VOŽNJA OD POLA SATA I 1.000 DINARA: Novim "Štadlerovim" vozovima od Beograda do Novog Sada, već od februara 2022. godine
PUTNICI na relaciji Beograd - Novi Sad od februara će biti pred ozbiljnim izborom. Tada bi rekonstruisanom prugom trebalo da "zazviždi" "Štadlerova" kompozicija, koja će razdaljinu između ova dva grada preći za svega 30 minuta.
Po principu "vreme je novac", karta za ovo putovanje, u jednom smeru, najverovatnij će koštati 1.000 dinara. Za putnike koji su ovom prugom putovali pre njene rekonstrukcije, to će biti skoro tri puta skuplja vožnja, ali i toliko kraća. Klijente auto-prevoznika ova relacija košta od 500 do 750 dinara, u jednom pravcu.
Ministar saobraćaja Tomislav Momirović najavio je da će švajcarska kompanija "Štadler" isporučiti Srbiji tri brza voza do kraja godine. Od februara će biti u komercijalnoj upotrebi na pruzi Beograd - Novi Sad.
- Dva puta dnevno će građani moći da putuju direktno od Beograda do Novog Sada i stignu za 30 minuta i to će koštati oko 1.000 dinara, bez mnogo stajanja - rekao je Momirović.
- Neki vozovi će se zaustavljati na više stanica i vožnja će trajati oko 48 do 52 minuta, ali će biti jeftinija. "Štadler" će isporučiti Srbiji prvi brzi voz do kraja oktobra, a drugi i treći do kraja godine. To su najbolji vozovi tog tipa koji postoje u svetu. Srbija trenutno najviše u Evropi investira u razvoj železničke infrastrukture i ti projekti će pokrenuti železnicu i u regionu.
Dok se između ova dva grada još moglo vozom, pre početka modernizacije pruge, putovalo se oko 85 minuta. Cena karte u jednom pravcu, kupljene na šalteru stanice, koštala je 340 dinara. U samom vozu - 100 dinara više. Mogućnost da se iz jednog u drugi grad stigne za svega pola sata mogla bi da utiče i na auto-prevoznike. Pre pandemije, do Novog Sada se iz Beograda moglo jednim od 80 polazaka. Red vožnje je ličio na gradski prevoz. Vreme putovanja je, međutim, duže - od 70 do 90 minuta, mada jedan prevoznik vozi i za 107 minuta, ali po ceni od 300 dinara u jednom pravcu. Uobičajene karte koštaju između 500 i 750 dinara.
- Brzi vozovi u svim evropskim zemljama su neuporedivo skuplji, od tri do deset puta, u odnosu na autobus - objašnjava Mirko Vučinić, član uprave "Srbijatransporta".
- Nemačka ranije nije poznavala međumesni autobuski prevoz, ali ga Nemci sada tri puta više koriste. Dostupniji je i jeftiniji. Jedna naša studija od pre deset godina je pokazala da je u Italiji cena pređenog kilometra autobusom od 0,9 do 1,8 evra, a vozom od 20 do 25 evra zbog troškova infrastrukture. Srbija je zemlja sa malo stanovnika, tradicionalno okrenuta autobuskom prevozu. Putnici između Beograda i Novog Sada su dnevni migranti.
Oni su se već opredelili za određeni tip prevoza i za njih je od presudnog značaja vreme i broj polazaka. Veće pomeranje bi moglo da se oseti ako ti brzi vozovi budu stajala u Inđiji i Staroj Pazovi. Sve u svemu, mislim da neće biti negativnih efekata za drumski prevoz, ali ni za železnicu.
ŽELEZNIČKA NOVA GODINA
ZA buduće putnike novih kompozicija, osim cene, od presudne važnosti će biti i vreme polaska "ekspresnog" voza. To ćemo, međutim, znati polovinom decembra. Tada je "železnička nova godina", vreme od kog se u celom svetu primenjuje novi, usaglašeni, red vožnje. Obično pada na noć između prve subote i nedelje u decembru. U 2021. će to biti noć između 11. i 12. decembra.