SVAKI ŠESTI ZA VOLANOM POSLE PIĆA: Rezultati međunarodnog istraživanja u 39 zemalja pokazali naše prednosti i zaostatke
SVAKI šesti ispitanik u Srbiji priznaje da je seo za volan pošto je pio alkohol, bez obzira na količinu! Ovo je više od evropskog proseka (svaki sedmi u EU), sudeći po rezultatima međunarodnog istraživanja koje je objavila Agencija za bezbednost saobraćaja. U istraživanju ESRA3 učestvovalo je 39 država sa pet kontinenata, a među njima i naša.
Vid prevoza koji je kod nas ocenjen kao bezbedniji u odnosu na evropski prosek jeste putnički automobil, a kao najnebezbedniji i kod nas i u Evropi - električni trotinet.
- Osećaj bezbednosti ispitanika u Srbiji prošle godine je povećan u svim vidovima kretanja u odnosu na 2018, sa izuzetkom javnog prevoza - navode u Agenciji. - Najveća razlika u odnosu na Evropu je u tome što naši putnici na zadnjem sedištu značajno manje koriste sigurnosni pojas (skoro dve trećine ne koristi kod nas, a u EU 32 odsto). Nultu toleranciju alkohola za vozače sa probnom vozačkom dozvolom podržava 92 odsto domaćih ispitanika, a kada su u pitanju svi vozači motornih vozila 75 odsto. Ove vrednosti su veće u odnosu na evropski prosek.
Istraživanje je pokazalo i da naši vozači više koriste mobilni tokom vožnje nego u EU, ali manje nego pre šest godina. Čak 36,9 odsto je bar jednom razgovaralo držeći telefon usred saobraćaja, a četvrtina je slala poruke ili prelistavala sadržaje na društvenim mrežama! Takođe, naši pešaci priznaju da češće od evropskih prelaze ulicu van pešačkog prelaza, a čak 77,9 odsto na ulici čita poruke i prelistava društvene mreže, što je za čak sedam odsto više nego pre šest godina!
BOLjA POLICIJSKA KONTROLA
U našoj državi je izraženija uloga policije i njenog rada, u odnosu na druge anketirane zemlje. Četiri od 10 ispitanika kaže kako je velika verovatnoća da će ga policija kontrolisati za upotrebu sigurnosnog pojasa i poštovanje ograničenja brzine. U odnosu na evropske ispitanike, ovdašnji češće ocenjuju i putnu infrastrukturu kao nebezbednu, posebno pešaci i biciklisti.
Bez kacige bicikl vozi 83,4 odsto ispitanih, što je više nego 2018. i za čak 20 odsto više nego u Evropi. Ništa bolja situacija nije ni kada je u pitanju vožnja električnog trotineta (76 odsto bez kacige), a 61,8 odsto vozi po trotoaru iako ne bi smela. Vožnja električnih trotineta je duplo manje zastupljena ovde nego u EU. Naime, jedan od 10 ispitanika u Srbiji kaže da je vozio ovaj trotinet u poslednjih godinu dana, dok je evropski prosek između dva i deset.
- Poređenje sa drugim zemljama nam je važno kako bismo doneli zaključke o slabostima našeg sistema pre nego što se dese saobraćajne nezgode. Isto istraživanje je sprovedeno 2018. godine, pa je moguće proceniti koliko smo kao nacija promenili stavove i navike u saobraćaju - kažu u Agenciji.
MANjE UMORNI
PROBLEM vožnje pod uticajem umora manje je izražen u Srbiji (14,7 odsto je bar jednom bilo umorno za vreme vožnje), u odnosu na evropski prosek (18,4 odsto). To, smatraju u Agenciji, može biti zasluga i prepoznatljive kampanje "Vozi odmoran", koja se već godinama sprovodi u Srbiji.