Budućnost bezbednosti plaćanja: Digitalni identiteti i etičnija veštačka inteligencija

Промо 29. 10. 2020. u 11:15

U PRETHODNE tri godine, vrednost realizovanih transakcija putem elektronske trgovine u Srbiji porasla je za 300 odsto.

Foto: Promo

1 Za vreme vanrednog stanja uvedenog zbog pandemije koronavirusa, internet kupovina povećana je od 50 do 300 odsto. Čak i nakon ukidanja karantina, većina trgovaca zadržala je porast od oko 100 odsto u odnosu na isti period prethodne godine.2

Pandemija je ubrzala digitalnu transformaciju i prihvatanje inovativnih načina plaćanja, ali i uticala na dramatičan skok online prevara - broj fišing napada u svetu uvećan je i do 400 odsto.3 Kako usled krize izazvane pandemijom sajber bezbednost postaje veoma značajna tema za preduzeća širom sveta, kompanija Visa predstavila je predviđanja o razvoju sigurnosti plaćanja u narednih 10 godina. Cilj je da potrošači lakše prihvate transformaciju i upoznaju se sa trendovima, a trgovci pripreme za izazove, ali i nove prilike u poslovanju.


Biometrija će iskoreniti lozinke?
Tradicionalni pristupi identifikacije prilikom online plaćanja poput unosa lozinki i jednokratnih kodova postali su glavna meta sajber napada. Jedno od rešenja za potrošače jeste da se okrenu sigurnijim metodama potvrde identiteta, poput prepoznavanja lica, otiska prsta ili glasa. Standardi Evropske unije podrazumevaju višestruke slojeve verifikacije potrošača prilikom digitalnih transakcija. Predviđanja su da će mnoge finansijske institucije i kompanije inovativna rešenja autentifikacije proširiti i na tržišta van Evrope i da će biometrija da postane standard. Već sada se na godišnjem nivou preuzima 770 miliona aplikacija biometrijske autentifikacije,4 a one najsavremenije mogu da pruže identifikaciju trodimenzionalnog modela lica, prepoznavanje rasporeda vena, analizu DNK strukture, detekciju mirisa i specifičnih hemijskih svojstava kože za svakog čoveka.


Značajna uloga veštačke inteligencije

Veštačka inteligencija je svuda oko nas u vidu čet botova, internet pretraživača, preporučenih proizvoda ili na bezbednosnim platformama. Očekivanja su da će VI nastaviti da podstiče nove proizvode i usluge u plaćanjima i imati značajan uticaj na društvo. Ipak, ovo predviđanje dolazi uz upozorenje zbog mogućih zloupotreba pametnih mašina. Glavni izazov za industrije koje koriste veštačku inteligenciju biće zahtevanje veće odgovornosti od autora algoritama za proizvodnju pametnih mašina koje su u stanju da kreiraju etički ispravne odluke.


Ljudski faktor ostaće najslabija karika u lancu zaštite podataka

Sajber kriminalci koji koriste socijalni inženjering kao tehniku napada, nastaviće da eksploatišu ranjivost potrošača i manipulišu njihovim emocijama kako bi saznali poverljive informacije. Prema analizi koju je objavio Kaspersky, Facebook i WhatsApp su najčešća meta hakera za krađu podataka - u periodu od aprila do septembra bilo je čak 4,5 miliona pokušaja fišinga na Facebook-u i oko 3,7 miliona na WhatsApp-u.1 Ovakva izloženost direktnim napadima biće i u budućnosti najslabija tačka odbrane osetljivih podataka.


Usvajanje naprednijih sistema zaštite

Upravo iz tog razloga, trgovci će biti motivisani da usvoje još naprednije sisteme zaštite i omoguće potrošačima bezbrižnu kupovinu. Veliki broj malih i srednjih preduzeća u narednim godinama izmeniće način poslovanja i implementiraće inovativne metode i tehnologije koje štite podatke kupaca. Svetski lider u digitalnim plaćanjima nedavno je predstavio Visa Secure program koji trgovcima omogućava da svojim potrošačima pruže još bolju zaštitu od zloupotreba. Reč je o sistemu autentifikacije za procenu transakcija u realnom vremenu, tako da je retko potrebna dodatna verifikacija vlasnika kartice. Ukoliko se javi bilo kakva sumnja poput upotrebe novog uređaja ili neobično velike kupovine, postoji opcija dodatne provere kako bi se potvrdio identitet. Na taj način, program osigurava da je transakciju izvršio pravi vlasnik Visa kartice, što online kupovinu čini još bezbednijom.

Pogledajte više