DECI POMAŽU ČOVEKOLIKE MAŠINE: Humanoidni roboti uvode se u nastavu u Srbiji, kao pomoć najmlađima sa razvojnim smetnjama
HUMANOIDNI roboti uvode se u nastavu u Srbiji, u okviru pilot-projekta Unicefa, kao vid asistivne tehnologije. Kako kažu u ovoj organizaciji, planirana je nabavka manjeg broja robota i adaptacija upravljačkog softvera na srpski jezik.
Osam trenera biće obučeno da dalje obučavaju određeni broj zaposlenih u resursnim centrima kojima će roboti biti povereni.
- Resursni centri će delovati kao čvorišta, čineći robote dostupnim redovnim školama i podržavajući njihovu upotrebu za pomoć deci sa smetnjama u razvoju i drugima kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška. Kroz ovu inicijativu ta deca će imati veće mogućnosti da uspeju u akademskom, socijalnom i emotivnom smislu - kažu za "Novosti" u beogradskoj kancelariji Unicefa.
Humanoidni robot je visok 57,4 centimetra, težak 5,4 kilograma i ima 25 stepeni slobode pokreta. Može da se kreće i uzima manje predmete, prepoznaje i proizvodi glasove, i ostvaruje osnovnu komunikaciju sa korisnicima.
Već neko vreme oni se koriste širom sveta za podršku učenju dece kojoj je potrebna dodatna pomoć u inkluzivnom obrazovanju. Preliminarni rezultati i manje studije, objašnjavaju naši sagovornici, pokazali su da njihova upotreba daje odlične rezultate kada je reč o uključivanju u obrazovanje, napredovanju u učenju, socijalnoj interakciji dece sa smetnjama u razvoju, njihovoj participaciji i integraciji u vršnjačku grupu.
- Oni deluju kao motivatori i posrednici, olakšavajući komunikaciju i poboljšavajući iskustvo učenja za decu kojoj je potrebna dodatna podrška. Posebno su efikasni za decu sa autizmom, jer izazivaju pozitivna ponašanja koja inače ne bi bila pokazana. Na primer, dete koje neće da odgovori na pozdrav drugog deteta, često odgovori na pozdrav robota. Atraktivnost robota privlači pažnju dece, pomažući u razvoju komunikacijskih veština i omogućavajući različite oblike inkluzivnog učenja za svu decu, ne samo za onu sa razvojnim smetnjama - dodaju.
Uspešna iskustva Resursnog centra iz Bolonje pokazuju da je komunikacija sa robotom pod nadzorom nastavnika koji usmerava interakciju od velikog značaja za napredak dece.
REAGUJU NA GESTOVE ĐAKA
ROBOT omogućava nastavniku da unapred pripremi kreativne zadatke i prilagođava sadržaj u realnom vremenu. Na primer, nastavnik može da programira komande za robota da uključi motivacione fraze, reaguje na gestove i izraze učenika, podstičući interakciju i angažovanje u učionici.
- Italija je jedna od zemalja čiji je obrazovni sistem u potpunosti zasnovan na principima inkluzije - objašnjavaju u ovoj organizaciji. - Iskustva u italijanskim školama su pokazala da korišćenje ovih robota podstiče verbalnu i bihevijoralnu komunikaciju i razvoj socijalnih veština i podržava kognitivni razvoj dece sa smetnjama u razvoju. Rezultati istraživanja su dokumentovali i efikasno uključivanje ovih učenika u nastavne aktivnosti.
Nastavnici su obučeni da koriste robota, a škole osmišljavaju i razvijaju aktivnosti koje koriste njegove sposobnosti.
- Već godinama dosledno podržavamo obrazovni sistem, počevši od osnivanja interresornih komisija, preko jačanja kapaciteta pedagoških asistenata, nastavnika i stručnih saradnika, do uspostavljanja resursnih centara i obezebeđivanja asistivne tehnologije deci sa smetnjama u razvoju - konstatuju u Unicefu.