GLUMCIMA ŠAPUĆE I IZ KREVETA: Jedan od najboljih suflera u Srbiji, Aleksandar Vuković, već 24 godine radi u teatru u Kruševcu

С. БАБОВИЋ 19. 03. 2021. u 14:00

ALEKSANDAR Vuković jedan je od najboljih suflera u Srbiji. Za 24 godine rada u poznatom Kruševačkom pozorištu do sada je "došaptavao" u više od 150 drama i jedini u celom teatru sve tekstove zna napamet. Ali, nije samo sakriven iza zavese radio brojne predstave. Bilo je i onih kada su ga, kako kaže, "ubacili" i u krevet koji je bio deo scenografije.

Foto S. Babović

Iako je među glumcima na dobrom glasu, o tajnama neobičnog zanata, koji je mnogo više od podrške glumcima, kada na sceni zaborave tekst ili dožive kreativnu blokadu, prvi put govori za medije.

- Da me je neko pitao u srednjoj školi da li bi ti radio u pozorištu, rekao bih: "Taman posla" - priča, za "Novosti", Aleksandar Vuković. - Zvuči čudno, budući da sam odrastao iza kulisa. Otac Milija, koji je preminuo prošle godine, bio je prvak našeg teatra. Majka, Dušica je decenijama bila sufler, a kasnije inspicijent. Ipak, pre više od dve decenije, rešio sam da se okušam. I nisam se pokajao.

Sufler je, kako nam priča, mnogo više od stručnog "šaptača" teksta. Uključen je u kreiranje predstave od prvog dana: pomaže glumcima da savladaju tekst tokom desetak dana čitajućih proba kada se on i "štrihuje" jer se ubacuju ili izbacuju neki elementi, a sufler mora da odradi i "štrih" za sve glumce u predstavi posle čega sa njima prelazi na mizanscenske probe.

- Tu već sufler postaje podrška i režiseru, koji organizuje "saobraćaj" na sceni. A, budući da je glumcima teško da u tom kratkotrajnom periodu nauče tekst, dok istovremeno "vežbaju" i kretanje na "daskama", ponovo sam tu da im pomognem - otkriva nam Vuković. - Tako sufler i pre premijere mora da naizust nauči sve uloge u predstavi. Kada počnu izvođenja, podrazumeva se da je i tu sufler potreban, da pripomogne ako zatreba.

KAD SU TATU "UBILI" NA SCENI

MOJ prvi odlazak u pozorište bio je u ranom detinjstvu, na predstavu u kojoj je tata igrao Kraljević Marka - priča kroz smeh Aleksandar Vuković. - Kada ga je "ubio" Musa Kesedžija, toliko sam vrištao sa balkona, da su hteli da prekinu predstavu. Vikao sam: "Zašto si mi ubio tatu"? Jedva su me umirili. Nikada to neću zaboraviti...

Nije dovoljno da se samo poznaje drama. Aleksandar Vuković zna u najrazličitije artikulacije, visinu i boju glasa pri svakoj od glumačkih performansi. Koliko to dobro radi, najbolje svedoče sagovornici "Novosti" koji su nam preneli da je Aleksandar toliko poštovan u svojoj branši, da je bilo situacija da poznati glumci koje angažuje kruševački teatar ne žele da počnu predstavu bez njega. Sarađivao je sa mnogobrojnim velikanima srpskog glumišta, poput Đuze Stojiljkovića, Nikole Simića, Seke Sablić, Ivana Bekjareva, Ljiljane Stjepanović, Branislava Cige Jerinića, Milorada Mandića Mande, Milene Dravić...

Foto S. Babović

- Ima, naravno, mnogo anegdota, ali rado se sećam jedne na Sterijinom pozorju sa velikim Predragom Ejdusom, na sceni SNP u Novom Sadu - nastavlja Vuković. - Ma uzalud sam pokušavao da mu "dobacim" tekst. Uopšte nije reagovao! Sa partnerkom je uspeo da prevaziđe brzo tu situaciju i nakon predstave prišao sam i rekao mu: "Peco, bacao sam vam tekst, niste me čuli." A on mi odgovara: "Jao sine, pa ne čujem na levo uvo."

Svaka nova predstava, kaže, novo je iskustvo. Prvo, međutim, nikada neće zaboraviti.

- Reč je o predstavi "Ćelava pevačica" u kojoj su igrali Saša Petronijević, Goran Šušljik, Janoš Tot, moj otac Milija i slavna Milena Dravić - priseća se Vuković. - Kada sam pročitao podelu za svoj prvi zvaničan angažman u pozorištu i na tom spisku video Milenu, noge su mi se odsekle. Tokom čitajućih proba, samo sam sedeo i gledao u nju. Ali, sve je kasnije na sceni ispalo odlično.

I rad sa decom, dodaje, jednako je zahtevan, jer su ona najstroži kritičari. Mnogo je više promena scena, sufliranja su intenzivnija.

Odnedavno, Aleksandar radi kao inspicijent.

- To je ključna karika između svih učesnika u predstavi. Inspicijent proverava da li je sve spremno, da li su glumci obučeni i našminkani, da li je rekviziter sve postavio, tehnika odradila svoj deo posla i tokom predstave sve vreme "kontroliše" izvođenje - objašnjava Vuković. - Ipak, čini mi se da je za nijansu manje zahtevniji nego posao suflera.

Ponude da radi u pozorištima u drugim gradovima nije prihvatio. Svedoči da mu je želja da ostane u rodnom gradu, u teatru koji je njegova druga kuća.

- Otac je tu radio od 1973. do pre šest godina, ali i po odlasku u penziju. A majka, od 1984. do ove godine, tako da nastavljam njihovim koracima - kaže nam Vuković. - Moja je porodica ovde, ne bih ni za šta menjao moje Kruševačko pozorište.

RASADNIK VRSNIH GLUMACA

KRUŠEVAC ima Trg glumaca, gde su podignute biste velikim kruševačkim umetnicima. A, prema nekim podacima samo od 1997. do 2012. čak 116 kruševačkih maturanata upisalo je neki smer na Fakultetu dramskih umetnosti. I odranije, Kruševac je poznat kao rasadnik vrsnih glumaca. U njemu su ponikli Taško Načić, Radmila Savićević, Miodrag Petrović Čkalja, Milan Puzić,Đuza Stojiljković, Bata Paskaljević, Ljubinka Bobić, Radmila Živković, Vojin Ćetković, Sergej, Branislav i Tomislav Trifunović, Radoš Bajić, Marko Živić, Nataša Šolak Tapušković,kao i mnogobrojni reditelji, scenografi, scenaristi...

Pogledajte više