UBELEŽI U KALENDAR 14. MART: Saznajte kako da naplatite potraživanja na seminaru u PKS
CENTAR za edukaciju Privredne komore Srbije organizuje 14. marta seminar „Naplata problematičnih potraživanja od domaćih i ino-partnera“.
Specijalno kreiran seminar za direktore privatnih i državnih preduzeća, pravnike, ekonomiste, i predstavnike lokalnih samouprava, biće mesto na kojem će moći da se sazna kako da se, ukoliko do njih dođe, prevaziđu problemi naplate potraživanja i od domaćih i inostranih poslovnih partnera.
O temi seminara „Naplata problematičnih potraživanja od domaćih i ino-partnera“, za Preduzetnik piše Ivana Kovačević, rukovodilac Službe za edukaciju u Privrednoj komori Srbije:
„U privrednom životu privredni subjekti stupaju u poslovne odnose zaključivanjem ugovora, regulisanih zakonima, običajima ili poslovnom praksom, iz koga nastaju poslovni odnosi u koje su privredni subjekti stupili svojom voljom. Pored toga privredni subjekti stupaju u međusobne odnose i kada jedna strana ne ispuni obaveze onako kako je bilo ugovoreno, zbog čega druga ugovorna strana trpi štetu.
Problemi u poslovanju na jednoj teritoriji mogu biti prouzrokovani pre svega eksternim faktorima, globalnom ekonomskom krizom, pritiskom konkurencije usled globalizacije svetskog tržišta, smanjenjem potražnje, depresijacijom valute, otežanim pristupom novim izvorima finansiranja, i drugim problemima, ali i internim, kao što su nedovoljni profiti, nesposobnost da se predvide dramatična kretanja na tržištu, faktor iskustva, nasleđene teškoće ali i namerno izbegavanje plaćanja obaveza...
Imajući u vidu mogućnost dispozitivnog regulisanja poslovnih odnosa, poverilac ima mogućnost, pored sudskog/arbitražnog rešavanja spora i vansudsku naplatu potraživanja koja se može postići mirnim putem. To se najčešće postiže pregovaranjem sa dužnikom, davanjem sredstava obezbeđenja, promenom načina izvršenja obaveze, itd. Naplata potraživanja može da se realizuje i uz dogovor sa drugim poveriocima putem plana reorganizacije u stečaju ili unapred pripremljenog plana reorganizacije. Kada je uzrok neplaćanja potraživanja manipulativno ponašanje dužnika, naplata potraživanja može da se sprovede i putem krivičnog postupka i odgovornosti i ličnom imovinom osnivača i drugih odgovornih lica dužnika.
U poslovnom svetu prilikom naplate potraživanja potrebno je voditi se dvostrukim interesom: važno je naplatiti potraživanje ali i zadržati poslovnog partnera.
Prilikom odabira opcije naplate potraživanja od dužnika neophodno je dobro proceniti mnoge podatke: pre svega uzrok nemogućnosti plaćanja potraživanja, podatake iz finansijskih izveštaja, utvrditi odnos imovine i obaveza dužnika, vrednost non-core imovine, mogućnost nastavka obavljanja delatnosti dužnika, mogućnost diverzifikacije delatnosti dužnika...
Postoje brojni faktori koji olakšavaju i otežavaju naplatu potraživanja kao i izbor praktičnih smernica za adekvatno upravljanje naplatom potraživanja od dužnika.
Adekvatna naplata potraživanja je generalno, posle profitabilnosti, druga najznačajnija mera uspešnosti poslovanja privrednih subjekata. Stoga privredni subjekti u Srbiji imaju dodatnu obavezu da veoma pažljivo vode računa o svom saldu potraživanja i da njima valjano upravljaju, kako sopstvena likvidnost ne bi bila dovedena u pitanje. U razvijenim zemljama sveta, lakše se pristupa važnim informacijama o likvidnosti dužnika. Neke zemlje su ustanovile krivičnu odgovornost vlasnika kompanije i odgovornost za obaveze ličnom imovinom ukoliko ne obelodane podatak, kada je imovina preduzeća manja od obaveza, što daje poveriocima mnogo bolju poziciju ali je istovremeno i značajan ograničavajući faktor za izbegavanje plaćanja obaveza.
Do sada je preduzeto niz mera u Srbiji i okruženju, u cilju rešavanja problema rastućih korporativnih dugova ali, iako su te mere dale određene efekte, problem dugova je samo delimično rešen, pa je postalo neophodno rešavanje ovog pitanja sistematskim i dugoročnim pristupom“.
Teme seminara:
• Osnovni pojmovi naplate potraživanja: značaj naplate potraživanja i značaj zadržavanja poslovnog partnera
• Razlozi nastanka spornih potraživanja
• Načini naplate spornih potraživanja
• Naplata od pravnog lica, odgovornih lica u pravnom licu, naplata kroz krivični postupak, itd.
• Zaštita od rizika naplatepotraživanja; moguće ugovaranje sredstava maksimalnog obezbeđenja
• Provera boniteta kupca iz inostranstva; podaci na osnovu koji se utvrđuje bonitet;
vlasnička struktura; prirod poslovanja; bilans stanja i bilans uspeha; likvidnost; rezultati poslovanja
• Osiguranje potraživanja
• Osnovni rizici: politički, komercijalni, rizici pre isporuke