OTVARAMO VRATA AFRIČKOG TRŽIŠTA: Značajan potencijal za saradnju sa Afrikom i Bliskim Istokom
U USLOVIMA globalne neizvesnosti kojoj je danas izložena svetska ekonomija, potrebno je da kompanije, posebno one koje posluju sa inostranstvom, imaju svest o neophodnosti diversifikacije rizika izlaskom na nova tržišta.
Upravo su region Bliskog istoka i Afrike, posebno Kenije, Angole i Saudijske Arabije, perspektivna tržišta sa velikim poslovnim šansama koje bi domaća preduzeća mogla da iskoriste.
U Privrednoj komori Srbije kažu da ulažu značajne napore na otvaranju novih mogućnosti za plasman roba i usluga naših kompanija na bliskoistočno i afričko tržište.
„Svako tržište zaheva razvijanje poslovnih odnosa sa lokalnim akterima. Često, diplomatska predstavništva Srbije u inostranstvu pružaju značajnu podršku i daju inicijativu razvoju ovih odnosa, što je veoma važno, dok mi, sa svoje strane, pokušavamo da izgradimo kontakte i povećamo prisustvo na važnim manifestacijama kako bismo u budućnosti otvorili vrata domaćim kompanijama“, kaže Vanja Petković iz Centra za Bliski istok i Afriku u Privredne komore Srbije.
Srpske kompanije osvajaju Keniju i Angolu
Razmena sa Kenijom uvećana je tri puta u odnosu na 2019. a samo u prva tri kvartala ove godine iznosila je 11,3 miliona dolara. Prilike za domaće kompanije vide se posebno u oblasti poljoprivrede, prehrambrenoj industriji, građevinarstvu, IT i turizmu.
„S obzirom da postoji interesovanje i srpske i kenijske strane, tokom 2023. planira se poseta naših kompanija Keniji“, najavio je Petković.
Početkom prošle godine PKS je potpisala Memorandum o razumevanju sa Privrednom komorom Angole. Razmena sa Angolom je prevazišla četiri miliona dolara do septembra ove godine i veća je za 2,5 miliona u odnosu na ukupnu razmenu za celu 2021. godinu.
Prošlu godinu obeležilo je i nekoliko novih izvoznika na ovo tržište pa je tako srpska "Nelt grupa", posredstvom svoje kompanije Nelt LDA, otvorila fabriku slatkiša u Angoli.
Novo tržište - Saudijska Arabija
Saudijska Arabija predstavlja veoma veliko tržište, zavisno od uvoza voća, povrća i drugih prehrambenih proizvoda, nudi značajne poslovne prilike, koje još uvek nisu u dovoljnoj meri iskorišćene od strane srpskih kompanija.
„U poslednje vreme Saudijska Arabija se značajno otvara za saradnju sa mnogim državama. Neke domaće kompanije su ovu priliku iskoristile i uspele da se probiju na ovom tržištu“, kaže Petković i ističe da će u fokusu Privredne komore Srbije u narednoj godini biti i povezivanje srpskih preduzeća sa kompanijama u Saudijskoj Arabiji.