OSMAKE UČE O MEĐUPOLNIM OSOBAMA: Novi udžbenik biologije šokirao brojne roditelje, nastavnike i stručnu javnost
ĐACI koji će sledeće školske godine krenuti u 8. razred biće prva generacija koja će časove biologije pohađati po novom programu. Ovih dana postali su dostupni javnosti novi udžbenici biologije za 8. razred u izdanju izdavačke kuće Klett.
Pojedini prosvetari i roditelji koji su ih prelistali bili su šokirani sadržajem lekcije "Polni i rodni identitet", u kojoj se, prema njihovom mišljenju, deci pogrešno predstavlja ova osetljiva tema.
Nastavnici koji su se javili našoj redakciji skreću pažnju da se u lekciji gde se objašnjava rodni identitet između ostalog navodi da "vremenom svako od nas razvija svoj osećaj pripadnosti muškom ili ženskom rodu to jest rodni identitet, te da se rod i pol ne moraju nužno poklapati kod svake osobe".
Budući osmaci će, kada je reč o polnom identitetu, učiti i da postoje osobe muškog pola, osobe ženskog pola i međupolne osobe. Navodi se da je međupolnost relativno česta i da međupolnih osoba ima "više nego na primer riđokosih".
A u delu koji objašnjava "rodni identitet" kaže se da postoje osobe muškog pola, osobe ženskog pola, transrodne osobe i rodno neutralne osobe.
Na mestu gde se govori o diskriminaciji, navedeno je da "nam društvo često nameće da rod i pol moraju da se podudaraju".
U udžbeniku ima i saveta: "Adolescencija je vreme u kome sebi treba dati vremena i sasvim je u redu ako si zbunjen/a, ako se još ne pronalaziš. Proći će još nekoliko godina dok ne uspeš sebi da razjasniš šta zaista želiš i šta osećaš. Zato treba da razgovaraš sa nekim starijim i iskusnijim... Psiholog je dobar izbor."
- Ovaj sadržaj je najgrublja uvreda i grubo nametanje tuđeg pogleda na svet našoj deci.
Ovo kažu sagovornici "Novosti", koji ocenjuju da se pod vidom poziva na toleranciju deci nameće učenje koje se najgrublje kosi sa našom tradicijom i verom.
Jedan nastavnik biologije, koji nije želeo da mu pominjemo ime, smatra da se protiv ovakvog nametanja svako treba boriti na svoj način.
- Ja ovu lekciju neću da predajem. Preskočiću je. I to je moj način borbe. Svako treba da ustane na svoj način, a ne da stalno čeka da neko drugi nešto uradi - navodi naš sagovornik.
Miša Đurković, naučni savetnik u Institutu za evropske studije, kaže da je ovaj udžbenik direktno suprotan Ustavu i zakonima države Srbije i za njegovo puštanje u škole treba da odgovara onaj ko je odobrio njegovu upotrebu, dakle Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
- Ovo nije prvi put da Klett promoviše protivzakonske i po ovu državu i narod štetne udžbenike, a da pri tome ima skoro pa monopolski položaj - upozorava Đurković. - Ovo je još jedan dokaz da ceo sistem izdavanja i nabavke udžbenika treba preispitati i vratiti pod državnu kontrolu tamo gde je očigledno zacarila korupcija i sistemsko ideološko podrivanje osnovnih vrednosti kao što je porodica.
Prema njegovom mišljenju, ovo je primer i kako se na mala vrata uvodi seksualno vaspitanje, uz to izrazito kontroverznog tipa, baš kao što se pokušalo 2017. kada je na pritisak javnosti nadležni ministar morao da ukine tzv. obrazovne pakete.
- Mi kao roditelji, po svim međunarodnim dokumentima i zakonima ove države, imamo pravo da odlučujemo kako će naša deca da se vaspitavaju i ne želimo da im neko nameće ovakvu ideologiju kroz sistem državnog školstva. Najoštrije zahtevamo da se ovaj i slični udžbenici izbace iz sistema obrazovanja - kaže Đurković.
On podseća da je još 2015. kada je prvi put pokušano da se progura tzv. Zakon o rodnoj ravnopravnosti, sekretarijat za zakonodavstvo Republike Srbije upozorio predlagače iz Vlade da u Ustavu ne postoji kategorija roda već polova.
- Zagovornici rodne ideologije nastavljaju da guraju ovaj koncept i sve što je sa njime povezano gde god je moguće. Nažalost, oni ovo guraju na mala vrata na sve strane - ističe Đurković.
Da je na delu prekodiranje postojećeg identiteta, smatra sociolog Ljubiša Despotović, koji tvrdi da se sve radi planski, korak po korak.
- Danas u udžbenicima imamo ovu lekciju, a sutra ćemo imati da otac i majka nisu to, nego su roditelj 1 i roditelj 2. Reč je o o socijalnom inženjeringu - naglašava Despotović za naš list. - Menja se polni i rodni identitet, menja se nacionalni identitet, i to po fazama, kroz obrazovanje, kulturu, medije... Slikovito rečeno, ako hoćete neku čašu da napunite novim sadržajem, morate da je ispraznite od starog. A kakvi će biti novi sadržaji, to ćemo tek da vidimo.
Profesor Dragoljub Petrović objašnjava nam kako se pol i rod definišu u srpskom jeziku:
- U rečnicima srpskog jezika "pol" se definiše kao "anatomsko-fiziološko obeležje koje razlikuje muške i ženske jedinke i ima ulogu u oplođavanju". S druge strane, reč "rod" ima više značenja i jedno je od njih "pol" (s bližim određenjem: "muški rod", "ženski rod"). U srpskom jeziku, otkad postoje i Srbi i njihov jezik, te su dve reči, dakle sinonimne i niko ni Srpkinju ni Srbina nije mogao poučavati kojega je "pola" ili "roda".
Prof. Petrović podseća da je novi predsednik Amerike Bajden najavio da će oni svetu naturiti "LGBT ideologiju kao samu srž demokratije".
- Sledbenici ovakvih teorija kod nas pohitali su da utvrde, kako piše u ovom udžbeniku, da se "rod i pol ne poklapaju kod svake osobe", da deca mogu da "biraju" hoće li biti muško ili žensko - ističe profesor Petrović, i zaključuje:
- Ta je pamet stigla u udžbenike i hoće da razori i najviši prirodni poredak, i srpski pravoslavni etos, i srpski jezik!
KO PIŠE UDžBENIKE
Po proceduri, autore udžbenika biraju izdavačke kuće, odnosno njihove redakcije i glavni urednici. Stručnu ocenu kvaliteta rukopisa udžbenika daje Zavod za unapređivanje obrazovanja, koji ispituje sa svojim komisijama i recenzentima da li je udžbenik napisan na osnovu usvojenog programa i da li su poštovani standardi kvaliteta.
Ako je Zavod dao pozitivno mišljenje, šalje ga ministru prosvete, koji potpisuje rešenje o odobravanju udžbenika. Ako Zavod ima primedbe, vraća rukopis izdavaču, koji je dužan da u roku od 10 dana ispravi uočene slabosti. Ukoliko se izdavač ne slaže sa primedbama Zavoda može zatražiti ekspertizu rukopisa udžbenika. Na osnovu ekspertskog mišljenja ministar donosi rešenje o prihvatanju ili odbijanju rukopisa udžbenika.