NOVI SIMBOL PARIZA OSMISLIO JE SRBIN: Darko Mladenović grafički je spojio srce i Ajfelovu kulu i stvorio znak Grada svetlosti

IMA li neko da je stao pred Ajfelovu kulu, a da mu nije zaigralo srce? Što zbog impozantnosti ove građevine, što zbog onih izliva ljubavi na svim jezicima sveta koji su se kroz istoriju dogodili od njenog podnožja do trista metara visokog vrha?

Foto Lična arhiva

Upravo ova dva simbola, srce i Ajfelovu kulu, spojio je u jedan zaštitni znak Grada svetlosti srpski dizajner iz Pariza Darko Mladenović.

Darko, poreklom iz Beograda, inače žitelj francuske prestonice još od kraja osamdesetih, do sada je već ostavio veliki pečat u životu ovog grada. Tako, između ostalog, u Gradskoj kući Pariza za radnim stolovima svi imaju lampe koje je dizajnirao posle konkursa koji je raspisao tadašnji gradonačelnik, a kasnije predsednik Francuske Žak Širak.

- Radi se o emotivnom simbolu koji je ovakvom gradu kao što je Pariz nedostajao - kaže Mladenović, u razgovoru za "Novosti", govoreći o svom najnovijem ostvarenju.
Pariz ima svoj zaštitni znak, jedrenjak još iz vremena rimske Lutecije, utvrde koja se uzdizala na ovim prostorima. Nedavno je i stilizovan, da prati modernija vremena. Njega utiskuju na zvanična dokumenta. Ali, to je administrativni amblem, dok su emocije, ono za šta se vezuje običan čovek, na sasvim drugoj skali.

- Na katance, kojima su mnogi "vezivali" ljubav za ograde pariskih mostova, kačili su uglavnom minijaturne Ajfelove kule, ili neke druge arhitektonske simbole grada - ističe naš pariski dizajner.

Foto Lična arhiva

Turisti iz Pariza sa sobom nose svojim kućama, tako, i kopije Trijumfalne kapije, Mulen ruža, mape pariskog metroa. Niko se, ipak, još nije uhvatio za zvaničnu značku jedrenjaka koja ne odgovara savremenom shvatanju grada.

- Parizu nedostaje ono što je ranije dobio Njujork - ističe naš sagovornik. - Vlasti ovog američkog grada su svojevremeno želele da naprave kampanju kako bi poboljšale imidž Njujorka u svetu. Zatražile su, tako, od dizajnera Miltona Glejzera da napravi slogan. Ali, umesto predviđene kratke kampanje, upečatljivi simbol I love New York, sa srcem, preselio se na sve suvenire i postao emotivni zaštitni znak američkog grada.

Foto Lična arhiva

Glejzerov znak je trebalo da bude kratkotrajan, baš kao što je i Ajfelova kula bila predviđena da ostane svega nekoliko meseci na izložbi, pa da je razmontiraju. Ljudsko srce, međutim, u međuvremenu odluči drugačije.

Proizvodnja u evropi

DARKO Mladenović ističe da je njegov zaštitni znak urađen u saradnji s jednim francuskim proizvođačem.

- Pozitivna nuspojava ove krize bi bila kada bi se, uopšte, proizvodnja i drugih stvari ponovo vratila u Evropu - kaže Mladenović.

I Darkov simbol u izlivu osećanja prema Parizu, kao i Glejzerov, zamenjuje određena slova, "O" u ljubavi, i "A" u Parizu, tako da se odmah vizuelno ureže u pamćenje.

- Od svih kojima sam ga do sada pokazivao dobijao sam pozitivne komentare. Ljudima se, izgleda, dopada - kaže Mladenović.

Čini se kao da je novi emotivni znak Pariza, elegantnih i prijemčivih linija, zapravo, oduvek postojao, iako je tek napravljen. To nagoveštava da bi uskoro mogao naširoko da bude prihvaćen, oslikan na majicama, posterima i drugim proizvodima preko kojih se otelotvoruje veza prema gradu zaljubljenih.

Foto Lična arhiva

Prva skica nastala je prošle godine. Inspiracija je došla u jednom trenu, u šetnji, a crtež, zatim, za stolom jednog od pariskih kafea u bulevaru Sen Žermen, delu grada koji je karakterističan baš po skladnom suživotu Parižana i mnogobrojnih turista iz celog sveta. To je još bilo ono vreme kada je moglo da se putuje.

- Ideja se rodila u Luksemburškom parku, a posle sam crtež preveo u trodimenzionalni proizvod, što je iziskivalo dosta rada. Ogroman je put bio od ideje do realizacije - naglašava Mladenović.

Istovremeno, novi znak podseća na zvezdu. Time se dobija elegantan i moderan nakit.

- Zvezda je pozitivan simbol - ističe naš sagovornik.

Novi emotivni znak Pariza prvi put se, neposredno pred izbijanje epidemije, pojavio u jednoj prodavnici suvenira pored trga Konkord. Izloženi su narukvica i privezak, a interesovanje je bilo veliko.

- Odmah sam osetio da će nešto biti od toga - kaže Darko.

Pandemija je, međutim, zaustavila planetu, u Parizu sada turista praktično i nema, prodavnice su dugo bile zatvorene, pa se za pravu promociju čekaju bolji dani.

Darko Mladenović, Foto Lična arhiva

Mladenović se, kao i svi, nada da će uskoro prestati ovo vanredno stanje i da ćemo se konačno vratiti normalnom životu, kada će opet biti mesta za susrete, druženja, putovanja i izlive emocija. A tada će i novi emotivni znak Pariza doći do punog izražaja.

- Postojeći simbol sa brodom kao istorijskim znakom, redizajniran, dobro izgleda, ali on nije ogledalo onoga kako ljudi vide Pariz. Niko ne poistovećuje Pariz s tim jedrenjakom, niti mašta o njemu na taj način. Ne stvara romantičnu sliku, dok Ajfelova kula tačno materijalizuje ljubav prema ovom gradu - zaključuje Mladenović.

Foto Lična arhiva

Pa kad se tome još doda srce, eto dobitne kombinacije za buđenje pozitivnih emocija.n

Pogledajte više