PRVI KORAK - UDRUŽIVANJE I POŠTOVANJE STANDARDA: Kako postati dobavljač velikih sistema

V. N.

26. 11. 2021. u 10:17

NAJVEĆI deo srpske privrede, više od 99 odsto, čine mikro, mala i srednja preduzeća i preduzetnici, koji obezbeđuju gotovo dve trećine radnih mesta u zemlji.

Foto PKS

Značaj velikih domaćih i inostranih kompanija za rast ekonomije je nesporan ali bi se njihovim povezivanjem sa MMSPP značajno uticalo na razvoj srpske privrede.

Da bi potencijalni dobavljač uopšte dospeo u poziciju da uđe u proces selekcije od strane velikih sistema, mora ispuniti ključni preduslov - da dokaže budućem kupcu sigurnost svog poslovanja.

Velike kompanije od svojih dobavljača očekuju kvalitet robe, poštovanje dogovorenih rokova, visok stepen stručnosti, usklađenost proizvoda sa zahtevima tržišta, potrošačkim navikama i ekološkim standardima i primenu sertifikovanog procesa upravljanja kvalitetom.

Mala preduzeća, s druge strane, očekuje poštenu, poverljivu i dugoročnu saradnju, redovno izmirenje obaveza i poštovanje ugovora o snabdevanju, a ponajviše perspektivu budućeg razvoja.

Veliki „igrači“ traže dobavljače u Srbiji

Jedna od posledica pandemije korona virusa je povećanje broja upita za dobavljačima u Srbiji i regionu. Razlog za to je, prema rečima Ane Raičević, sekretara Udruženja za metalsku i elektro industriju PKS, promenjena filozofija upravljanja lancima snabdevanja i okretanje internacionalnih kompanija ka bližim tržištima.

„Međunarodne kompanije sve češće donose strateške odluke da fokus za pronalaženja dobavljača preusmeravaju ka evropskim zemljama“, ističe Raičevićeva.

Uspostavljanje i unapređenje ekonomske saradnje privrede sa inostranstvom, kao i promovisanje privrednog potencijala naše zemlje, jedan je od glavnih fokusa Privredne komore Srbije.

Zato je početkom 2015. godine i razvijena usluga “Dan dobavljača”. Prema rečima Raičevićeve, ova usluga PKS predstavlja veliku šansu za mala i srednja privredna društva registrovana u Srbiji da se sretnu sa svetski poznatim brendovima.

Ane Raičević, Foto PKS

Kako postati karika u lancu dobavljača

Proces započinje upitom kompanije zainteresovane da pronađe dobavljače u Srbiji. Kada je reč o metalskoj i elektroindustriji, najčešće u domenu izrade ili dorade i konačne obrade proizvoda.

Stručna služba PKS, zatim, komunicira sa kompanijom i traži precizne podatake, poput tehničkih crteža, specifikacija, i drugih neophodnih materijala na osnovu kojih se preciznije određuje tehnološki profil potencijalnih dobavljača.

Pravi se prvi odabir firmi iz Srbije koje odgovaraju zahtevima potencijalnog partnera.

Nakon toga, sledi komunikacija sa izabranom ciljnom grupom potencijalnih dobavljača-proizvođača, izrada upitnika i distribucija potencijalnim dobavljačima, posle čega se ceo paket informacija dostavlja velikoj kompaniji na osnovu kojeg ta kompanija bira ona preduzeća iz Srbije sa kojima želi da se sretne i detaljnije razgovara o potencijalnoj saradnji.

Poslednji korak ove usluge podrazumeva jednodnevnu manifestaciju „Dan dobavljača“ u okviru koje PKS organizuje B2B sastanke između predstavnika inostrane kompanije i odabranih firmi, i posetu proizvodnim pogonima unapred izabranih domaćih preduzeća.

Dušan Stokić, Foto PKS

Poštovanje standarda i procedura

Dušan Stokić, rukovodilac Centra za životnu sredinu, tehničke propise, kvalitet i društvenu odgovornost u PKS, objašnjava da kada je reč o mikro, malim i srednjim privrednim društvima, u poslovnoj praksi je često slučaj da velike kompanije, pored poznatih međunarodnih standarda, kao uslov za sticanje statusa dobavljača postavljaju i primenu korporativnih standarda i procedura, koji mogu da budu još rigorozniji od međunarodnih.

„Tek nakon ispunjenja svih ovih zahteva i sprovedene eksterne provere u svim aspektima poslovanja MMSPD će dobiti šansu da postane dobavljač nekog velikog sistema“, ukazuje Stokić .

* * * * * * * *

„Danu dobavljača“

ZAHVALjUJUĆI „Danu dobavljača“ veliki broj naših firmi je imao mogućnost da se sastane, a pojedine i uspostave saradnju, sa velikim multinacionalnim kompanijama kao što su „Simens“, Rosteh-Avtovaz-Kamaz, Eberspacher, „Cumtobel“, Liebherr, Spectro-Ametek, Possehl...

* * * * * * * *

Korist za preduzeća:

• kombinovani efekat standarda menadžmenta kvaliteta i standarda proizvodnje/ispitivanja, dovodi do stabilnog i održivog povećanja proizvodnje

• ekonomske koristi - doprinos standarda u ukupnom profitu kompanija varira od 0,15 - 5,0% ukupnih godišnjih prihoda od proda

• ekološke koristi – ušteda troškova zbrinjavanja otpada...

• bolja kontrola ulaznih sirovina i finalnih proizvoda

• ušteda nabavke sirovina (i do 30%), ako se nabavljaju standardizovane sirovine

• optimizacija vremena projektovanja i skraćivanja vremena plasmana proizvoda

* * * * * * * *

Usluge PKS u oblasti standarda:

• Info-centri za besplatno pretraživanje i čitanje standarda u regionalnim privrednim komorama u šest gradova Srbije – Subotici, Novom Sadu, Valjevu, Zaječaru, Kragujevcu i Nišu.

• Stručno-savetodavna pomoć u identifikovanju tehničkih propisa i standarda relevantnih za proizvode i poslovanje.

• Pomoć i podrška MSP sektoru kroz standardizovano uputstvo „Kako do akreditovane sertifikacije?“

• Usvajanje srpskih (SRPS) standarda na osvnovu prenošenja međunarodnih i evropskih standarda u Nacionalnim tehničkim komitetima.

• Zastupanje stavova biznis zajednice, razvoj i donošenje standarda iz oblasti životne sredine u Međunarodnoj komisiji i kontinuirano informisanje privrednih subjekata.

Pogledajte više