PUTOVANJA NEMA KO DA PRODAJE? Turističke agencije otpustile 70 odsto radnika, sada ne mogu da nađu kadar
PROCENjUJE se da je u Srbiji, oko 70 odsto zaposlenih u turističkim agencijama, zbog pandemije, ostalo bez posla. Teška ekonomska situacija koja je zadesila ovu granu privrede, primorala je vlasnike da otpuste većinu svojih radnika i to visokokvalifikovanih. Situacija se, međutim, posle 15 meseci malo promenila, turistička sezona se polako najavljuje, agencije počinju da rade, a od dobrih radnika ni traga - ni glasa!
Prema rečima Aleksandra Seničića, direktora Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije, najveći broj ljudi koji su dobili otkaze su visokokvalifikovana radna snaga, sa završenim fakultetima, govore strane jezike i proveli su dosta vremena u ovim poslovima.
- Kada su otpušteni iz agencija, većina njih, sa tako dobrim biografijama, brzo se snašla u trgovini ili marketingu - ispričao nam je Seničić. Dobili su uslove koje su imali u turističkim agencijama, u nekim normalnim vremenima. S druge strane, ne rade više na određeno vreme, nemaju dodatne obaveze i na pun iznos su prijavljeni. Teško da će se vratiti na posao u turizmu. U turističkim agencijama se radi mnogo, i to mnogo više nego na drugim mestima. Često se ostaje do kasno, naročito u sezoni. Njihov povratak u turističku agenciju moguć je samo ukoliko budu bili plaćeni kao i ranije.
Kako nam je objasnio Seničić, agencije su tražile novac od države za plate, kako bi zadržali zaposlene. Dobili su vrlo malo, a kako nisu imali prometa, nisu mogli dugo iz sopstvenih sredstava da izdvajaju novac za platu.
- Posao sada polako kreće, radnici se teško nalaze, pa su zbog toga velike gužve u agencijama - govori Seničić. - Turisti teško na telefon mogu da dobiju agencije, jer nema ko da se javi. Sada se zapošljavaju neiskusni radnici, koji ne mogu sve da rade, jer nemaju to znanje i iskustvo. Potrebno je da prođe bar tri meseca, da steknu neku praksu.
STIŽU NOVI VAUČERI?
NASTAVIĆEMO da podstičemo razvoj domaćeg turizma, budući da postoje ogromni potencijali u ovom sektoru, koji mogu da doprinesu ukupnom ekonomskom rastu. U narednom periodu primenjivaćemo različite mere podrške, ali će prioritet biti ulaganje u infrastrukturu. Ukoliko okolnosti dozvole, svakako će biti razmotreno i omogućavanje dodatnih turističkih vaučera, rekla je, za "Novosti", ministarka turizma Tatjana Matić.