KUPCIMA DOKAZ, A KOMPANIJAMA ADUT: Za nepuna četiri meseca više od 450 proizvoda steklo pravo na žig "Čuvarkuća"

Ј. Су. - С. Б. 30. 12. 2020. u 15:41

U okviru projekta Privredne komore Srbije "Stvarano u Srbiji", za nepuna četiri meseca više od 450 proizvoda iz različitih sektora privrede steklo je pravo na žig "Čuvarkuća", kao potvrdu kvaliteta i domaćeg porekla.

Petar Uskoković, dekan Tehnološko-metalurškog fakulteta Univerziteta u Beogradu

Stručnjaci objašnjavaju da ove brojke ukazuju na dva jasna zaključka - proizvodi su domaći, a kupci takvima daju prednost.

- Veliki broj proizvoda nastaje preradom domaćih sirovina ili je ishod uloženog rada u našim pogonima - objašnjava Petar Uskoković, dekan Tehnološko-metalurškog fakulteta Univerziteta u Beogradu. - Drugi zaključak je vezan za očiglednu tendenciju kupaca da daju prednost proizvodima koji mogu biti klasifikovani kao domaći, pod uslovom da kvalitetom mogu konkurisati uvoznim ili dobijenim od uvoznih sirovina",

Iako je skoro polovina "čuvarkuća" iz prehrambenog sektora, među nosiocima žiga su i proizvodi tekstilne, metalske i mašinske, građevinske, hemijske, farmaceutske industrije.

- Ulaganje u ove oblasti neophodan je put da ti proizvodi ponesu žig u što većem broju. Podrška privrednim subjektima, naučnim institucijama, srodnim fakultetima kao i promocija u široj, a posebno srednjoškolskoj populaciji, osnovni su uslovi za formiranje i zadržavanje kvalitetnog kadra, bilo da su to nove kompanije zasnovane na inovacijama ili veliki privredni sistemi - rekao je Uskoković, koji je i član Saveta za dodelu kolektivnog žiga "Čuvarkuća".

Poreklo proizvoda, kvalitet, marketing i standardi sa ekološkim parametrima, predstavljaju četiri osnovna kriterijuma koja proizvod kvalifikuju za dobijanje žiga "Čuvarkuća".

- Ispunjavanje uslova standarda podstiče kompanije da unapređuju proizvodne procese i sastave proizvoda uz primenu inovativnih metoda - smatra Uskoković. - Međutim, najvažniji akteri Stvarano u Srbiji i žiga "Čuvarkuće" su sami kupci koji prepoznavanjem ciljeva projekta osnažuju favorizovanje domaće proizvodnje.

Projekat, po rečima profesora, daje veoma moćan marketinški alat domaćoj privredi.

- Podrška iskazana u velikom interesovanju potrošača uz pozitivnu reakciju trgovinskih lanaca daće dodatni zamah akciji "Stvarano u Srbiji" - naveo je Uskoković. - Primarna korist privrede i potrošača može se sažeti u jednom pojmu, a to je kvalitet proizvoda ili procesa. Svaki segment ocene ima cilj da prepozna domaći proizvod ili sirovinu, oceni kvalitet i složenost procesa, kao i promotivni potencijal. Poštovanje standarda ima cilj da potvrdi kvalitet i bezbednost, dok su parametri vezani za ekologiju neophodni, ne samo kao doprinos očuvanju životne sredine, već i da primenama najboljih dostupnih metoda ukažu na mogućnost stvaranja novih proizvoda iz onih koji su nekada bili klasifikovani kao otpad.

Predstavnici kompanija, čiji proizvodi su nosioci prava na žig, ukazuju da kroz kontinuirano unapređenje procesa proizvodnje i primenu inovacija nastoje da ispune visoke kriterijume kvaliteta i standarda neophodnih da bi se upisali na listu "Čuvarkuća".

- Zadovoljni smo jer smo ušli u krug domaćih firmi koje imaju mogućnost da svoje proizvode zaštite ovim žigom. Za kompaniju koja posluje 25 godina i proizvodi različite vrste čarapa, žig je potvrda uspeha i kvaliteta proizvoda i još jedan adut u borbi sa konkurencijom - izjavio je Nemanja Šošić, direktor kruševačke kompanije "Veritas grup".

Objašnjava da u proizvodnom procesu koriste najsavremenije mašine koje proizvode čarape bez ikakvog otpada što je, kaže, veliki doprinos očuvanju životne sredine, a proizvod dobijen na taj način je udobniji za nošenje.

- Osim pamuka koji je nemoguće proizvesti kod nas, sve prateće sirovine nabavljamo od domaćih proizvođača. Polovina zaposlenih je sa nama od osnivanja firme 1996. i godinama se taj broj stalno povećava. Tim naših dizajnera redovno prati kretanja u modnoj industriji kako bi izašli u susret zahtevima potrošača - rekao je Šošić i podsetio da je "Veritas grupa" uključena i u akciju "Moja prva plata".

Za kompaniju Hipberry and honey immuniser žig "Čuvarkuća" biće vetar u leđa i unaprediće vidljivost na domaćem tržištu.

- Imamo kvalitetan proizvod, ali će promotivna podrška u okviru projekta "Stvarano u Srbiji" doprineti boljem pozicioniranju kako naše kompanije tako i ostalih malih proizvođača - ocenjuje Snežana Đurđević, vlasnica kompanije.

Proizvodi ove porodične firme, po njenim rečima, zasluženo su se upisali na listu "Čuvarkuća" jer su 100 odsto prirodni, stvoreni isključivo od domaćih sirovina i rada, visokokvalitetni i nutritivno veoma bogati. Med stiže iz pčelinjaka valjevskog kraja, imaju vlastitu plantažu šipurka, i cela porodica je uključena u posao.

PODRŠKA TRGOVACA

PROJEKAT "Stvarano u Srbiji" dobio je veliku podršku trgovinskih lanaca "Merkator S", "Delez Srbija", "Univereksport", DIS, "Domaći trgovački lanac" (DTL), "Veropulos Srbija" koji u svojim maloprodajnim objektima promovišu "Čuvarkuće".

SVE I NA "VAJBERU"

ŽIG "Čuvarkuća" dodeljuje se na tri godine proizvodima koji u sastavu imaju 80 odsto domaćih resursa, sa mogućnošću resertifikacije. Odluku o dodeli prava na žig donosi Savet za odlučivanje o pravu korišćenja kolektivnog žiga u kome su stručnjaci iz oblasti tehnologije, marketinga, kreativne industrije, zaštite potrošača i zaštite životne sredine. PKS je pokrenula i vajber-zajednicu "Čuvarkuća - Stvarano u Srbiji" putem koje su dostupne sve relevantne informacije o projektu.

ŽIG POVEĆAO PRODAJU

VEOMA smo ponosni da su, osim privrede, i potrošači prepoznali "Čuvarkuću" kao svoj žig u koji imaju poverenje - rekao je Žarko Malinović, sekretar Udruženja za trgovinu PKS. - Da smo u to sigurni, govore nam i podaci iz trgovinskih lanaca, prema kojima, u zavisnosti od kategorije, proizvodi sa žigom imaju rast prodaje i do 40 odsto.

PKS je zahvalna članicama iz sektora trgovine koje su podržale projekat "Stvarano u Srbiji" i omogućile da proizvodi sa znakom "Čuvarkuća" budu dodatno obeleženi u trgovinama čime se povećava njihova vidljivost i olakšava potrošačima da ih pronađu na rafovima i policama.

Pogledajte više