ODGOVORNIM POSLOVANJEM DO STRANOG PARTNERA: Šta su ciljevi održivog razvoja i zašto su važni za svako preduzeće
VIŠE od 90 odsto svetske populacije nije upoznato sa globalnim ciljevima održivog razvoja, niti svesno da se ostvarivanjem tih ciljeva, zapravo, utiče na njihovo zdravlje, sreću, život dostojan čoveka i blagostanje čovečanstva i životne sredine u celini.
Kompanije koje se smatraju održivim, odgovornim, i preduzećima budućnosti, svoju strategiju zasnivaju na minimizaciji potrošnje energije i sirovina u proizvodnji, projektovanju proizvoda sa dužim vekom trajanja i pogodnim za popravku ili ponovnu upotrebu, primenjujući savremene eko-inovativne poslovne modele.
Kako da „mali“ na primeru velikih preduzeća, kojima je to i zakonska obaveza, postepeno u svoje poslovanje uvode principe održivosti, zašto je to važno i kako da im veliki poslovni sistemi u tome pomognu, objašnjava Dušan Stokić, rukovodilac Centra za životnu sredinu, tehničke propise, kvalitet i društvenu odgovornost PKS:
„Mala preduzeća imaju dobar motiv da, ukoliko žele da postanu deo dobavljačkog lanca nekog velikog sistema, postepeno, ali sistemski, u svoje poslovanje ugrađuju principe održivosti. To će dodatno doprineti i njihovoj vidljivosti na tržištu, većoj konkurentnosti, boljem imidžu, ali i lojalnosti i zadovoljstvu zaposlenih“.
Najbolji način za to je, kaže, da od 17 ciljeva održivog razvoja odaberu nekoliko prioritetnih za njihovo poslovanje i primenom međunarodno priznatih standarda i alata održivosti, definišu svoje specifične ciljeve, potrebne resurse i ove elemente ugrade neposredno u svoje procese, strateška dokumenta i svakodnevno poslovanje.
Velike kompanije mogu svojim projektima i primerima dobre prakse da daju podsticaj ili čak da uslove „male“ da i oni primene slične principe.
„Najbolji primeri, kojih smo i mi u PKS bili svedoci, vezuju se za investicije u energetsku i sirovinsku efikasnost, ulaganje u stručno usavršavanje zaposlenih u oblasti digitalizacije, pomoć lokalnoj zajednici za rešavanje gorućih problema (životna sredina, vodosnabdevanje...), podrška mladima za razvoj preduzetničkih ideja i startap preduzeća, transparentnost rada kroz objavljivanje podataka o poslovnim rezultatima, uticaju na životnu sredinu i socijalnim aspektima…“, navodi Stokić.
Mnoge organizacije daju slobodu svojim zaposlenima da predlože ideju za volontersku akciju pružajući mogućnost da se određeni broj radnih sati godišnje iskoristi da se pokrene ili reši neko važno pitanje u lokalnoj zajednici...
PKS
U PRIVREDNOJ komori Srbije, održivo i odgovorno poslovanje se promoviše kroz tradicionalnu Nacionalnu nagradu za društveno-odgovorno poslovanje „Đorđe Vajfert”, proteklih 16 godina učestvovalo je više od 400 kompanija, zatim, kroz brojne aktivnosti Saveta za DOP, kao i kroz raznovrsne edukativne, stručne skupove, publikacije...