KAVČIĆEV PROJEKAT NA SUDU TRŽIŠTA: Kako će na oštra utakmica među izdavačima uticati projekat besplatnih knjiga za sve osnovce
DA li će se tržišna utakmica među izdavačima školskih knjiga završiti pobedom Aleksandra Kavčića i realizacijom njegovog projekta da se besplatni udžbenici za osnovce preuzimaju onlajn, znaćemo vrlo brzo.
Do aprila škole biraju izdavače od kojih će učenici nabavljati komplete za sedmi i treći razred. Ove godine, uz to, po reformisanom programu biraće se i knjige za četrvrti i osmi razred. To je prilika da se opredele za neka nova izdanja, u odnosu na prethodni izbor.
Predlog profesora Kavčića je da se školske knjige nađu pred đacima čim ih "klikom" preuzmu sa sajta fondacije na svoj kompjuter ili USB memoriju. Sa udžbenicima koji nose pečat fondacije mogu da rade šta žele, dok se knjige koje imaju žig Zavoda za udžbenike mogu koristiti isključivo za ličnu upotrebu đaka, bez daljeg umnožavanja i deljenja. To je kao kada televizijska stanica otkupi pravo od filmskog studija da emituje neki film, pa ga mi besplatno gledamo i čuvamo na memorijskoj kartici, ali samo za ličnu upotrebu.
Profesor Kavčić ovo radi jer smatra da je realna cena štampe udžbeničkog kompleta za nekog osnovca u proseku, od 10 do 20 evra po đaku, a ne po 150 ili 200 evra koliko to, u zavisnosti od razreda, košta ako roditelji komplete kupuju od stranih izdavača. On ističe da čak nije potrebno ni da se štampaju svi udžbenici.
SUMNjIVA DISTRIBUCIJA
PROJEKAT profesora Kavčića izazvao je nezadovoljstvo kod izdavača. Oni tvrde da udžbenici nisu besplatni već da je reč o "sumnjivoj distribuciji udžbenika u PDF formatu preko privatne fondacije".
- Roditelji moraju da ih odštampaju, što svakako košta.
Zakonom o udžbenicima izdavači su dužni da poštuju propisane standarde kvaliteta štampe, da ih prilagode specijalnim formatima za slepe i slabovide učenike, kao i da svoja izdanja prevedu na jezike nacionalnih manjina - navodi se u saopštenju Udruženja koje okuplja izdavače udžbenika.
Direktor beogradske OŠ "Nikola Tesla" Dragoljub Gačić smatra da je ideja o besplatnim udžbenicima dobra, samo ako podrazumeva da učenici uče sa kompjutera, ali ako bi to značilo da knjigu treba opet da štampaju, onda je besmisleno.
- Za decu inicijativa nije loša, ali naš obrazovni sistem još uvek zavisi od štampanih izdanja. Nismo mi još dostigli taj nivo zrelosti - kaže naš sagovornik.
NACIONALNI UDžBENICI
U NACIONALNOM prosvetnom savetu koji daje mišljenje na sadržaj udžbenika i preporučuje ih za štampanje, ističu da predmeti kao što su istorija, geografija, srpski jezik, muzičko i likovno imaju veliku ulogu u očuvanju nacionalnog identiteta te da za te predmete treba da postoji jedinstven udžbenik.
- Mi moramo imati jednu nacionalnu čitanku, jedan udžbenik iz istorije, geografije, muzičkog i likovnog. Oni duboko zadiru u nacionalno biće i očuvanje nacionalnog identiteta - kaže Radivoje Stojković, predsednik NPS.
Prema mišljenju ministra prosvete Branka Ružića, Kavčićeva ideja je kompleksna i zahteva širi pristup. On smatra da tržišna utakmica nije loša i doprinosi kvalitetu, ali on podržava i stav da treba voditi računa o sadržajima udžbenika, pogotovu o sadržajima koji se odnose na pitanja istorije, kulture i identiteta našeg naroda.
- Verujem da do najboljih rešenja možemo doći dijalogom relevantnih učesnika - prosvetni radnici, izdavači, Srpska akademija nauka i umetnosti. Nisam na strani nijednog izdavača.
Na strani sam kvalitetnih i povoljnih udžbenika koji su u službi nastavnog procesa i tržišne utakmice koja doprinosi tom kvalitetu - rekao je Ružić.
Na pitanje da li Zavod za udžbenike treba da štampa knjige iz istorije, geografije i srpskog jezika, koji su važni za očuvanje nacionalnog identiteta, i da li će biti izmenjen Zakon o udžbenicima kako bi se to ostvarilo, ministar kaže:
- Nekada je Zavod za udžbenike imao zakonsku mogućnost da izdaje i štampa sve udžbenike, odnosno bio je jedini izdavač te vrste u Srbiji. Godine 2009. zakonom je država liberalizovala tržište udžbenika, što je bio deo ekonomskih promena kroz koje je naše društvo prolazilo. Ta promena je podrazumevala da se omogući i drugim izdavačima da pripremaju udžbenike u skladu sa programima nastave i učenja. Stručne ocene udžbenika i nastavnih sredstava daju stručnjaci Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja. Stručna veća, odnosno nastavnička veća biraju udžbenike koji će se koristiti u nastavi uz dobijeno mišljenje Saveta roditelja i Učeničkog parlamenta.