"ZELENA AŽDAJA" SIMBOL SMEDEREVA: Služila Amerikance, dobra i Kinezima, u staroj luci na Dunavu radi skoro pola veka

Јелена ИЛИЋ 04. 09. 2020. u 11:00

NEKE stvari, neželjeno, postanu simbol nekog grada.

Foto: N. Živanović

Tako je i sa smederevskom dizalicom, od milošte nazvanom "Zelena aždaja", koja gotovo pola veka u Staroj luci, dan i noć, na plus beskonačno i na minusu koji ledi Dunav, pretovaruje rudu, koks i čelik za Železaru. Čelični kolos pretovario je oko 50 miliona tona tereta, a iako mu je vreme za zasluženu penziju prošlo, i danas radi danonoćno, iščekujući da zajedno sa teretnom lukom ode u metaluršku istoriju.

Kran-dizalica mađarskog proizvođača "Ganz", neumorno radi od 1973. Služila je nekadašnji gigant Metalurški kombinat Smederevo (MKS), potom Amerikance, a danas je dobra i Kinezima. Iako je odslužila i odužila svoje, a u radnom kartonu ima gotovo pola miliona sati neprekidnog rada, još strpljivo čeka odmor.

- Ova elektrodizalica, koju su, zbog grandioznosti, Smederevci nazvali "Zelena aždaja", jedina je preostala dizalica u Staroj luci, kao "poslednji Mohikanac". Gotovo 15 godina čeka uklanjanje. Toliko traju i najave o izmeštanju luke iz centra grada - priča Nikola Cale Tasić, diplomirani mašinski inženjer Železare, u penziji, čovek koji je svojevremeno obavio tehničku pripremu montaže ovog krana.

Tasić je zna u dušu, u svaki "šraf". Podseća da je na starom Pristaništu 1958. izgrađena prva elektrodizalica "Ganz". Sa početkom izgradnje Nove železare, 1970. godine odlučeno je da se pored nje, na istim šinama, izgradi druga, a onda i treća 1973. godine.

Foto: N. Živanović

- Osim što je "Zelena aždaja" jedina ostala u radu, zanimljivije je što su je montirali, na šine postavili i pustili u rad, stručnjaci i radnici tadašnje Železare. Po oceni supervizora, mađarskih inženjera, montaža je obavljena stručno, a evo imamo i dokaz. I danas radi, sada za potrebe kineskog HBIS - kaže inženjer u penziji.

"BELA FLOTA"

UKOLIKO izdrži još nekoliko godina, "Zelena aždaja" će doživeti da spusti svoje umorne krake na zemlju. Kada bude završena izgradnja terminala u Novoj luci, koja je u toku kao državni projekat, i sav pretovar bude prenet na ovu lokaciju, luka iz centra grada, sa desne obale biće preseljena na staro gvožđe. Umesto barži sa rudom i "Zelene aždaje", u narednih nekoliko godina, nadaju se, Smederevci će mahati "beloj floti" rečnih kruzera sa stranim turistima koji krstare Dunavom.

Železara je proizvela milione tona gvožđa, a inženjer Tasić podseća da za proizvodnju samo jedne tone sirovog gvožđa, dizalice iz brodova u železničke vagone moraju da pretovare tri i po tone sirovina - dve tone rude, pola tone koksa i tonu kreča.

Cifre su impozantne, kao i činjenica da je "Zelena aždaja", kako je proračunao Tasić, za svojih pola veka, "pojela" oko 50 miliona tona tereta. I nije poklekla, što se desilo njenoj tri godine starijoj "koleginici". Naime, kada je pre 50 godina prva elektrodizalica demontirana kao prevaziđeno tehničko rešenje, montirana je druga, koja je pala u Dunav zajedno sa vozačem!

- To je bilo u vreme sankcija - priseća se Tasić. - Srećom, vozač dizalice je ostao živ, a razlozi pada nisu utvrđeni. Ne zna se da li je do incidenta došlo zbog lošeg održavanja jer zbog sankcija nije bilo moguće nabaviti rezervne delove, ili je podizan teret veći od dopuštenog, ili je svemu kriva nepažnja vozača? Od tada, u Staroj luci sav istovar i utovar robe za Železaru ide preko leđa "Zelene aždaje", kojoj zbog velikog obima pretovara pomažu auto-dizalice.

Foto: N. Živanović

 
PRISTANIŠTE PRE BEOGRADA

SMEDEREVO je imalo pristanište na Dunavu, dve godine pre Beograda. Građeno je od 1883. do 1885. od kamena iz Mađarske. Dugo je 220 metara sa dva krila podignuta po sedam metara. Koštalo je pola miliona tadašnjih dinara. Ovde su davno pristajali strani brodovi, ali i kraljevske lađe Obrenovića koji su na brdu iznad grada imali letnji dvor.

Nikola Cale Tasić

Pogledajte više