OD KUĆE DO ŠATORA: Kako će biti organizovana školska godina širom sveta i u regionu

Tatjana Marković 12. 08. 2020. u 16:56

PANDEMIJa virusa korona uticala je na to da se mnoge zemlje još nisu odlučile kako će izgledati nastava u vanrednim okolnostima.

Foto: Depositphotos

Mnogi će sačekati još koji dan da vide kakva će biti epidemiološka slika, pa se opredeliti između više modela — od priželjkivanog u učionici, pa do nastave na otvorenom, pod šatorima.

RUSIJA

Nova školska godina u Rusiji počinje 1. septembra i biće organizovana na uobičajen način, s punim radnim vremenom, uz poštovanje svih bezbednosnih mera uvedenih zbog pandemije virusa korona, najavio je ministar obrazovanja Sergej Kravcov.

On je napomenuo da će nošenje medicinskih maski u zatvorenom prostoru biti obavezno, a da će časovi fizičkog vaspitanja biti održavani napolju.

- Pripremamo se za uobičajeni način rada svih škola, ali ako epidemiološka situacija u ovoj ili onoj opštini to ne dozvoli, onda će zdravlje dece, nastavnika, roditelja biti na prvom mestu - rekao je Kravcov, napomenuvši da trenutno nema razloga za zabrinutost.

Ministarstvo prosvete i Ministarstvo zdravlja su se dogovorili da medicinski radnik bude prisutan u svakoj školi od 1. do 14. septembra.

Foto D. Milovanović

 
NEMAČKA

Letnji raspust u šesnaest nemačkih saveznih pokrajina počinje u različito vreme, u periodu od juna do septembra, kako ne bi svi u isto vreme krenuli na odmore. Tako je nova školska godina već počela u pokrajini Meklenburg-Prednja Pomeranija.

U 563 škole, 152.700 đaka od ponedeljka do petka imaju „normalnu“ školsku nastavu, najmanje četiri ili pet časova dnevno. Ponovo su dozvoljeni čak i časovi muzičkog i fizičkog.

REPUBLIKA SRPSKA

Nova školska godina u Republici Srpskoj počinje 1. septembra, a pored nastave u školi, predložena je i kombinovana nastava delom u školskim klupama, a delom i onlajn. O modelu će odlučiti Vlada Srpske sredinom avgusta u skladu sa epidemiološkom situacijom.

Nastava na daljinu će biti primenjena samo u slučaju pogoršanja epidemiološke situacije.

Stroga higijenska pravila u školama, koja važe u čitavoj zemlji, trebalo bi da spreče širenje pandemije. Između ostalog, učionice se provetravaju posle svakog časa, gelenderi na stepenicama ne smeju da se dodiruju, važno je prati ruke, sredstva za dezinfekciju se koriste u posebnim slučajevima — ne prskanjem, već dodavanjem u vodu za čišćenje. Nošenje maski nije obavezno, a nastavno osoblje može besplatno da se testira na virus korona.

Vreme početka nastave neće biti isto za sve. Svaki razred će imati svoje prostore u školskim dvorištima, garderobi i kantini. Plan je da, ukoliko do zaraze dođe, samo jedan razred mora da ide u karantin, dok bi drugi nastavili da idu u školu.

Onlajn nastava ili „nastava na daljinu“ bi trebalo da bude izuzetak i to tamo gde nema dovoljno nastavnica i nastavnika koji mogu da predaju u školama, zato što spadaju u rizičnu grupu.

Foto D. Milovanović

AUSTRIJA

Nova školska godina u Austriji počeće normalno i bez maski na nastavi. Sredinom meseca biće objavljen konačni plan, ali je resorni ministar već najavio da želi normalan početak školske godine u septembru. Svi bi ipak, uz mere predostrožnosti, najradije da vide đake u školskim klupama.

Za razliku od poslednja dva meseca protekle školske godine, kada su razredi podeljeni i održana smenska nastava, od septembra bi sva deca trebalo ponovo istovremeno da prate nastavu, kao u normalnim uslovima.

Restrikcije će se primeniti samo ako novi „sistem semafora“, koji prikazuje stanje „zaraženosti“ opštine, pređe sa zelenog na žuto, narandžasto ili crveno svetlo, koje će značiti da u toj opštini škole zatvaraju vrata i prelaze na učenje od kuće.

FEDERACIJA BIH

I u Federaciji BiH još traže rešenja, a kantonalni ministri su izneli predloge za različite modalitete odvijanja nastave u septembru.

Jedan je da u potpunosti ponovo zaživi klasičan model nastave, postoji i opcija mešovitog modela u kojem će samo učenici nižih razreda imati nastavu u školi, a svi drugi onlajn. Tu je i smanjivanje broja učenika u razredu i rad u manjim grupama, kako bi se mogli ispoštovati infrastrukturni kapaciteti škole i zaštita učenika. Opcija je i nastavak onlajn nastave u septembru ako se epidemiološka situacija pogorša.

 
AMERIKA

U školama koje će ove jeseni u Americi izvoditi nastavu u učionicama, od učenika će se zahtevati ili će im se barem „snažno predlagati“ da koriste maske, uz neophodno provetravanje prostorija. Neki, uključujući sekretarku za obrazovanje Betsi Devos, kažu da bi rešenje mogla biti nastava napolju, što se radilo u doba epidemija tuberkuloze i gripa ranih 1900-ih, čak i po hladnom vremenu. Virus korona se manje efikasno širi napolju i lakše bi se organizovalo da đaci sede na po dva metra jedan od drugog.

Nekoliko škola na severoistoku SAD je kupilo velike šatore za svadbe i planiraju da ih upotrebe za nastavu na otvorenom do novembra.

Škole širom SAD imaju slične probleme — stara klimatizacija i grejanje, ventilacija koja ne radi dobro ili uopšte zato što su održavanje i zamena odlagani zbog malih školskih budžeta.

Foto D. Milovanović


 

CRNA GORA

Nacionalno koordinaciono telo za zarazne bolesti (NKT) Crne Gore preporučilo je Ministarstvu prosvete i Institutu za javno zdravlje da pripreme i definišu pretpostavke za početak školske godine u redovnom terminu i u punom kapacitetu.

- Pohađanje nastave, boravak u školi i predškolskim ustanovama imaju nezamenjivu obrazovno-vaspitnu ulogu. Stoga je potrebno pravovremeno pripremiti jasne preporuke kako bi se na zdravstveno bezbedan način omogućilo redovno odvijanje aktivnosti u svim školskim i predškolskim ustanovama u državi - saopštilo je to telo koje je dozvolilo okupljanja do 100 lica na otvorenom, a u zatvorenom do 50.

HRVATSKA

Kako će izgledati nova školska godina i hoće li na jesen u školskim klupama sedeti svi ili samo neki učenici ili će učionice ponovno biti prazne, čeka se odluka ministra obrazovanja, a škole se spremaju za tri moguća scenarija. Prvi model je i najpoželjniji: nastava uživo i povratak svih učenika u školske klupe, a nastava na daljinu prema potrebi i za određene grupe učenika.

Drugi, mešoviti model, kombinacija je nastave uživo i na daljinu. Ne bi svi istovremeno imali nastavu u školi, a prioritet bi trebalo da imaju učenici nižih razreda i maturanti. Za ostale su moguće izmene sedmicu po sedmicu. Treći model je nastava na daljinu.

(Sputnjik)

Pogledajte više