POSKUPLJUJU I TELEVIZORI: Cene u Srbiji drastično skočile
U JEDNOM trgovinskom lancu na našem tržištu pojavili su se televizori koji su za 45 odsto skuplji nego prošle godine.
Tako je ovaj uređaj marke "stela", od 32 inča lane koštao 11.000, a sada se prodaje za 16.000 dinara.
- Taj trend će se nastaviti, kada trgovci budu potrošili postojeće zalihe, televizori iz nove nabavke imaće višu cenu - ističe, za "Novosti", jedan stručnjak. - Ipak, razlika neće biti tako drastična kao na navednom primeru, već se procenjuje da će poskupljenje u proseku iznositi oko 20 odsto.
Okolnosti izazvane pandemijom već su uticale da se u tom procentu u našoj zemlji povećaju cene računara, laptopa i prateće opreme, kao što su monitori, veb-kamere, tastature, miševi, dok cene na evropskom tržištu beleže rast i do 80 odsto za kompjutere. Isti razlozi dovode i do poskupljenja televizora - fabrike i Kini nisu jedno vreme radile zbog korone, s druge strane, tražnja je naglo povećana zato što ljudi vreme provode pretežno u kući, gde i rade, a izraženi su i logistički problemi. Sagovornici našeg lista ističu da nikada nije bila tako teška i nesigurna situacija po pitanju nabavke robe i planiranja.
Predrag Manojlović iz jednog poznatog lanca za prodaju tehničke robe, objašnjava da na formiranje cene televizora utiču značajno poskupljenje transporta iz Kine i nestašica ekrana kod proizvođača do koje je došlo zbog veće potražnje u čitavom svetu. Govoreći o višim cenama kompjutera, laptopa i prateće opreme, on ističe da su i u tom domenu takođe značajne nestašice i da do poskupljenja dolazi u kontinuitetu na globalnom nivou, zbog onlajn nastave i rada od kuće. Dodatno, kriptovalute su izazvale velike nestašice računarskih komponenti.
- Do velike potražnje za grafičkim karticama i hard-diskovima je došlo zato što su te komponente neophodne za rudarenje kripto-valuta - navodi Manojlović.
- Sada je nova, popularna valuta "čia", za koju se koriste hard-diskovi. Dodatni razlog poskupljenja prosečne cene laptopa i računara je globalna promena ponašanja potrošača zbog onlajn nastave i rada od kuće. Praktično, skoro ne mogu da se nabave jeftine, najosnovnije konfiguracije, već su u ponudi uglavnom srednji i viši cenovni segmenti.
Vanja Cvijetić, iz drugog lanca za prodaju IT proizvoda, ističe da je veliki deficit te robe.
- U takvoj situaciji, cene se koriguju naviše - navodi Vanja Cvijetić.
- Velike evropske zemlje imaju prioritet i dobijaju robu brže od nas. Nikada situacija nije bila ovako nesigurna po pitanju nabavke. Ranije kada poručite robu znali ste da ćete je dobiti za mesec i po do dva, a sada se dešava da nam stiže za šest ili sedam meseci.
I Manojlović navodi da je otežana situacija kad je u pitanju nabavka tehničkih proizvoda i da su kašnjenja velika.
- Mora da se planira šest do devet meseci unapred da bi se došlo do neke robe, a ni tada nije sigurno da će stići sve što je naručeno - ističe Manojlović.
- Sada je problem da se dođe na red da roba koju ste naručili počne da se proizvodi. Čekate mesec i po dana da počne proizvodnja, jer fabrike ne mogu da postignu. Zato dolazi do kašnjenja u isporukama, a time i do nestašica, jer se zalihe prodaju pre nego što stigne nova roba. Naravno, u skladu sa zakonom tržišta, kada je potražnja veća, proizvođači dižu cenu.
U EVROPI JOŠ GORE
PREMA nedavno objavljenom istraživanju nemačkog potrošačkog portala "Testberiht", visoko mesto na listi proizvoda do čijeg poskupljenja je dovela pandemija zauzimaju različiti tehnički uređaji, kompjuteri, veb-kamere, televizori. Računari su u proseku poskupeli 79 odsto, a štampači 19 procenata. Portal navodi i da u doba korone više nije važilo pravilo o padu cena novih modela televizora ili laptopa nekoliko meseci posle isporuke na tržište. Na poskupljenja je, kako piše Dojče vele, uticalo više faktora. Prvo slaba ponuda, zbog prvog zatvaranja u Kini, potom i povećana tražnja zbog rada od kuće, da bi na kraju došli i logistički problemi. Ipak, stručnjaci zaključuju da je kod pojedinih kategorija proizvoda vidljiva normalizacija cena. Tako su cene pojedinih uređaja ponovo pale, mada još nisu na nivou od pre krize.
PAZARILO SE I ONLAJN
POSLEDNjI dostupni podaci o potražnji za tehničkom robom u našoj zemlji odnose se na onlajn prodaju prošle godine i pokazuju da je kupovina tih uređaja tokom pandemija porasla 50 odsto. Mnoge firme u Srbiji su otvorile elektronske prodavnice i zahvaljujući tome bile su uspešnije. Potražnja za kompjuterima, laptopima i televiziroma bila je posebno izražena zbog prelaska na rad od kuće i nastave na daljinu.