća iz prerađivačkog sektora primenjuje nanotehnologije u proizvodnim procesima. Naglašava da je digitalna transformacija odavno počela i da ne postoji više nijedan segmet koji nije zahvatila, od pekara do najvećih industrijskih korporacija poput Simensa.
- Ne postoji posao ili biznis koji možete da zamislite, a da ne razmišljate o transformaciji proizvodnih procesa, prodaje, marketinga i svega onoga što čini vaš posao - rekao je Čadež i dodaoi da PKS upravo digitalizaciju industrije vidi kao najveći izazov, zbog čega je još pre tri godine, uz podršku GIZ-a, AHK-a i ostalih kompanija, osnovala Centar za digitalnu transformaciju. Najpre je, kaže, započet projekat koji je obučavao zainteresovane za digitalne konsultante, a koji su kasnije pružali svoje usluge kompanijama. Čadež dodaje da se taj projekat pokazao kao veoma važan segment u radu s kompanijama koje do sada nisu imale mogućosti da dođu do IT rešenja. Ističe da je Centar za digitalnu transformaciju i Ministarstvo privrede prepoznalo kao partnera u sprovođenju mera za unapređenje digitalizacije industrije proizvodnje.
- To nam je veoma važno, jer na taj način naše članice i kompanije mogu da utiču i na neke odluke vlade i daju predloge kako privredi može da se pomogne - rekao je Čadež. - Trenutno PKS u saradnji sa GIZ-om radi na portalu za razmenu baze znanja, a koji će omogućiti malim i srednjim preduzećima u Srbiji da brže dolaze do implementacije IT rešenja u svojim kompanijama. Sa GIZ-om se radi i na osnivanju Digitalne akademije koja će biti namenjena vlasnicima i direktorima malih i srednjih preduzeća. Zanimljivo je i da je PKS u okviru Evrokomore dobila važnu ulogu da vodi digitalnu mrežu Eurokomore i da radi na razvoju Digitalne akademije te komore.
Ističe da u Srbiji postoje dobri primeri fabrika koje koriste industiriju 4.0, ali da je pred domaćom industrijom još puno posla u tom smeru.
Na tom putu je, kaže, važno i povezivanje nauke i privrede, kao i uvođenja inovativnih predmeta i dualnog obrazovanja u srednje i više školstvo kako bi u Srbiji bila razvijena pametna radna snaga.
STRATEŠKI CILjEVI
Predsednik UO AHK Srbije i generalni direktor Simens Srbija i Simens Mobajl Udo Ajhlinger kaže da je ove godine komora utvrdila tri strateška cilja - stručno obrazovanje i obuka, digitalna inovacija i zeleni dogovor EU.
- Digitalizacija je postala nešto normalno, živimo je već godinu dana. Naš posao se promenio zbog pandemije i upravo je ona bila pokretač ovakve vrste komunikacije i načina rada - rekao je Ajhlinger i dodao da će se taj trend nastaviti.
Kaže da su se odeljenja za IT u mnogim kompanijama prilagodila novom načinu rada.
Ajhlinger navodi da nemačka preduzeća spadaju u značjane predvodnike četvrte industrijske revolucije i da su spremne da podele svoje znanje i da razgovaraju o najboljim praksama.