NEBESKA PESNICA VOJSKE SRBIJE: Reporteri "Novosti" na zadatku sa pilotima moćnog helikoptera Mi-35

Радоје ДРАГОВИЋ 02. 01. 2021. u 08:40

ZA njih kažu da su na nebu brzi i okretni kao Formula jedan. Stručnjaci za ratnu tehniku ističu da je nabavkom ovih letelica Ratno vazduhoplovstvo Vojske Srbije stupilo u novo, savremeno doba i postalo istinska regionalna sila. Sa helikopterima Mi-35 srpski piloti su se upoznali i srodili - kao da oduvek lete na njima.

Foto Dragan Milovanović

Čuveni ruski "krokodil", "leteći tenk" ili "nebeska oklopnjača" punih godinu dana je u Vojsci Srbije. Prvi rođendan sa srpskom trobojkom na repu četiri ruska jurišnika dočekuju na redovnim zadacima u 714. protivoklopnoj helikopterskoj eskadrili "Senke". To je bio povod da reporteri "Novosti", zajedno sa ministrom odbrane Nebojšom Stefanovićem, obiđu pripadnike ove jedinice na njihovim dužnostima i na delu pogledaju letelicu koja nikoga ne ostavlja ravnodušnim.

Tročlanu posadu Mi-35 na pisti aerodroma "Pilot pukovnik Milenko Pavlović" u Batajnici zatičemo dok obavljaju pretpoletni pregled helikoptera. Vazduhoplovni propisi su strogi, odstupanja nema. Svako od članova posade ima svoj zadatak - obilaze letelicu, proveravaju da li je sve na svom mestu, a fizički - dodirom ruke proveravaju sve značajne sklopove.

 

- Gospodine ministre, posada spremna za let - u stavu mirno pred helikopterom na stajanci batajničkog aerodroma vojnički odsečno je referisao major Branko Stanković.

Ovaj stameni vazduhoplovac je vođa jedne od posada Mi-35, a komande oklopnog jurišnika deli sa drugim pilotom kapetanom Darijanom Militarom i tehničarom poručnikom Bojanom Tatićem. Oni čine tim koji je u svako doba spreman da se vine na zadatak moćnim helikopterom.

A on je, kažu, za naše uslove, skoro pa čudo tehnologije. Odlikuju ga izuzetne manevarske sposobnosti, čvrst oklop, vrhunska oprema, preciznost... Naoružanje je posebna priča - moćni top kalibra 23 milimetra "u nosu" letelice, radio-vođene rakete "ataka", nevođeni projektili... Žestoka ubojna moć. Sve to, kombinovano sa modernim napadno-navigacionim sistemom i računarom koji garantuje precizan pogodak na svakoj željnoj tački, čini ga nebeskom pesnicom vojske na zemlji.

BORBA ZA LjUDE, STIŽU VEĆE PLATE

PRIPADNIKE Ratnog vazduhoplovstva, kako naglašava ministar odbrane, čekaju bolji dani i više plate.

- Oni rade izuzetno zahtevan i težak posao, koji samo deluje filmski. Prolaze bezbroj sati složene obuke. Oni su čuvari koji su u svakom trenutku spremni da uzlete i bore se za Srbiju. Zato zaslužuju da im država uzvrati i vodi računa o njima. Primarni zadatak koji sam sebi postavio kao ministar odbrane jeste borba za čoveka. Izuzetno sam zadovoljan što će u ovoj godini dobiti povećanje zarada od pet odsto, koje dobija javni sektor, ali i dodatnih 10 koje smo dogovorili u razgovoru sa predsednikom Vučićem. Naravno, radićemo da to ne bude kraj i da nastavimo sa daljim povećanjem njihovih plata. Bez ljudi, ništa nam ne bi vredeli ni Mi-35, ni "migovi" niti najbolje letelice sveta.

Piloti helikopterske avijacije prvi put su dobili opremu koja omogućava izvršavanje borbenih zadataka u gotovo svim meteo-uslovima, kao i noću.

- Kakva su iskustva sa korišćenjem naočara za noćno letenje? - interesovalo je ministra Stefanovića.

- Vrhunske su. Vidi se čak i senka helikoptera na tlu, stubovi dalekovoda, svi veći objekti potpuno jasno. Naočare su termovizijske, pa su vidljivi i ljudi, vozila... Sasvim nova dimenzija letenja - u jedan glas objašnjavaju piloti.

Vazduhoplovci ne kriju da je letenje na Mi-35 jedinstveno iskustvo, neuporedivo sa helikopterima na kojima su imali priliku da lete. Kažu, to je kao kada se trkački automobil po brzini poredi sa - kamionom.

Put do komandi oklopnog jurišnika rođenog u Rostovu na Donu, međutim, nije bio ni lak ni jednostavan. Vodio je preko šestomesečne obuke, uz nezaobilazni ubrzani kurs ruskog jezika.

- Bio je to zaista veliki izazov, ali isplatilo se - kaže nam pilot Stanković. - Svi koji smo prošli obuku za Mi-35 bili smo maksimalno motivisani da do detalja upoznamo ovako moćnu mašinu. To je istinski, rasni, borbeni helikopter, a prilika da se leti na njemu se ne propušta.

Kapetan Militar i poručnik Tatić dodaju da je svaki let na moćnom jurišniku teškom gotovo 13 tona događaj, ali i da se čovek u njemu oseća podjednako moćno kao i letelica koja ga nosi.

Ikonom vazdušnog ratovanja, kako potvrđuje i ministar odbrane, vazduhoplovci su izuzetno zadovoljni:

- Pripadnici Ratnog vazduhoplovstva izuzetno su sposobni i visokoobučeni. S obzirom na to da su oni izuzetno zadovoljni sa Mi-35, verujem da je ovo odlična letelica. Kako mi u šali, kažu jedino što bi promenili jeste da bi voleli da ih imaju na desetine - kaže Stefanović.

DOBRO PAMTI "MIRAŽ" I SU-30

MINISTAR odbrane Nebojša Stefanović ne krije da mu svaki dolazak na aerodrom "Pilot pukovnik Milenko Pavlović" i razgovor sa vazduhoplovcima predstavlja nesvakidašnje zadovoljstvo.

- Ovde sam dolazio i kao dete. Posebno dobro pamtim veliki aeromiting koji je na Batajnici održan 1997. godine. Rusi su došli sa avionom Su-30, a mogao je da se vidi i francuski "miraž 2000". Bio je to događaj za pamćenje - kaže Stefanović.

Pogledajte više