MEĐUPOLNE U LEKCIJU UPISAO ZAKON: Različiti uglovi gledanja na definicije u novom udžbeniku za biologiju za osmi razred osnovne škole

Љ. БЕГЕНИШИЋ 16. 03. 2021. u 10:00

UDžBENIK iz biologije za osmi razred, koji će od septembra biti korišćen u nastavi, svojim sadržajem doprinosi ostvarivanju principa i ciljeva obrazovanja i vaspitanja propisanih zakonom. Svi primeri i slike adekvatni su uzrastu dece i u skladu sa osnovnim tekstom.

Ilustracija/ Foto I. Marinković

Javnost ovim udžbenicima prilazi bez kritičkog mišljenja, a mi moramo poštovati članove Zakona o osnovama obrazovanja i vaspitanja koji definišu ciljeve i ishode obrazovanja.

U Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, koji odobrava rukopise školskih knjiga, ovako pojašnjavaju kako je i zašto odobren udžbenik iz biologije za osmake u kom se u lekciji "Polni i rodni identitet", između ostalog, navodi i da "vremenom svako od nas razvija svoj osećaj pripadnosti muškom ili ženskom rodu", čime se praktično sugeriše osmacima da sami mogu određivati rod i pol.

U udžbeniku koji je izazvao zaprepašćenje nastavnika i roditelja koji su ga prelistali, navedeno je i da postoje osobe muškog i ženskog pola, ali i međupolne osobe. U njemu se tvrdi i da je ovakvih osoba više nego riđokosih. Rodno nabrajanje upotpunjava se transrodnim i rodno neutralnim osobama, a potcrtava se i da "društvo nameće da rod i pol moraju da se podudaraju".

NISMO IZMISLILI RAZLIKE

POVODOM pisanja "Novosti" o novom udžbeniku reagovao je i Predrag Azdejković, u ime Gej-lezbijskog info-centra, koji je naveo da su udžbenici zasnovani na naučnim činjenicama i da u navedenim primerima ništa nije netačno, a kamoli protivustavno i protivzakonito, kao što to tvrdi Miša Đurković iz Instituta za evropske studije. Prema mišljenju Azdejkovića, nema govora o "uvredi i grubom nametanju tuđeg pogleda na svet":

- Homoseksualne, biseksualne, transrodne, transseksualne, međupolne, odnosno interseks osobe - postoje. To što mi nismo o njima učili u školi ne znači da ne postoje i da su izmišljene u periodu od kada smo mi završili školovanje do danas.

Udžbenik je izdala izdavačka kuća "Klet" u kojoj kažu da su "napadnuti", ovoga puta na planu sadržaja udžbenika "Biologija 8".

- Potrebno je pogledati zvanični Program nastave i učenja, kojim Ministarstvo prosvete propisuje sadržaje udžbenika kao i ishode koje svaki učenik treba da dostigne. Ovaj akt razrađuje i način na koji se ti ishodi ostvaruju. Dakle, svi udžbenici na tržištu moraju sadržati navedeno da bi od države dobili licencu za upotrebu u školi - navodi autorsko-urednički tim ove kuće, koji čine dr Goran Korićanac, dr Ana Đorđević, mr Vesna Albijanić i urednik Krsta Popovski.

Oni odbijaju optužbu da promovišu homoseksualnost i uvode pojam interseksualnosti:

- Nijedna od ovih optužbi ne stoji, u potpunosti smo odgovorili na zahteve Programa nastave i učenja.

Ista materija u udžbeniku za biologiju za osmi razred, autora Ane Paunović, Maje Srdić i Tamare Bajčete, u izdanju Zavoda za izdavanje udžbenika, predstavljena je takođe shodno obaveznim smernicama Ministarstva, ali, čini se, sa više naučne pažnje i razumevanja.

- Autori udžbenika rukovode se naučno prihvaćenim stavovima i činjenicama, i pritom su obavezni da poštuju sve programske zahteve - objašnjava Bajčeta. - U pisanju udžbenika i oblikovanju sadržaja lekcije u kojoj se, između ostalog, govori i o polnom i rodnom identitetu, rukovodili smo se idejom da je potrebno navesti samo elementarne pojmove i definicije. Bile smo vrlo oprezne prilikom uvođenja novih pojmova, jer ni nastavnici, a ni učenici do sada nisu imali prilike da se s njima upoznaju u udžbenicima.

Naša sagovornica ocenjuje da je pre uvođenja ovakvih tema u program bilo neophodno sprovesti dublju analizu u kojoj bi učestvovala stručna javnost. Neophodno je, kako ističe, učešće psihologa, pedagoga i sociologa. Na taj način bi se izbeglo da se pojedini stavovi autora dovedu u pitanje.

DEFINICIJE ZA ĐAKE

DA se programski zahtevi Ministarstva prosvete moraju poštovati, kažu nam i u Zavodu za izdavanje udžbenika. U njihovom udžbeniku iz biologije za osmi razred, u lekciji pod nazivom "Biološki smisao adolescencije" đacima je objašnjeno da je pol skup morfoloških, anatomskih i fizioloških osobina, a rodni identitet je način na koji se pojedinac identifikuje sa rodnim kategorijama.

Pogledajte više