NOVE KASE I RAČUNI, BEZ NOVIH TROŠKOVA: Privredna komora Srbije vodi vas kroz proces e-Fiskalizacije

В.Н. 30. 09. 2021. u 17:40

ŠEST milijardi dinara biće izdvojeno iz budžeta za subvencionisanje privrednika i pokrivanje troškova primene novog modela fiskalizacije.

Novi sistem donosi uštede privredi od 10 miliona evra: Dragana Marković direktorka Poreske uprave, Siniša Mali, ministar finansija i predstavnici PKS Mihailo Vesović i Žarko Malinović, Foto Arhiva

Od 1. novembra počinje prelazni period za prilagođavanje privrede i traje do 30. aprila 2022. godine, do kada svi moraju da pređu na novi model.

U tom periodu poreski obveznici će postepeno da prelaze na novi model fiskalizacije. On podrazumeva korišćenje elektronoskog fiskalnog uređaja, putem kojeg će korisnici biti povezani sa Poreskom upravom.

Foto Arhiva

Neće biti dodatnih troškova za privrednike prilikom uvođenja sistema, a novac za nabavku neophodnog uređaja biće direktno uplaćivan svakom poreskom obvezniku na račun u banci.

- Zahtev privrede je bio da uvedemo prelazni period gde paralelno postoje i stari i novi sistem kako bi se korisnici uhodali. Šest meseci je period koji su privrednici tražili i mi ćemo ga obezbediti. To je dovoljan rok da se sve aktivnosti sprovedu do kraja - izjavio je ranije Siniša Mali, ministar finansija na predstavljanju novog sistema izdavanja fiskalnih računa u Privrednoj komori Srbije.

Od 1. oktobra putem portala Poreske uprave e-porezi, poreski obveznici će moći da prijavljuju lokacije svojih objekata u kojima obavljaju delatnost za koju je neophodno posedovanje fiskalnog uređaja. Od 15. oktobra, privrednici će preko sajta Poreske uprave moći da se prijavljuju za državne subvencije. Rok do kada će moći da se prijave je kraj januara sledeće godine.

Od 1. novembra svi oni koji su izvršili prijavu ovih lokacija dobiće u poreskom sandučetu na portalu E-porezi elektronski poziv za prijavu za dobijanje bezbednosnih elemenata koje će Poreska uprava deliti besplatno.

Borba protiv sive ekonomije

Predstavnici drumskog saobraćaja kažu da je njihov sektor vrlo specifičan i da se prvi put susreću sa fiskalizacijom. Pozdravljaju ceo proces, ističući da je novi model koji uvodi dodatnu fiskalnu disciplinu put ka smanjenju sive zone u oblasti drumskog prevoza putnika.

Aleksandar Ivanović, pomoćnik direktora u „Niš ekspresu“ za tržište Beograda, navodi da se razgovara sa Ministarstvom finansija o načinu kako će se fiskalizacija obavljati kada je reč o međunarodnom transportu putnika.

„Niš ekspres" se zalaže za fiskalizaciju jer je to način da se smanji nivo sive ekonomije koja postoji u sektoru drumskog saobraćaja. Budući da je za prevoznike fiskalizacija novina, u stalnom smo kontaktu sa Ministarstvom kako bismo se upoznali sa načinom primene fiskalizacije i u međunarodnom transportu“, kaže Ivanović.

Snažan iskorak pravimo zajedno

Direktorka Poreske uprave Dragana Marković pozvala je privrednike da aktivnim učešćem doprinesu uspešnom i blagovremenom uvođenju novog modela fiskalizacije u Srbiji.

- Time ćemo zajedno napraviti snažan iskorak u borbi protiv sive ekonomije i u opštem uređenju zajednice kroz poštovanje propisa - rekla je Markovićeva.

Sastanci i vebinari za privrednike

Privredna komora Srbije redovno organizuje sastanke sa firmama kako bi se što bolje informisali o novom modelu fiskalizacije koji će, prema rečima Mihaila Vesovića, direktora Sektora za strateške analize i internacionalizaciju PKS, doneti privredi godišnje uštede od oko 10 miliona evra.

Foto Shutterstock

Šta podrazumeva novi model fiskalizacije?

NOVI model fiskalizacije podrazumeva korišćenje elektronskog fiskalnog uređaja, putem kojeg će obveznik fiskalizacije u trenutku prometa na malo, uključujući i primljeni avans za budući promet na malo, izdavati fiskalni račun sa QR kodom. Elektronski fiskalni uređaj osim kase, može da bude i računar, tablet, mobilni telefon. Svaki fiskalni uređaj će se sastojati od elemenata čiju upotrebu odobrava Poreska uprava. Ti elementi su procesor fiskalnih računa (PFR), koji može biti lokalni (LPFR) ili virtuelni (VPFR) i elektronski sistem za izdavanje fiskalnih računa (ESIR). Uređaj treba da sadrži i bezbednosni element koji izdaje Poreska uprava, i koji može biti u formi kartice (u slučaju LPFR) ili u formi fajla (u slučaju VPFR). Obvezniku fiskalizacije ostavljena je mogućnost da, ukoliko ima kapaciteta, samostalno razvija i implementira uređaj za potrebe svog poslovanja, koji Poreska uprava odobrava pre početka korišćenja.

Koji fiskalni uređaj da izaberem?

PORESKI obveznici imaju na raspolaganju širok dijapazon mogućih uređaja. U skladu sa svojim poslovnim potrebama, poreski obveznik se može opredeliti kako za hardverski fiskalni uređaj - kasa, tablet, mobilni telefon, tako i za kombinaciju hardverskih i softverskih komponenti uređaja.

Poreski obveznici sa malom frekvencijom izdavanja fiskalnih računa po danu, se mogu, na primer, opredeliti za rešenje koje podrazumeva tablet, na kome treba instalirati softver za kasu, lokalni procesor fiskalnih računa, kao i bezbednosni element. Potreban je i običan ili termalni štampač. Fiskalni obveznik može da koristi postojeći, ali nadograđen fiskalni uređaj, ukoliko je kao takav dobio odobrenje Poreske uprave. Na takav uređaj je neophodno instalirati novi hardverski ili softverski lokalni procesor fiskalnih računa, kao i bezbednosni element u vidu kartice ili fajla. Ukoliko obveznik nabavi potpuno novi uređaj, u kome se već nalazi softverski ili hardverski procesor i integrisani štampač, onda mu je neophodan još samo bezbednosni element.

Takođe, poreski obveznik može da koristi potpuno običan ili termalni štampač. Važno je da ima mogućnost da štampa račun sa QR kodom.

Kada treba da koristim virtuelni PFR?

VIRTUELNI PFR je softver koji se nalazi na serveru Poreske uprave i koji je besplatan za korišćenje. Poreski obveznik ima mogućnost da koristi virtuelni PFR samostalno isključivo u onlajn prodaji, dok u maloprodaji u objektu ima mogućnost da koristi virtuelni PFR uz obavezu da ima minimalno jedan LPFR po prodajnom objektu. Za virtuelni PFR bezbednosni element je fajl koji se dobija preko portala Poreske uprave e-porezi i koji je jedinstven za svaki virtuelni PFR.

Da li mogu da izdajem račune i prilikom prekida internet veze?

DA, račune je moguće izdavati i kada postoji prekid internet veze, što je i zakonska obaveza. U skladu sa zakonom, izuzev u slučaju onlajn prodaje, poreski obveznici su u obavezi da imaju najmanje jedan lokalni procesor fiskalnih računa po prodajnom objektu. On će beležiti i elektronski potpisivati sve obavljene transakcije do momenta ponovnog uspostavljanja internet veze.

Da li je neophodno defiskalizovati stari fiskalni uređaj?

DEFISKALIZACIJA starih fiskalnih uređaja neće biti neophodna, već će biti automatski izvršena povezivanjem novih fiskalnih uređaja sa serverom u Poreskoj upravi i stavljanje starih uređaja van funkcije.

Svaki građanin inspektor

Proizvođač fiskalnih kasa, kompanija HCP iz Kruševca, svoje proizvode izvozi u 16 zemalja. Milomir Tošić, direktor preduzeća, kaže da za razliku od prethodnih sistema fiskalizacije, novi model predstavlja značajan iskorak i unapređenje celog sistema.

- Nadam se da će svaki građanim postati poreski inspektor i tako omogućiti da siva ekonomija nestane. Takođe, da nađemo način da privreda i oni koji plaćaju porez ne trpe, jer mnogi pokušavaju da izbegnu tu obavezu, a ovaj sistem smanjuje na najmanji procenat mogućnost zloupotrebe - kaže Tošić.

* * * * * * * *

Uštede

TROŠKOVI za privrednike će biti smanjeni u delu izdataka za štampanje kontrolnih traka za fiskalne račune, čuvanje kontrolnih traka, obavezni godišnji servis fiskalnih uređaja, za GPRS prenos podataka dnevnog izveštaja.

* * * * * * * *

PET NEOPHODNIH KORAKA ZA E-FISKALIZACIJU:

1. Od 1. oktobra 2021. godine obveznik fiskalizacije na portalu Poreske uprave e-porezi popunjava prijavu svojih poslovnih jedinica/prodajnih objekata.

2. Obveznik fiskalizacije dobija Uputstvo za uvođenje u fiskalizaciju u poresko sanduče na portalu e-porezi. Autorizovane osobe obveznika fiskalizacije se prijavljuju na portal e-porezi pomoću kvalifikovanog sertifikata, biraju PIB obveznika za kojeg žele da vide pozivnu poruku i  direktno sa portala e-porezi se prijavljuju na Servis za poreske obveznike (e-fiskalizacija).

3. Preko e-fiskalizacije, autorizovane osobe traže izradu bezbednosnih elemenata za određeni PIB i određeni poslovni prostor koji su prijavili. Autorizovana osoba takođe može da naznači ime, prezime i broj lične karte ili pasoša osobe koju ovlašćuje za preuzimanje bezbednosnih elemenata. Zahtev se automatski odobrava, ali u određenim slučajevima neophodno je da ga pregleda i odobri službenik za uvođenje obveznika u fiskalizaciju. Važno je da obveznik naruči bezbednosni element kada je spreman za e-fiskalizaciju, odnosno kada zna koji fiskalni uređaj će koristiti.

4. Bezbednosni elementi u vidu pametne kartice se personalizuju i autorizovana osoba dobija obaveštenje o izrađenom bezbednosnom elementu koji će biti na raspolaganju za preuzimanje na šalteru „Vaš poreznik“ u nadležnoj filijali Poreske uprave. Ukoliko je bezbednosni element u vidu fajla, on se automatski šalje u poresko sanduče gde će obveznik imati instrukcije za njegovo preuzimanje.

5. Nakon što obveznik preuzme bezbednosni element, ubacuje ga u uređaj i vrši se automatsko povezivanje sa Poreskom upravom, čime završava proces efiskalizacije.

* * * * * * * * *

FISKALIZACIJA

    osamdeset mahom domaćih softverskih kompanija testira svoje programe namenjene obveznicima fiskalizacije. Očekuje se i da mobilni operateri predstave svoje ponude na tržištu

Izmene  Zakona o fiskalizaciji trebalo bi da se nađu u Skupštini u prvoj nedelji oktobra.

Sve informacije na portalu budiefiskalizovan.gov.rs

Sto evra po prodajnom mestu i sto evra po fiskalnom uređaju dobijaju privrednici.

Oni koji nisu u sistemu PDV dobiće za 20 odsto veću subvenciju za kase zbog nemogućnosti da iskoriste ulazni PDV.

Pogledajte više