„Zaga Clothing“ i Galerija Matice srpske u zajedničkom projektu „Partizanka i Fragonar”
NOVOSADSKI brend „Zaga clothing“ i Galerija Matice srpske, prošle godine u maju napravili su modnu kolekciju koja je inspirisana izložbom „Partizanka i Fragonar kolekcije slika Jovanke Broz“.
Sve predmete iz te modne kolekcije radile su osobe sa invaliditetom i upravo je to CSR projekat kojim je ova firma konkurisala za Nacionalnu nagradu Privredne komore Srbije za društveno odgovorno poslovanje „Đorđe Vajfert“.
Modni brendovi, ili kompanije, poput „Zaga clothing“ koje za izradu i šivenje svojih komada angažuju osobe sa invaliditetom direkto učestvuju u njihovoj integraciji u svakodnevni život i industriju. Promovišu inkluzivnost i postavljaju održiv model poslovanja, dok istovremeno pružaju priliku osobama sa invaliditetom da budu finansijski samostalne, kao i da razvijaju sopstvene veštine i učestvuju u radnom okruženju.
- Modne kompanije sa transparentnom proizvodnjom, koje daju prioritet etičkim i održivim proizvodnim praksama često rade sa marginalizovanim zajednicama i pružaju im poštene uslove rada, plate i beneficije. Podržavajući ove kompanije, potrošači mogu pozitivno uticati i na modnu industriju i na društvo u celini - ističe Zagorka Kalentić Marković, osnivač „Zaga clothing“.
Objašnjava da od samog početka brend neguje različitost i inkluzivnost.
Saradnja sa fabrikom Lira
Upravo zbog ovih karakteristika za saradnike u projektu „Partizanka i Fragonar” izabrali su fabriku Lira iz Kikinde koja zapošljava lica sa invaliditetom, koja su za potrebe kompanije šila modnu kolekciju inspirisanu Jovankom Broz. Svaki komad iz ove limitirane kolekcije, ostvarene u saradnji sa Galerijom Matice srpske, nosi oznaku fer proizvoda i njihovo poreklo, materijal, i čitav proces proizvodnje u potpunosti su transparentni.
- Kako se čitav ovaj projekat temelji na očuvanju kulturne baštine, i bavi skretanjem pažnje i očuvanjem zaboravljenih heroja, odluka brenda bila je da učesnici na projektu budu upravo oni čiji životi su po naraciji marginalizovani, i neophodno je skrenuti pažnju na njih, ne samo pomenuti ih, nego im i obezbediti jednako fer prilike za rad, i uslove za isti - dodaje Kalentić Marković.
„Jovanka Broz dovela nove generacije u Galeriju Matice srpske“
Ovaj projekat doveo je u Galeriju Matice srpske generacije koje do sada nisu bile upoznate sa likom i životom Jovanke Broz, a čiji je život izrazito značajan za skoriju istoriju naše zemlje i regiona. Brendu „Zaga clothing“, doneo je još veću podršku i prepoznatljivost kod lokalne zajednice, ali i novu ciljnu grupu koja do sada možda nije bila upoznata sa radom brenda. Publici koja je posetila izložbu, ova integracija mode i umetnosti donela je dodatnu vrednost i pravo na „posedovanje” jednog delića istorije.
Brend „Zaga clothing“ nastao je 2014. godine sa idejom da na lokalnu modnu scenu donese jedinstvene kolekcije inspirisane kulturom, introspekcijom i ličnim doživljajem umetnosti i njenog uticaja na svakodnevicu.
U izradu proizvoda uključeni su tradicionalni zanati i tehnike koje se prenose kroz generacije, kao što je na primer vez, heklanje i štrikanje, uključivanje ovih tehnika u moderan modni dizajn pomaže da se očuvaju stari zanati za buduće generacije.
U proteklih devet godina, brend je rastao od kolekcije majica i ulične mode, do modnog brenda koji u sebi ima elemente poslovnog, elegantnog, i uličnog odnosno svakodnevnog stila.
Na samom početku, komadi su bili dostupni u prodavnicama kolega dizajnera, i koncept prodavnicama koje prodaju proizvode mnoštva dizajnera, danas brend ima svoju prodavnicu u Novom Sadu koja već tri godine uspešno posluje.
Pored matičnog prodajnog prostora, komadi su i dalje dostupni širom Beograda, a od 2019. godine polako ali sigurno komadi se nalaze i na evropskom tržištu. Sve vreme dostupna je i onlajn prodaja putem sajta brenda, koji u svojoj strukturi ima i druge sadržaje kao što je blog. Tokom godina, brend je radio projekte sa Galerijom Matice Srpske, koji su posebno značajni za prepoznatljivost brenda u umetničkom svetu.